Szomjazik a gazdaság a kiszáradó Dunától

Haladéktalanul életbe kell léptetni egy átfogó dunai logisztikai fejlesztési koncepciót, máskülönben a lakossági vízellátástól a mezőgazdasági, szállítási, atomenergiai iparban és az ökológiai rendszerben is további komoly károkat okoz a Duna mind alacsonyabb vízállása.

Korlátozás helyett beruházást!

A kiszámíthatatlan dunai vízállás miatt idén az év 60%-ában csak jelentős korlátozásokkal lehetett árut fuvarozni a Dunán, ami visszavetheti a magyarországi vízi árufuvarozás európai viszonylatban egyébként is alacsony piaci részarányát – jelentette a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A szakmai szervezet szerint mihamarabb átgondolt és megvalósítható dunai fejlesztési koncepcióra van szükség, mert a szeszélyes vízállás a vízi árufuvarozás mellett a turizmusra, a mezőgazdaságra, a halászatra, az ivóvíz-védelemre és a paksi atomerőmű biztonságos működtetésére is negatív hatással van. Az MLSZKSZ rámutat: megfelelő számú vízerőmű és a vízállás szabályozása az árvízvédelem, a mezőgazdasági öntözés mellett zöldáram-termeléssel is hasznot hajtana.

Olcsó és „zöld” is a hajózás

A Duna közismerten súlyos apadása miatt nyáron a paksi atomerőműben emelni kellett a készültségi szintet. Emellett hátrányt okoz vízi fuvarozásban is, hiszen ez az ágazat a maga 3,4%-os részesedésével így is mélyen az EU átlaga alatt van. – Amíg a Dunán az év minimum 340 napján a korlátozás nélküli hajózás nincsen biztosítva 2,5 méteres merüléssel, addig a belvízi szállítások mennyisége nem fog növekedni, holott az összes közlekedési szállítási mód közül a belvízi hajózás a legenergiatakarékosabb – mutat rá egy komoly problémára Fülöp Zsolt a profitonline.hu-n. Az MLSZKSZ elnöke szerint a hajók környezetkímélőbbek, a hajócsavarok működése pedig még növeli is a folyók vizének oxigéntartalmát. Az elnök úgy látja, az utóbbi évek komolyabb kikötői fejlesztései átgondolt folyamszabályozás nélkül alacsony hatékonysággal hasznosulnak.

Erőművek hiányában

…a Duna kiszámíthatatlan vízállása az említett iparágak (agrárium, atomenergia, szállítás) mellett a turizmus jövedelmezőségét is visszaveti, miután az évi 30-40 nagy szállodahajó évente bő 200 ezer vendéget hoz – ha van víz… Az MLSZKSZ szerint az egyik megoldása megfelelő számú, zöld energiát termelő vízi erőmű építése lenne, amely egyúttal az árvízvédelemben és a mezőgazdasági öntözésben, vízbázis-védelemben is előnyt jelentene.

Kohout Zoltán (forrás: MLSZKSZ, profitonline.hu)

Tartalom közti banner a cikk végére
no