A Hardi megmutatta a jövőt Cserkeszőlőn

A közép- és nagygazdaságokban néha a nap 24 órája sem elég a sürgető permetezések elvégzésére. Nos, a Hardi világrekorder önjárója óriási kapacitásai révén képes a 25 órás(!) folyamatos üzemelésre. „Ez már a jövő”, mondták a gazdák a dán márka cserkeszőlői bemutatóján, ám ilyen hosszú műszak alatt már a gépkezelő is komoly fenyegetésnek van kitéve a permetszer miatt – de nem egy Hardi-kabinban, ahol túlnyomás és többszintű védelem óvja a pilótát!

Európa-szerte elterjedőben vannak az önjáró permetezőgépek, s e piaci igényre reagál a Hardi a legújabb fejlesztéseivel, amelyek közt megtalálható a világ legnagyobb ilyen járműve, a 9500 (!) literes monstrum is.

A szóban forgó világrekorder, a legnagyobb változatában 52 méter széles szórókerettel működő Hardi Rubicon 9000 természetesen elsősorban a nagy területű szántóföldi gazdaságoké, hiszen a mindössze negyedóra alatt feltölthető, összesen 9500 liter oldat befogadására képes főtartály révén 2-3 ezer hektár permetezése is elvégezhető, s ezt segíti a hatalmas (1000 literes) üzemanyagtartály is. A 185 cm-es hasmagasságú, 3-4 méteres nyomtávú, csaknem 16 tonnás Rubicon akár 35 km/h-s munkasebességre is képes; motorja egy 385 LE-s Cummins-motor.

A frontra szerelt szórókeret erényei közt szerepel, hogy átöblíthető; a hatékony kijuttatásról pedig a különleges M-Select fúvóka-kiválasztó rendszer gondoskodik. A kezelő általi fúvóka-beállításokat menet közben elektronikusan szabályozza-finomítja a rendszer, amely automatikusan választja meg az ideális kombinációt a menetsebességtől függetlenül. A tartók 4 fúvókáját a rendszer úgy kombinálja, hogy az akár differenciált kijuttatásra is képes.

Mindeközben a kabinban ülő gépkezelőt – aki a frontkeret miatt elvileg kitett a permetszer belélegzésének – a legfelsőbb biztonsági szintet képviselő, 4-es kategóriájú túlnyomásos fülke védi (ez egyébként minden Hardi-önjáróra vonatkozik, még a hátsó-keretfelfüggesztésűekre is). A kabin levegőjének tisztaságát egy háromszoros levegőszűrő-rendszer biztosítja, ami kizárja a porlasztott cseppeket, részecskéket, de még a port is.

A cserkeszőlői Hardi-bemutató másik látványossága a Hardi Hellios III 3000-es, 28 méteres szórókerettel felszerelt változata volt. A nagyon jó súlyelosztású, 3 ezer literes önjáró első kerekei hidraulikus, a hátsók hidromechanikus rásegítéssel szereltek; a 7 tonnás (így kedvező üzemanyag-fogyasztású) járművet 170 LE-s Perkins motor hajtja, s akár 19 km/h-s munkasebességre képes. A középméretű <500 hektáros gazdaságoknak ajánlott gép egyik sajátossága a hátsó kerekek mögé is kihelyezett fúvókaköteg (például zöldség- és burgonyatermesztők számára), illetve a kijuttató-szerkezetek hatékonysága, amely legfeljebb 60 cl (!) folyadékot hagy a rendszerben.

A Hardi bemutatta továbbá az Alpha evo II 5000-es modellt. Az 5100 literes tartállyal és 36 méteres szórókerettel szerelt önjárónál a keretszélesség 24 és 44 méterrel és a Harditól már méltán ismert TwinForce légzsákrendszerrel választható; a 11,5 tonnás járművet 245 LE-s Deutz-motor hajtja, a hasmagassága 120-175 cm. Az Alpha evo II egyik nagy erénye a relatíve kis súlya: Villám Ferenc, a Hardi hazai képviselője szerint egy teli tartályos Alpha evo II így nagyjából annyit nyom, mint egy hasonló, ám üres tartályos konkurens.

Kohout Zoltán

no