120-150 lóerős lesz a jövő magyar traktora

Miniszterek is látták már a jánoshalmi Renner-művek Dutra-modernizációját

Általános öröm, hazaszerető büszkeség, bíztatás és jó szándékú szakmai-tapasztalati jelenlét övezi a Bács-Kiskun megyei Jánoshalmán folyó magyar traktorfejlesztési törekvéseket, amelyről az első között számolt be az Agrárágazat is, még 2016-ban. Ma már országszerte ismert, hogy az egykori Dutra alapjait megújító 50 és 80 lóerős Renner-traktorok túl vannak a teszt- és próbaüzem-fázisokon, így már csak kisebb finomhangolások vannak hátra a sorozatgyártásig. S bár az örök fanyalgók még e sikertörténet kákaszálain is képesek a csomókat kutatni, a hazai fejlesztés súlyát jelzi, hogy két szakminiszter is személyesen látogatott el a dr. Renner Tamás által vezetett műhelyekbe, sőt, ma már speciális Renner-módszer segíti a hazai szakmunkás-utánpótlás képzésének oktatását...

Igény az „új Dutrára”

Mint lapunk internetes kiadása tavaly november elején elsőként hírül adta: sikerrel vette a próbaüzemet a jánoshalmi Renner-művek által, az egykori legendás Dutra alapjain épülő új, magyar traktor. A Renner 5044-re és 8044-re elnevezett (a számsor első két tagja a lóerőt, a második kettő a négykerék-meghajtás képletét jelöli) erőgépet dr. Renner Tamás okleveles gépészmérnök vezetésével tervezte és alkotta meg a Bács-Kiskun megye déli részén fekvő Jánoshalmán működő családi iparvállalat. A 2016-ban elkészült első változat kapcsán, annak idején a szakember elmondta, hogy bár a traktorpiac viszonylag telített, a kis- és középgazdaságok körében szüntelenül igény van az alacsonyabb lóerő-kategóriás géposztályban is egyszerű felépítésű, könnyen szervizelhető, takarékos üzemeltetésű és megfizethető árú erőgépre. – Ezt az igényt felismerve fogtunk munkához. Összesen 30 fő dolgozott-dolgozik benne, köztük tervezők, például a munkában az egykori Vörös Csillag traktorgyár ma már 80 éves tervezője, és gyártók, valamint szakmunkások is hozzájárultak javaslatokkal – mondta a fiatal cégvezető.

Településnek, gazdaságnak

De vajon lesz-e valóban piaca az új magyar traktornak? A Rennernél többféleképpen is kalkulálnak.

Magyarországon van 3150 önkormányzat, amelyeknél a kommunális feladatok ellátására kiválóan alkalmas ez a kisköltségű traktor. Ha tehát csak 5-10 százalékuk ezt vásárolja, az máris egy-kétéves gyártási kapacitásunkat leköti a mai paramétereinket illetően. Az önkormányzatok, a kis- és középgazdaságok jól járnak azzal is, hogy egy itthon gyártott traktor szerviz- és alkatrészköltségei is kedvezőek – fejti ki Renner Tamás, aki úgy számol, hogy 4-5 éven belül elérik az évi 50-60 darabos éves kibocsátást. S bár a Kubota-motorokkal és Carraro-hajtásrendszerrel szerelt Renner-traktorok olcsó karbantartásúak és üzemelésűek, valamint kis szervizigényűek, minőségben és tartósságban alkalmasak arra, hogy az elöregedett gépállomány cseréjét ezekkel hajtsák végre Magyarországon. – A keleti gyártmányú traktorok hazai állománya is nagyrészt súlyosan elöregedett, ez durván 70-100 ezer darabot érint. Ha ennek is csak töredékszázaléka egy ilyen jól kezelhető, kedvező árú és olcsón üzemeltethető traktorra fiatalít, az további, évekre szóló megrendelés lehet, és akkor még nem számoltunk a környező piacokkal.

Mint érintettük, a sorozatgyártás várhatóan a 2020as évek elején indul meg. – Nagyon sok olyan jelzést kapunk, amelyek arra bíztatnak bennünket, hogy vágjunk bele egy erősebb, nagyobb erőgép megtervezésébe és annak gyártásába is. Valószínűleg lesz tehát egy 120-150 lóerős, univerzális traktorunk is – vetíti előre Renner Tamás.

Műszaki és alkalmazási előnyök

A Renner-traktor a próbaüzemeléseken, illetve a napi használatkor (hiszen a Renner-ipartelep területén már folyamatosan szolgálatot teljesít egy-két ilyen gép) bizonyította, hogy a gyakorlatban is produkálja az elvártakat. – Ez, amit most az udvaron látunk, kint – mutat Renner Tamás a gyártelep parkolója felé haladó Renner 5044-esre –, terhelés nélkül 5 litert fogyaszt egy délelőtti műszakban. Egy öreg, nyugati vagy keleti gyártmányú ilyen erőgép 15-25 litert is „megeszik” ennyi idő alatt, és a terheléses mutatók arányosan, nyilván ugyanilyen beszédesen eltérőek – mutat rá a gazdaságosság konkrétumaira a tervező.

A fejlesztés során nem csak a műszaki állapot és az említett üzemeltetési-karbantartási előnyök voltak szempontok. A gazdákkal, mérnökökkel, gépkezelőkkel, talajtani és agrotechnológiai szakemberekkel közösen folytatott kutatások eredményeként a Renner továbbviszi a Dutra hagyományait a négy egyforma méretű futómű és az orrnehéz szerkezeti felépítés terén is. – Ezzel a hazánkban számos területen jellemző homokos talajokon is jobb menetteljesítmények érhetők el, illetve mérsékelhetőek a talajt érő terhelések.

 


Ember és cég.

A családunkban vannak sváb felmenők, de a cég teljes egészében magyar” – így mutatta be a 80-as években édesapja által alapított üzemet Renner Tamás. Az impozáns, 6 nagy könnyűfém szerkezetes gyártócsarnokkal rendelkező, a kezdeti 2-3-mal, majd 20-szal szemben ma már több mint 220 főt foglalkoztató vállalat 3000 féle terméket gyárt heti 400 ezer darabos volumenben elsősorban Nyugat-Európába, de az USA-ba és kisebb részt Kelet-Európába is. A sikersztori 1983-ban, a családi ház garázsában kezdődött önindítók és generátorok javításával. „A családban a dédnagypapámig ismert a gépészeti irányultság. Édesapám találta ki, hogy országos cseredarabos szervizszolgáltatást és -hálózatot alakít ki az akkor már komplett jármű-felújítási tevékenységre – ez a 90-es évek elejének nagy importautó-dömpingje idején jól jövedelmezett. Az ezredfordulón átvettük a Jánoshalmán megszűnt gumiüzem piacát, így én lényegében a műhelyben nőttem fel, és amióta az eszemet tudom, egyértelmű volt, hogy gépekkel szeretnék foglalkozni, sőt, létrehozni valamit, és részben ez azt is megmagyarázza, miért fogtam bele a traktortervezésbe. Sosem lennék elégedett, ha csak szolgáltatást végeznék, a gyártás job ban foglalkoztat. Mindig is teremteni akartam.”

Traktor a ládában – szakoktatás és komplex módszer

A gyártáshoz persze ember is kell, amit a gyengélkedő hazai gazdasági és munkaerőpiaci helyzetben nem könnyű biztosítani.

Nekünk sem mindig sikerül helyből munkaerőt találni, mi is érezzük, hogy a szakképzett munkások elvándorolnak, mert Ausztriában akár a három-négyszeresét is megkeresik az itteni fizetésnek – mondta korábban is Renner Tamás. A vállalat ezért folyamatosan automatizálja gyártótevékenységeit. Ám a Rennerre jellemző társadalmi elkötelezettség továbbra is tesz a fiatal generációkkal való kapcsolat megtartásáért. – Hosszú évek óta nagyon jó együttműködést folytatunk a Jánoshalmi Mezőgazdasági Szakképző Iskolával. A 9-11.-es diákok a középfokú duális képzés keretében nálunk vesznek részt a szakmai felkészülésben, és itt is vizsgáznak. A tanmenetnek már része a Renner-traktor fejlesztése és ismerete is. Végső soron a gyártási folyamatban is aktívan részt vesznek, így számos olyan ismeretre tesznek szert, és olyan szempontokat ismernek meg, amelyek csak egy fejlesztési-gyártási időszakra jellemzőek – fejti ki a jelenleg 80 diák előmeneteléért is felelős, címzetes egyetemi docens cégvezető.

A Renner-művek mindemellett egy komplett és komplex oktatási csomagot is összeállított a tudásfejlesztésre. A Renner-módszer nevű metódus – képi és írásos oktatási anyagok révén – nemcsak a jánoshalmi diákoknak, de bármely oktatási intézmény hallgatói számára alkalmazható. A csomagnak része például az is, hogy a tankörök ládákba csomagolva megkapják a Renner-traktor összes főelemét és alkatrészeit, így már az összeszerelés folyamatában megismerhetik az erőgép szerkezetét, jellemzőit, és persze annak működését.

Állami érdek, érdeklődők

Nyilván mindennek, illetve a 30 éve hibernálódott hazai felélesztésére tett sikeres erőfeszítéseknek köszönhetően az állam is felfigyelt a jánoshalmi traktorgyártásra. A közelmúltban mind az innovációért és technológiai fejlesztésért, mind a honvédelemért felelős miniszter is járt a Renner-műveknél.


Benkő Tibor honvédelmi miniszter a Renner-traktorüzemben 2018-ban

Egyértelműen pozitív a Renner-traktor fogadtatása. Nagyon sokan önként jelentkeznek, hogy segítenének, tesztelnék, kipróbálják és elemzik, közlik a tapasztalataikat. Több egyetemmel és szakmai műhelyekkel is kapcsolatban vagyunk már, szóval, érezzük a bíztatást, a közös öröm élményét. Persze, vannak kritikusok, akik most is csak azt emlegetik, hogy minek ez, mi miért nem jó, és a többi, de döntően kedvező a visszhang – árulta el Renner Tamás. A mérnök korábban úgy is megfogalmazta ezt: „felemelő érzés, hogy bebizonyíthattuk, mi mindenre képes saját erejéből a magyar mérnök és szakmunkás! Ez nagy hajtóerő. Méltóak akartunk lenni a 40-50 évvel ezelőtti elődök munkájához és a Dutra színvonalához, és adni is akartunk valamit a társadalomnak. Mindez egyben figyelmeztetés is a politikának: nem elég szavakban támogatni valamit, de vigyázni is kell ezekre az értékeinkre, mert ezek a szakemberek, ez a tudás nem sokáig lesz már meg, ha nem kapja meg a kellő erkölcsi és anyagi támogatást a saját államától!”

Kohout Zoltán

Tartalom közti banner a cikk végére
no