Kettős ünnep Gyulán

150 éves a Gyulai kolbász, hatmilliárd fölé nőtt a Gyulahús forgalma


Gyulai páros kolbászok

Hat éve még a létért küzdött a gyulai húsipar, 2018-ban azonban már hatmilliárd forintot meghaladó árbevételt ért el a város tulajdonában lévő Gyulahús Kft., amely a felszámolás sorsára jutott húskombinát termelését élesztette újjá. A 2013-as indulása óta nyereséges cég jelentős forgalomnövekedéssel tudta megünnepelni a gyulai kolbászkészítés 150. évfordulóját, és újabb beruházásokra készül.

1868-ban jött létre Gyulán a vágóhíd, így a Gyulahús az egyik legnagyobb múltra visszatekintő hazai húsüzem, az itt gyártott Gyulai kolbász pedig az egyik legrégebbi, ma is létező és közkedvelt magyar márka. Néhány évvel ezelőtt azonban nem sok hiányzott ahhoz, hogy az országban szinte mindenki által ismert Gyulait gyártó üzem ne érje meg a 150. születésnapját. 2012-ben felszámolás sorsára jutott a húskombinát. A Gyulai megmentésére a város létrehozta a Gyulahús Kft.-t, a kormány 1,8 milliárd forintos támogatásából megvásárolta az üzemet, a berendezéseket, valamint a márkát, majd az új cég keretei között újra felfuttatta a termelést.

A híres Gyulai kolbász receptje

A kolbász- és szalámigyártás ma is az eredeti, Stéberl-féle üzemben történik hagyományos technológiák alkalmazásával. A Gyulai kolbászhoz nagysúlyú sertések húsát használjuk, 162 kg  sertéshúsból – a vastagságától függően – a 3-6 hetes érlelés után 100 kg kolbász és szalámi lesz. Az ízesítéséhez a legfontosabb: a só és a fűszerek (köménymag, bors, fűszerpaprika, fokhagyma) helyes aránya, míg a végső ízt a bükkfaparázson történő füstölés adja meg – árulta el Hajduk Zoltán a Gyulahús Kft. szárazáru üzem vezetője. A szintén közkedvelt termékeik: a májas, a virsli és a felvágottak a 2010-ben átalakított másik gyulai gyárban készülnek.


Hajduk Zoltán

A Gyulahús a kezdetektől nyereségesen működik, meg tudta őrizni a dolgozók munkahelyét, jelenleg 320-330 munkatársat foglalkoztat. Az első év 3,8 milliárd forintos árbevételét 2017-re 5,7 milliárdra növelte, és az előzetes adatok szerint 2018-at várhatóan hatmilliárd forintot meghaladó forgalommal zárta. Ez azt jelenti, hogy a felszámolásból megmentett gyár hat év alatt több mint 50 százalékkal tudta növelni az árbevételét.

Hús töltése

Külföldön is keresett a Gyulai

Külföldön a 2013-ban a hungarikumok közé választott Gyulai kolbász, valamint a szalámi a legnépszerűbb. A bevétel nagyobb részét adó belföldi értékesítés a piaci átlag fölött nőtt, az export korábbi években stabilan 900 millió forint körüli összegét pedig 20 százalékkal tudták emelni. A kivitel legnagyobb része Nagy-Britanniába és Csehországba kerül, de egyre jobban teljesít a német piac is – mondta Daka Zsolt ügyvezető igazgató, aki megalakulása óta irányítja a Gyulahúst.


Szalámik szárítása

A húsiparba a termelés, a munkahelyek és a tradíció megmentése érdekében beszálló Gyulai Önkormányzat hosszú távú befektetésként tekint a Gyulahúsra, amit az is mutat, hogy a képződő nyereségnek (2017-ben 305 millió forintnak) a jelenetős részét évről-évre visszaforgatja a cégbe, így a Gyulahús az elmúlt időszakban folyamatosan korszerűsíteni tudta a gyártását.

A Gyulahús termékeinek számos hazai elismerése mellett a Gyulai Kézműves Vékony Kolbász két aranycsillagot kapott a világ egyik legelismertebb minősítő szervezete, a brüsszeli székhelyű The International Taste & Quality Institute (iTQi) tesztjén.


Az üzem

 

Gyulahús számokban

(millió forint) 2013 2017
nettó árbevétel 3837 5740
adózott eredmény 27 274
jegyzett tőke 830 853
saját tőke 857 2285
     

 

 

Tartalom közti banner a cikk végére
no