Technikától - Technikáig | 2015 március

Új, felső középkategóriás, narancssárga Kubota traktorok az M7-sorozatban 

Új, felső középkategóriás, narancssárga Kubota traktorok az M7-sorozatban
Kubota a cég történetének eddigi legnagyobb teljesítményű traktorait mutatta be: az M7-131, M7-151 és M7-171 modellek 6,1 liter lökettérfogatú Kubota motorjai 2.200 min-1 névleges fordulatszámon 130, 150 és 170 LE teljesítményűek. A motorokat SCR kipufogógáz-kezelési rendszerrel látták el, és modellenként három változat kapható. A Standard és Premium változat hajtóműve hat szinkron, és négy terhelés alatt kapcsolható fokozattal készül, a Premium K-VT pedig fokozatnélküli hajtóművel. Mindegyik változat képes csökkentett motorfordulatszámon az 50 km/h végsebességre. A TLT-jük 540/540E vagy 1000 min-1 fordulatszámú is lehet. A Standard-változat 80 l/min szállítási teljesítményű hidraulikaszivattyúja 4 vezérlő szelepet lát el. A Premium és a Premium K-VT öt vezérlő szelepet kiszolgáló, terhelésérzékelős rendszere 110 l/min szállítási teljesítményű. A hátsó függesztőberendezés valamennyi változatnál 9.000 kg maximális terhelhetőséggel bír. Az új modellek multifunkciós, joystick-kal ellátott kartámasszal készülnek. A Kverneland-tól ?származó? IsoMatch Tellus Isobus fedélzeti elektronika kétféle lehet: a 7?-os nyomógombos, a 12? méretű pedig érintőképernyős kivitelű. 
 

Maschio Gaspardo új fejlesztésű ?Intelligente? sorközművelő kultivátora

Maschio Gaspardo új fejlesztésű ?Intelligente? sorközművelő kultivátora
Az olasz Maschio Gaspardo cégcsoport egyik új fejlesztése az ?Intelligente? fantázianevű sorközművelő kultivátor, amely ? elektrohidraulikus kormányzásával ? a keskeny/széles sortávolságú növényállományok, nagy (akár 25 km/h) sebességű sorközművelésére alkalmazható. A 8 és 12 soros kivitelű gépek szállításkor 2,5 m-es szélességre hidraulikusan felhejthatóak. A sorközművelő 45-75 cm közötti sortávolságú növényállományokban használható. A gép paralelogramma felfüggesztésű művelőtagjaira ? a sortávolság és a művelőelem fajtájától függően ? 3-5 művelő eszköz (rugós vagy merev szárú lúdtalp kapák), illetve sorvédő lemezek vagy fogazott sorvédő tárcsák is felszerelhetőek.
Az Intelligente optikai leképezéssel és valós idejű képfeldolgozással követi a sorközművelő gépnek az erőgép függesztőszerkezetéhez viszonyított oldalirányú helyzetét annak érdekében, hogy a munkagép művelő szerszámai mindig a soros kultúrnövény középvonalához igazodjanak. Eltérés esetén aktiválja azt a rövid ?válaszidejű? elektrohidraulikus szelepet, amely egy hidraulikus munkahengerrel a gépet a traktorhoz képest oldalirányban elmozdítja. A gép gerendelyére felszerelt, előretekintő kamera felbontási képessége sokkal jobb, mint ami a GPS-rendszerektől elvárható. A valós idejű képfeldolgozással a növénysorok biztosabban érzékelhetők, mint ami a növények merev szárára orientáló, mechanikus tapogatókkal elérhető. A gépre telepített Xenon-megvilágítással a növényállományokban kellő intenzitású természetes fény hiányában is azonosíthatók a kultúrnövények sorai. Az Intelligente sorközművelőt ? a közelmúltban ? a bolognai EIMA 2014. kiállítás Elismerő Oklevelével díjazták.
 

Seppi M.: szárzúzók-mulcsozók széleskörű alkalmazási területekkel

Seppi M.: szárzúzók-mulcsozók széleskörű alkalmazási területekkel
Az olasz Seppi M. SpA különböző felhasználási célú szárzúzó-mulcsozó gépek gyártására szakosodott. Gyártmánypalettájukon jelenleg 64 alaptípusú szárzúzó-mulcsozó gép 270-nél is több különböző változata található meg. Közülük is kiemelkednek az erdőgazdálkodási, erdészeti célú alkalmazású terület-előkészítő gépek (lágyszárúkat irtók, bozótirtók, vágás-betakarítók, aprítók, stb.) vagy a különböző vágás-előkészítő zúzógépek. A Seppi M. erdészeti zúzógépek 6 alaptípussal (Miniforst, Midiforst, Midiforst DT, Starforst, Superforst és Maxiforst), 23 változatban, 100-300 cm közötti munkaszélességekkel, 55-500 LE teljesítményigénnyel készülnek. Ezek az erdészeti zúzógépek ? a munkák nehezebb jellegéből adódóan ? kivétel nélkül vízszintes tengelyű, rotációs lengő vagy fix marókésekkel vannak felszerelve. A zúzó-mulcsozógépek és speciális berendezéseik nemcsak a hagyományos felépítésű mezőgazdasági erőgépekre, hanem (a folyamatos hátrameneti berendezéssel, megfordítható kezelőüléssel és mászósebességgel is ellátott) erdészeti traktorokra, az erdészeti forgórakodókra, csúszó-kormányos rakodógépekre, önjáró kinyúló gémes gépekre is felkapcsolhatók, illetve csatlakoztathatók. 
 

ÚJDONSÁG TÉRKÉP

A 2015. év elejétől ?Újdonság Térkép? rovatunkat már nem a gyártó cégekre és gyártmánypalettájukra, hanem friss, új innovációikra ?hegyezzük? ki. Reméljük, hogy ezzel segítséget nyújthatunk a gazdálkodóknak gépparkjuk fejlesztéséhez, erő- és munkagépeik megújításához.
Az osztrák Reform-WerkeMuli T10 X szállítójárműve ? multifunkcionális tehergépkocsija ? ettől az évtől kezdődően már hidromechanikus, fokozatmentes járószerkezeti hajtással is beszerezhető. Munka közben a hidrosztatikus hajtás előnyei érvényesülnek, a közúti közlekedésben pedig a mechanikus sebességváltó hatékonysága ?bizonyíthat?. A 4K4 kerékképletű tehergépkocsit 2970 cm3 lökettérfogatú, 80 kW/109 LE teljesítményű, Euro 6-os motor működteti. Az ?allrounder? sokrétű mezőgazdasági használhatósága mellett a kommunális területeken is széles körben alkalmazható. A fontosabb hidraulikus funkciók a kartámaszba integrált joystick-kel vezérelhetők. (www.reform.at
A Michelin? X? Tweel? Airless Radial TireTM levegő nélküli gumikerekei már nem is számítanak újdonságnak. Az újdonság az, hogy az ilyen kerekek sorozatgyártására a Michelin egy új gyárat nyitott meg az észak-amerikai Piedmont-ban. A Michelin levegő nélküli X Tweel kerekeknél a kerékagyra rögzített erős, rugalmas (deformálható), ?energiaelnyelő? műanyag lamellákat veszi körül a gumi futófelület, és elhasználódás esetén csak ezt a futófelületet kell lecserélni. Ezeket a kerekeket, egyelőre csak fűnyírókhoz (TurfTM típusok) és kisebb rakodókhoz (SSL All Terrain/Hard Surface típusok), viszonylag lassú járművekhez gyártják, ill. kínálják. A levegő nélküli gépkocsi- és traktor-abroncsokra még várni kell! (www.michelintweel.com)
A vegyes gyártási profilú belga VDW Constructie mezőgépgyár közelmúltban kifejlesztette vontatott, önrakodó silóblokkvágóval ellátott takarmánykeverő, -kiosztó kocsiját. Az erőgép TLT-éről meghajtott, egy tengelyes kocsi keverőtartálya 5 m3-es, keverőszerkezete lapátos megoldású. Hidraulikusan működtetett silóblokkvágója kb. 10 s alatt ~800 kg takarmány alapanyagot képes a saját tartályába betölteni, és a keveréshez a tartály hidraulikusan felemelhető. A kocsi elején elhelyezett kihordó szalaggal a keveréktakarmány jobbra/balra is kiosztható. A 2200 kg teherbírású kocsi üzemeltetéséhez min. 65 LE teljesítményű erőgép szükséges. (www.vdw.be)