Nem csak egy traktort akartak eladni... | Agrárágazat

Nem csak egy traktort akartak eladni...

Dátum:
2015. január 27.

A szekszárdi borvidék az egyik ismert és elismert szőlőtermelő vidéke hazánknak. Itt jártunk az év végén, a Posta Borház Kft-nél, hogy a Lamborghini Plus 75 F keskenynyomtávú traktorral szerzett tapasztalatokról érdeklődjünk. Az interjú egyeztetésekor még nem sejtettük, hogy jeles nap lesz a megbeszélt, mivel aznap érkezik az új Lamborghini RF 100-as erőgép.

Mozgalmas időszakot éltek a karácsonyi ünnepek előtti napokban is a tulajdonosok Posta Gergő és Péter, de szívesen álltak rendelkezésünkre, hogy tapasztalataikat megosszák velünk. 
 

Először arra kértük vendéglátóinkat, mutassák be a gazdaságot, hogy pontosan mit és hol kell teljesíteni a szőlőművelő traktornak. 

Jelenleg 25 hektáron foglalkozunk szőlővel, melynek nagy része idősebb telepítés ? kezdte a bemutatkozást Posta Gergő?. Itt Szekszárdon inkább a dombvidéki szőlők az elterjedtebbek, de mi szerencsés helyzetben vagyunk, mivel a területeink 70-80%-a hegytető. Így viszonylag vízszintes területen tudunk dolgozni, de keskeny nyomtávú a traktorunk a 220x80-as térállás miatt. A munkagépeket is ennek megfelelően válogattuk hozzá, másra nem is használjuk az erőgépet, mivel csak szőlővel foglalkozunk. 
 

Elég nagy a választék ilyen kialakítású traktorokból, miért pont a Lamborghinire esett a választás?

Nem vagyok a traktorok szakértője, de van kapcsolatom gépekkel, elsősorban teherautókkal ? vette át a szót Posta Péter?. A választásunkkor meghatározó volt, hogy lehetőleg egy nagy hengerűrtartalmú, turbó nélküli motorral rendelkező, egyszerű, mechanikus kapcsolású, kevés meghibásodási lehetőséget tartalmazó, minimálisan elektronizált, könnyen javítható, viszonylag hosszú élettartamú traktort válasszunk. Ennek megfelelően több gépet megnéztünk, olcsóbbat, drágábbat. 2008-at írtunk ekkor, voltak már komoly, joystickkal vezérelt, power shiftes-es váltóval szerelt traktorok, de mi ragaszkodtunk az eredeti elképzelésünkhöz, az ár/érték aránya is megfelelő volt, így esett a választásunk a Lamborghini Plus 75 F-re. Az elmúlt évek tapasztalata azt mutatta, hogy jól választottunk. Apró, házilag orvosolható problémákon kívül, más komolyabb meghibásodás nem jelentkezett. Ami miatt még az új traktorunk is ugyan ez a márka lett, az az árukövetés, amit a kereskedő Auditker Kft. végzett. Nem csak egy traktor akartak eladni, hanem egy hosszan tartó kapcsolatot alakítottak ki, folyamatosan a segítségünkre voltak bármilyen kérdésünk, vagy problémánk jelentkezett. Nem változott meg a kapcsolatunk a traktor eladása után sem, ugyan úgy kezeltek bennünket akkor is, amikor csak egy szűrőt vettünk. Ez nagyon szimpatikus volt számunkra, mert tapasztalataink alapján sajnos, ez nem mindenkinél van így.
 
Posta Gergő és Posta Péter a régi és az új Lamborghini traktorukkal
Posta Gergő és Posta Péter a régi és az új Lamborghini traktorukkal
 

Milyen műveletekre használják a gépet és ehhez milyen munkaeszközeik vannak?

Venyigezúzás, fűnyírás, talajmunkák, permetezés, talajlazítás, sorművelés, csonkázás, tehát azt mondhatom, hogy minden munkát elvégzünk vele, ami a szőlőben szükséges ? vette vissza a szót Gergő?. Mivel a traktort frontfüggesztéssel és front TLT-vel vásároltuk meg, úgy választottuk hozzá a munkaeszközöket, hogy egyszerre akár két munkaműveletet is el tudjunk végezni. Például elől van felszerelve a mulcsozó, így nem tapossuk le a venyigét, nem akad el a traktor hasánál, amit össze akarunk zúzni, másrészt hátul közben egy soraljművelő is dolgozik. Igyekszünk a növényvédelemben is a legkevesebb vegyszert használni, lehetőség szerint a kontakt szerekre korlátozni a növényvédő szer felhasználást, 2008-óta nem használunk gyomirtót, ezért a sorokat mechanikusan kell rendben tartani. Ekkora területnél nem mindegy hányszor kell végigmenni a sorokon, egy ilyen felszerelésű traktorral hosszú napokat lehet megspórolni. A permetezőből kettő is van, egy 1000 l-es axiálventillátoros és egy 2 soros alagútpermetező, mellyel jelentősen nőtt a permetezés hatásfoka, és csökkent a vegyszerfelhasználás. Ennek a gépnek már egy kicsit kevés a gép 75 lóerős teljesítménye, de még inkább a súlya és az a körülmény, hogy annak idején a lehető legkisebb méretű kerekekkel vásároltuk. Abból a megfontolásból választottuk ezt, hogy minél alacsonyabb legyen a súlypontja, de így már lényegesen kisebb a tapadása. A mulcserünk 160 cm széles, azzal nem gond a munkavégzés és az aktívkéses, 2 soros lazítónkkal sem, ezekkel jól dolgozik a traktor. A munkagépeink jelentős részét az Auditker Kft-től vásároltuk. Túl sok üzemóra nincsen a gépben (1700 üzó), de azt nem alapjáraton ?pötyögtetve? tettük bele.
 

Az eltelt időszak tapasztalatai alapján, milyen szempontok alapján választották ki az új gépet?

Amikor az új gépet mentük kiválasztani, egy kis listával készültünk, hogy mik azok a szempontok, amik lényegesek. A régi traktorunkkal és az új munkagépekkel szerzett tapasztalatok alapján már tudtuk mire fókuszáljunk. Az új gépet megismerve, örömmel tapasztaltuk, hogy a gyáriak nagyon sok olyan fejlesztést hajtottak végre, ami számunkra is fontos volt. Ilyen például a dupla tankos megoldás, amelyet már egy nagyobb tankká alakítottak át, így egy helyen kell tankolni, vagy említhetem a hidraulika rendszert is, amit szintén megújítottak, már van szabad visszafolyó ág, ami jelentősen kíméli a hidromotoros gépeinket. A gép karbantartása is sokkal egyszerűbb lett. A motor hasonlóan az előzőhöz 4000 cm3-es, de már turbóval szerelt, 100 lóerős, így minden gépünk üzemeltetéséhez jobban megfelel, és teljesíti a jelenleg érvényben lévő környezetvédelmi normákat is. Itt is szempont volt, hogy ne egy végletekig ?kizsigerelt? erőforrás legyen. A TLT fordulatszáma különösebben nem volt kritérium, kevés gépünk esetében használjuk, de az elektrohidraulikus kapcsolás már a régin is kíméletes indítást biztosított. A hidraulikával kapcsolatos elvárásunk, a már említett szabad visszafolyó ág kialakításával megoldódott. Természetesen a front függesztés és TLT ennél is felszerelésre került, az első hidraulika kivezetések pedig jobb elhelyezést nyertek. Az elülső függesztő karok kialakítása is kedvezőbb, mert nem fix beépítésűek, hanem vissza lehet hajtani őket. A gép stabilitásával, fordulékonyságával eddig sem volt gondunk, most igaz, hogy nagyobb kerékkel érkezett a traktor és magasabb lett, de valamivel szélesebb is, ami úgy gondolom kompenzálja az előzőeket, és még nem jelent gondot a sorok közti munkáknál.
 
Lamborghini RS széria traktora munkában
Lamborghini RS széria traktora munkában
 

Mit lehet elmondani a fülkéről, mivel itt egy keskeny nyomtávú traktorról beszélünk?

Az alkatunknál fogva lehetne gond a fülke méretével, de azt kell, hogy mondjam, ha már beszállunk, nem érezzük azt, hogy egy nagyon kicsi, kényelmetlen munkakörnyezet fogadna. Az új esetében ez tovább javult, mert a fülke 4 oszlopos kialakításának köszönhetően az ajtó még nagyobbra nyílik, a kilátás még jobb lett belőle, bent pedig egy opcionális légrugós csillapítású ülés gondoskodik a vezető kényelméről, ami az előző esetében még egy egyszerűbb kialakítású volt. A kapcsolókarok logikus elhelyezése is még komfortosabbá teszi a munkavégzést, a légrostélyok átgondoltabb beépítése pedig biztosítja, hogy a hűtés-fűtés is kellően hatékony és kezelő barát legyen. Lényegesen átgondoltabb a fülke légbeszívó egységének is az elhelyezése, mert hátulról oldalra helyezték át, így sokkal tisztább levegő kerül a fülkeszűrőkhöz. Sok olyan apró változtatásra került sor az új esetében, ami nagy előnyére vált. 
 

Végezetül hogyan tudnák összefoglalni, mire ügyeljenek a gazdák egy új traktor vásárlásakor?

Nagyon fontos a lóerő/összsúly összhangjának a meghatározása, de mindenekelőtt azt kell figyelembe venni, hogy az elkövetkező években milyen fejlesztéseket terveznek, mert ahhoz kell gépet választaniuk. Amit nem győzünk hangsúlyozni az az, hogy mekkora jelentősége és haszna van a frontfüggesztésnek és TLT-nek, tehát ezzel mindenképp számoljanak. Ez egy nagyon gyorsan megtérülő beruházás. A kihelyezett hidraulika körök számának is jelentősége van a későbbi munkagép beruházásokat illetően, érdemes ezeket is figyelembe venni.
 
Az interjút követően rövidesen megérkezett az új Lamborghini RF 100-as is, így részesei lehettünk az átadás ünnepélyes pillanatainak. A Posta Borház Kft. így már két Lamborghinivel vág neki az új szezonnak, mivel néhány évig még a régi traktor munkájára is számítanak.
 
Hatala László
_

Kapcsolódó cikkek