fbpx

Az egyedi, praktikus csomagolási megoldások üzleti jelentősége

Írta: Szerkesztőség - 2018 június 20.

Az élelmiszeripar fejlődése rendkívül sok változást hoz a címkézési és azonosítási feladatokat érintően, ami nehezíti, ugyanakkor érdekessé teszi a grafikusok és élelmiszer-biztonsági szakértők munkáját. Ami a szakmának kihívás, az az élelmiszert gyártók/forgalmazók számára nehézséget és fokozódó kockázatot jelent. Ha az élelmiszert gyártó/forgalmazó nem követi a változásokat, veszélyezteti az értékesítés folyamatait. Mindennek az a következménye, hogy a gyártott termékek nem megfelelő azonosítása és jelölése megtéveszti a vevőket, és hatósági szankciókat von maga után.

2018-ban kiemelt szerep jut az információbiztonságnak, ami a személyi adatok (GDPR) védelmén túl az üzleti információk kezelésével is összefügg, és kapcsolódhat a termékgyártás és az élelmiszer-ellátási lánc követelményeihez. Az üzleti információkat természetesen védeni kell, de a külső szakértők csak úgy tudnak segíteni a megfelelő azonosítás és címkézés kialakításában, amennyiben pontos és korrekt információkat kapnak. Az információ-átadás esetében nem szabad megfeledkezni az információ-átadás gyorsaságáról sem, mert az elhúzódó kommunikáció a gyors változások eredményeként hibához vezethet.

Az egyedi megoldások üzleti haszna nem vitatható a csomagolások területén, mivel alkalmasak a vevői igények befolyásolására. Másik fontos szempont a praktikum, ami kapcsolódhat a termék kezeléséhez, értékesítéséhez, vagy akár a termékcsomagolás valamilyen újrahasznosításához egyaránt.

Találkozunk olyan igényekkel csomagolás területén, amelyek egy termék csomagolásihulladék-kezelésének megoldására keresi a választ, mert a hulladék keletkezése és annak megjelenése egyértelműen gazdasági és marketingveszteséget jelent. Sajnos a gyorséttermek egyik látható negatív eredménye az utak mentén megjelenő csomagolási hulladék, ami a kultúránk fejletlenségének is betudható, de megoldást kellene találni arra, hogy ezt a hulladékot csökkentsük. Vajon hogyan lehetne elindulni a megoldást keresve erre a problémára? Vizsgáljuk meg a folyamatot, ami okozza ezt a problémát. A gyorsétterem célja, hogy minél több és nagyobb mennyiségű terméket értékesítsen, ezért már kialakították az autósok számára azt, hogy autóból kiszállás nélkül vásárolhasson terméket. Ahhoz, hogy ez működhessen olyan csomagolási módszereket alakítottak ki, ami az autósok számára praktikus és kezelhető. A kialakított praktikus csomagolás áll egy zacskóból, pohártartóból, pohárból (hideg, meleg italhoz egyaránt), tető a pohárhoz, szívószál, hamburger vagy szendvicsdoboz, sültkrumplis zacskó vagy doboz, szószos pohár stb. Ez alaphelyzetben is anyagát tekintve műanyag, papír, karton. Többféle anyag, többféle újra hasznosítási lehetőséggel. Mit tud kezdeni vele egy tudatos és művelt vásárló? Eljuttatja egy kommunális lerakóhelyre, és onnan kommunális hulladéklerakóba kerül. Nem igazán van más alternatív lehetősége. Mit csinál egy kevésbé művelt vásárló? Amint lehet, megszabadul tőle, kidobja az autóból vagy kidobja egy pihenőnél, ahol a hulladék-elszállítás nem megfelelő, ezért tele van a szemétgyűjtő, ami gyakorlatilag az autóból az azonnali a természetbe történő visszajuttatást eredményezi.

Mit tehet a gyorsétterem a probléma orvoslása érdekében? Tájékoztat, és felhívja a figyelmet a hulladék kezelés jelentőségére, akár már a csomagoláson feltüntetve. Olyan csomagolóanyagokat választ, amelyek kezelése akár otthoni szelektív gyűjtéssel is megoldható. Olyan csomagolóanyagot választ, amely környezetbarát, és kevésbé szennyezi a környezetet. Persze ezt a problémát társadalmi szinten is kezelni kell az iskolákban és a közösségi médiában, olyan figyelem-felhívásokkal, amelyek a fogyasztói igényeket módosítják, és fejlesztik a tudatos hozzáállást. Ez egy hosszú folyamat, de lépéseket kell tenni, különben az élelmiszerekhez kapcsolódó hulladékok komoly gondot okoznak.

A fenti példából látható, hogy a praktikum, ami a felhasználó számár előny, elég hamar megjelenik a csomagolási megoldások területén. A praktikus megoldások a vásárló számára általában a becsomagolt termék felhasználásával kapcsolatosak, esetlegesen az értékesítő számára jelentenek segítséget.

Sebestyén Tibor