fbpx

Almát eszem?

Írta: Szerkesztőség - 2013 június 12.

alma

 

Egy új, betegség ellenálló almafajták szaporításával, telepítésével, termelésével és marketingjével foglalkozó rendszert építettek ki, amiről lapunk is rendszeresen beszámolt.

 

Hol tart most ez a folyamat, milyen eredményeket tudnak felmutatni?

 

alma naturalma holland alma

 

Az első 130 hektár Luna, Sirius, Orion, Rozela és Red Topaz ültetvényünket várhatóan a következő szezonban megduplázzuk, ami nemcsak a bővülésünket, sikerünket jelenti, hanem a szükséges árualap előteremtését is.

Az elmúlt évek során a termelőket igyekeztünk meggyőzni arról, hogy csatlakozzanak a programunkhoz, biztosabb fajtákat és értékesítési lehetőségeket kínálva.

Az új fajták ugyanis ellenállóak a legfontosabb gombabetegségekkel szemben.

E mellett – a több mint 1.200 fős mintán több alkalommal elvégzett vak kóstoltatások alapján – ízükben felülmúlják a jelenleg elterjedt fajtákat.

Ezek az almák ráadásul rendkívül tetszetős külleműek, ami elsősorban szemre, látványra vásárló hazai fogyasztók ismeretében szintén előnyös tulajdonság.

Ez a kampányunk sikerrel zárult, tehát jöhet a második lépés: a fogyasztók figyelmét kell felhívnunk újra magyar alma értékeire, ugyanis az árualapunkat természetesen majd értékesíteni is szeretnénk.

Minden fogyasztó biztos lehet, aki Naturalma márkanév alatt szereplő almát (Lunát, Siriust, Oriont, Rozelát, vagy Red Topazt) vásárol alacsony vegyszerterhelésű, vagy teljesen vegyszermentes és a szokásosnál magasabb fogyasztási élményt nyújtó terméket vásárol, mindezt alig valamivel a szokványos asztali almák árszínvonala fölött.

 

Ez tudatosan felépített marketing kampánynak hangzik. Ezek szerint a jó bornak mégis kell cégér?

A Naturalma Program előnye, hogy az almafa megvásárlásával a termelők nem csak az oltványokat kapják meg, hanem egy széles körű marketinget is.

Ha valaki telepít, akkor az oltványokkal együtt egy csomagot kap, amibe egy éven keresztül ingyenes szaktanácsadás tartozik, és egy komoly marketingtevékenység is.

Az alma, amit a termelő megtermel, egy tömegmédiás támogatást kap, így ha négy év múlva a fa elkezd teremni, akkor már nem kell bevezetni a piacra a terméket, mert a vásárlók már ismerni fogják.

Ez azt jelenti, hogy az a termelő, aki csatlakozik a programhoz, egy márkás újdonsággal léphet a piacra.

Mindezt persze kommunikálnunk kell a termelők és a fogyasztók felé is, ugyanis meggyőződésünk, hogy megfelelő és folyamatos reklám nélkül nem generálunk forgalmat, sőt még az igény sem alakul ki.

El kell tehát érnünk, hogy még az árualap megjelenése előtt érdeklődést, kíváncsiságot és várakozást gerjesszünk a fogyasztókban.

Gasztronómiai- és élelmiszeripari vásárokon, kiállításokon, kóstolóstandokkal készülünk a rendezvényekre, hogy minél szélesebb körben megismertethessük a vásárlókkal az új almákat.

Első lépcsőben elkészültek a fajtaismertető prospektusok és védett logó, valamint márkanév bevezetéséhez szükséges szóróajándékok, de a későbbiekben televízióreklámokat is tervezünk.

A megtervezett és széleskörű marketingre a forrás is rendelkezésre áll, hiszen a programban kapható almafák valamivel drágábbak, mint az átlagos oltványok.

„Minden almafa árába bele van építve egy 150 forintos marketing hozzájárulás.

Ebből finanszírozzuk a közösségi marketinget.

 

„Harmóniában a természettel” – ez a Naturalma Program alapfilozófiája. Ez viszont már nem propagandafogás, hanem fajtainnováció, kutatás eredménye.

A Naturalma munkája valóban fajtainnováción alapul, kínálatába három sárga fajta, a Luna, az Orion és a Sirius, valamint két piros fajta, a Rozela és a Red Topaz tartozik.

Az almáink nem érzékenyek az alma ventúriás varasodására és a lisztharmatra sem.

Míg egy átlagos ültetvényt évente minimum 15, de sok esetben 23-24 alkalommal is permetezni kell, addig az új fajtáinknak 3-6 permetezés is elegendő.

Ezáltal nagyságrendekkel kisebb lesz a vegyszerterhelés, de a termelői oldalról a költségek is csökkennek.

Átlagos esetben az alma előállítási költségének harmadát a növényvédelemre szokták fordítani, így komoly összegeket lehet megspórolni ezzel.

A rezisztens fajta alapvetően nem jelent újdonságot, hiszen hazánkban is létezik 10-15 ilyen almafajta, ugyanakkor azok légyártásra lettek nemesítve, szemben a Naturalma újdonságaival, melyek asztali beltartalmat és minőséget nyújtó fajták.

 

A közös cél és közös munka nem mindig vezetett a hazai mezőgazdaságban hosszú távon sikerre. A Programban való részvétel milyen kötelezettségekkel jár?

A megtermelt áruval kapcsolatban valóban gyakran merülnek fel kérdések a gazdáktól: értékesíthetik-e önállóan, szabott árakon tudják csak eladni, lesz-e kötbér, stb.

A program azonban az értékesítést az ültetvény kezelőjére bízza, épp ezt segíti a már sokat hangsúlyozott marketing.

Ha ennek ellenére problémák merülnek fel az értékesítés során, természetesen fordulhatnak hozzánk bizalommal.

naturalma

Mikor találkozunk a közértben, a piacon ill. a bevásárlóközpontokban az addigra ismerősnek tűnő Naturalmával?

Számításaink szerint 2015-re várható, hogy mind kapacitásban, mind ismertségben elérjük céljainkat, és addigra valóban harmóniában leszünk a természettel.

Köszönöm a beszélgetést.