Terítéken a bioüzemanyagok

Amikor a világ vezető hatalmai kereskedelmi háború küszöbén állnak, felértékelődik a stabil piacok fontossága. Ösztönözni kell, ha egy ágazat klímabarát módon tud növekedést elérni, úgy, hogy közben a mezőgazdasági termelők számára hosszú távra stabilizálja az árakat és a keresletet. Ezt az összefüggést a bioüzemanyagok esetében az EU-n kívül már több ország felismerte. Mi vár valójában 2020 után a bioetanolra Európában? Mennyire nyitott a világ a bioüzemanyagokra? E kérdésekről beszélgettünk Reng Zoltánnal, a bioetanol gyártásáról is ismert Hungrana Kft. vezérigazgatójával.

Világszerte előretör

A Párizsi Klímaegyezmény keretében a világ majd’ minden országa célul tűzte ki, hogy a klímaváltozás ellen érdemi intézkedéseket kezdeményez. Ennek keretében vállalták, hogy az üvegházhatású gázok (ühg) kibocsátását redukálják. Ennek egyik meghatározó területe a fosszilis üzemanyagok csökkentése, melyek egyik érdemi alternatívája a bioetanol- és biodízel-alapú üzemanyagok. Hosszú távon már más megoldások is szóba jöhetnek (pl.: elektromos autózás), de technológiai és infrastrukturális okokból ezek elterjedése lassú – fejti ki Reng Zoltán. A Hungrana Kft. vezérigazgatója emlékeztet: az egyes elemzések 2040-re jósolják e technológiák tömeges elterjedését. – Emiatt a meghatározó fejlett (pl.: USA) és fejlődő országban (pl.: Kína, Brazília) állami támogatásokkal, illetve szabályozással segítik a bioetanol és biodízel alapú üzemanyagokat. Ezzel egyrészt érdemben járulnak hozzá az ühg csökkentéshez, másrészt segítik a mezőgazdasági termelőket. Mind a két szempont fontos – hangsúlyozza a szakember. A biodízel közel 60%-os és a bioetanol akár 70% feletti ühg megtakarítást jelent a fosszilis üzemanyagokhoz képest. Emellett jelentős és stabil piacot biztosít a termelőknek. – Mondani sem kell, hogy egy olyan időszakban, amikor a korábban együttműködő nagyhatalmak kereskedelmi háború szélére sodródtak, akkor a kiszámítható stabil piac a világ valamennyi termelője számára különösen fontos értékkel bír – figyelmeztet.

Európában is terjed az E10

Uniós szinten jelenleg vita van a szabályozás felülvizsgálatának irányáról, azonban tagállami szinten egyre többen ismerik fel, hogy mennyire fontosak lehetnek a bioüzemanyagok. Erre a legjobb példa, hogy Európában egyre több országban vezetik be azt az E10 nevet viselő üzemanyagot, melyben 10% a bioetanol részaránya. – Az E10 jelenleg Belgiumban, Finnországban, Franciaországban és Németországban áll rendelkezésre, de a közeljövőben Hollandiában is elérhető lesz az autósok számára. Franciaországban évről évre növekszik a benzinpiaci részesedése, Finnországban a benzineladások 2/3-át az E10 adja – mondja Reng Zoltán.

Mivel ez az üzemanyag megfelel az EU által hatályban lévő Megújuló Energia-irányelvnek és az Üzemanyag Minőségi irányelv szabályozásának (1 liter konkrét üzemanyagnak 6% ühg-megtakarítást kell elérnie), és a tagállamok megújuló energiaforrásokra vonatkozó kötelezettségeiket sikerrel akarják végrehajtani, így várhatóan egyre nagyobb teret hódíthat majd a magasabb bioetanol-részarányt tartalmazó üzemanyag, teszi hozzá Reng Zoltán.

Stabil jövő és piac a magyar gazdáknak

A megújuló etanol szinte kizárólag Európában termesztett gabonafélékből, például kukoricából állítható elő, és a gyártása során megmaradt melléktermékből magas fehérje- és nyersrosttartalmú állati takarmány gyártható. A bioetanol fenntarthatónak minősül, hiszen 70% az üvegházhatást okozó gázok megtakarítása a fosszilis benzinnel szemben. Az Európában értékesített legtöbb benzin már tartalmaz etanolt.

Az Európai Unió 10 legnagyobb bioetanol-gyártó országa között szerepel Magyarország, a Hungrana Kft. pedig a második legtöbb bioetanolt előállító gyár hazánkban. – Különös jelentőséggel bír tehát hazánk számára minden szabályozás, uniós döntés, mely a bioüzemanyagok jövőjét érinti, hiszen a kukoricatermelők számára mi biztos piacot jelentünk, tudják, hogy a megtermelt alapanyagot van hova értékesíteni. Stabil partnerkapcsolataink, a gazdákkal folytatott folyamatos párbeszéd értelmében úgy véljük, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a bioüzemanyagok jövőjét tekintve milyen döntés születik Brüsszelben a 2020-tól életbe lépő szabályozásra vonatkozóan, és az is nagy kérdés még, hogy mekkora döntési hatáskört hagynak majd a tagállamoknak. Számunkra nagyon előremutató, hogy egyre több országban kapható már, és egyre több üzemanyaggyártó vállalat portfoliójában megjelent az E10, mely 10%-ban tartalmaz bioetanolt, és ami az európai benzines gépjárműpark 90%-ával kompatibilis. Véleményem szerint az unió által meghatározott célok eléréséhez elengedhetetlen a bioüzemanyagok, a bioetanol bevonása a közlekedésbe. A 8-9 millió tonnás éves magyar kukoricatermelésből a Hungrana közel 1,2 millió tonna kukoricát vásárol fel, és ha az E10-et bevezetik, akkor ez a mennyiség növelhető. Ezzel párhuzamosan az állattartók számára is nagyobb mennyiségben tudnánk magas fehérjetartalmú takarmányt előállítani – összegzi a vezérigazgató.

Kilenc ok, amiért különösen előnyös

Érdemes tudni, hogy az üzemanyagokban az etanol részarányának növelése milyen előnyökkel járhat.

  • A megújuló etanol benzinbe való keverése csökkenti az ühg-kibocsájtást.
  • Európa közlekedési ágazatának szén-dioxid-kibocsájtása csökken.
  • A légszennyezettség csökken.
  • A 2020-ra kitűzött célhoz közelebb kerülünk.
  • 20%-os ühg-kibocsátáscsökkentés 1990-hez képest.
  • 20%-os energia-hatékonyságnövelés.
  • 20% megújuló energia az európai energiaszerkezetben.
  • Növekvő kukoricafelhasználás hazánkban, vagyis kevesebbet kell nagy távolságokra elszállítani – ühg-megtakarítás, GDP-növekedés.
  • Növekvő magas fehérjetartalmú takarmány, így csökkenthető a GM-s szója importja.

 http://www.hungrana.hu/

Tartalom közti banner a cikk végére
no