A fogyasztók számára fontos a bor címkéjének formatervezése

A borosüveg címkék szerepe napjainkban sokkal fontosabb, mint valaha: a rosszul megválasztott és kivitelezett darabok nem érhetik el a szükséges és elvárt hatást.

A címke központi szerepet játszik a bor marketingjében, de sokszor nem fektetnek elkészítésére kellő hangsúlyt, olvasható a NAK honlapján. A visszajelzések szerint viszont fontos a fogyasztók számára a címke formatervezése. A legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy a rendszeres borfogyasztók 45 százaléka úgy gondolja, hogy a bor kiválasztásakor fontos a megjelenés, s 75 százalékuk szerint fontos a márka felismerhetősége is.

A formatervezési elemek kettős funkcióval rendelkeznek: egyrészt esztétikai értékük a színeken, formákon, képeken és tipográfiákon alapul, másrészt – és ez a legfontosabb – felismerhetővé teszik a terméket. A tervezési elemek összképe segít a fogyasztóknak – pontosabban a fogyasztó agyának – hogy könnyen megtalálja az adott bort a boltban. Egy ismert bor olyan, mint egy ismert arc: tudat nélkül felismerjük akkor is, ha sétálunk egy forgalmas utcán, és nem is figyelünk.

A címkézési projektek sikertelenségének három leggyakoribb oka:

- trendiségre törekvés: a gyártók nehezen találják meg a megfelelő színeket, formákat vagy a címke más elemeit, amivel felkelthetik a fogyasztók figyelmét.

- elveszve a részletekben: tapasztalatok szerint a fogyasztók kedvelik a könnyen felismerhető, és az egyértelmű információval rendelkező termékeket. Még mielőtt bármiféle közeli vizsgálatot tenne, a bornak kell először kitűnnie a széles választék közül.

- kreativitás rossz helyen: a kreatív megjelenítések, a reklámok, a márkapartnerségek, a cikkek és az ajánlások, az innovatív márkahírek és az új termékek mind segítenek a márka felismerhetőségében, és abban, hogy beszédtémává válhasson.

A gyártók, a borkereskedelem szakemberei és a borcímke-tervezéssel foglalkozók nem reprezentálják a piacot, és a teljes értékesítés csekély hányadáért felelősek. Tehát mindig jó ötlet, hogy teszteljük az igazi mindennapi fogyasztókat, amikor meg szeretnénk vizsgálni a csomagolás elemeket.

Összeállította: Csomor Zsolt

Tartalom közti banner a cikk végére
no