fbpx

Hajtóműolajok jelölése és alkalmazása

Írta: Szerkesztőség - 2013 február 01.

Hajtóműolajok

A mechanikai erőátviteli rendszereknél, a fogaskerekes sebességváltóknál (nyomatékváltóknál), differenciálműveknél és a véglehajtás eszközeinél a fogaskerékrendszerek kenésére szolgáló kenőolajokat hajtóműolajoknak nevezik.
1. abra. Korszerű traktor hajtómű
1. ábra. Korszerű traktor hajtómű
A korszerű erőátviteli berendezésekben (1. ábra) alkalmazott  hajtóműolajnak  -a kenési rendszer segítségével-  a következő fő feladatokat kell ellátnia: a hajtómű kopásnak kitett alkatrészeinél a kopás csökkentése, a fellépő súrlódás mérséklése, a hő elvezetése, a zaj és rezgés hatások csökkentése, a korrózió megakadályozása.
A gyártók az erőátviteli berendezések méreteit egyre kisebbre, az átvitt teljesítmény értékét egyre nagyobbra választják meg.
Az olaj hordképessége és a kenőfilm szilárdsága az alkalmazott kenőolaj viszkozitásának növekedésével általában nő.
Az üzemeltetés során esetenként a kapcsolódó fogfelületen rendkívül nagy nyomású (angolul: Extreme Pressure, rövidítve EP) állapotok jönnek létre.
A nagy nyomást magas hőmérsékleti körülmény kíséri, ezért igen nagy viszkozitás esetén sem képes a kenőolaj adalékolás nélkül hordképes kenőfilmet biztosítani az érintkező felületeken.
A hipoid fogazású fogaskerekek esetében ( 2. ábra) csak az úgynevezett EP adalékolású olajok alkalmasak a megfelelő kenés biztosítására.
2. abra Hipoid fogazas
2. ábra Hipoid fogazás

A hajtóműolajat alapolajból és különféle adalékokból keverik ki.

A kőolaj eredetű alapolajat hagyományos módon, az arra alkalmas kőolaj vákuum desztillációs párlatainak szelekciós feldolgozásával nyerik.
A hajtóműolajok területén is megjelentek a szintetikus vagy részszintetikus olajok, amelyek túlnyomó részben poliglikol vagy észterolaj alapúak.
A hajtóműolaj adalékai hatás szempontjából a következők: kenési tulajdonságokat javító, súrlódásmódosítók, kopásgátlók, viszkozitás módosítók, korróziógátlók, oxidációgátlók, habzásgátlók, stb.
A hajtóműolajat utólagosan nem célszerű adalékolni, mert ez ronthatja a gyári összehangolt adalékok hatását.

Hajtóműolajok osztályba sorolása

A hajtóműolajok osztályozása két szempont alapján terjedt el:
  • a folyási (reológiai) tulajdonságokat definiálják az ún. viszkozitás szerinti osztályozásokkal,
  • a kopás-, a súrlódás-, a korróziógátló, stb. hatások kifejezésére szolgál az ún. teljesítményszint szerinti osztályozás.

Hajtóműolajok SAE viszkozitási csoportjai

Az Amerikai Autómérnökök Egyesülete, az SAE (Society of Automative Engineers) 1926-ban dolgozta ki először a motorolajokkal együtt a hajtóműolajok viszkozitási csoportjait is és többszöri módosítás után jelenleg a SAE J 306 számú előírás van érvényben.
Ezzel egybevágó módon az amerikai hadsereg MIL-L-2105E előírása az ún. többfokozatú (energiatakarékos) hajtóműolajok viszkozitását specifikálja (lásd az 1. táblázatot).
1. tablazat SAE J306 osztalyozas
1. táblázat: Hajtóműolajok SAE J306 szerinti viszkozitás osztályozása

Hajtóműolajok teljesítményszint szerinti osztályozása

A hajtóműolajok teljesítményszint szerinti osztályozására több rendszer alakult ki, de nemzetközileg legelterjedtebb az API (American Petroleum Institute, Amerikai Petroleum Intézet) osztályozási rendszere, amelyet a 2. táblázat ismertet.
2. tablazat API teljesitmenyszint
2. táblázat: Hajtóműolajok API teljesítményszint szerinti osztályozása
Az API GL-1 és GL-2 teljesítményszintű hajtóműolajokat ma már nem igen alkalmazzák.
A traktorokhoz és a mezőgazdasági munkagépekhez az API GL-3 és GL-4 teljesítményszintű hajtóműolajok alkalmazása az általános.
A hajtómű, ha tartalmaz nagy tengelyeltolású hipoid fogazatú (2. ábra) fogaskerékpárt, akkor ennek kielégítő kenéséhez az API GL-5 és GL-6 teljesítményszintű hajtóműolaj szükséges.
Az API mellett több traktor, gépkocsi és hajtómű gyártó vállalat saját hajtóműolaj minősítő eljárást dolgozott ki pl. Case, Caterpillar, John Deere, Massey Fergusson, Valtra, ZF, Ford, GM, M.A.N., VW, Volvo stb.
Ezek a gyártok megkövetelik, hogy hajtóműveikhez számukra fontos olaj paraméterekkel rendelkező saját elfogadású kenőolajokat alkalmazzanak az üzemeltetők.
Az azonosítás és a kiválasztás érdekében az egyes termékek dobozán, hordóján fel vannak tüntetve a hajtóműolajra vonatkozó SAE viszkozitás osztályjelzése, az API teljesítményszint jelölése és esetleg a hajtóműgyártó saját specifikációját jelölő megnevezés is.

Hajtóműolaj választás

Az üzemeltető a traktorgyártó, hajtóműgyártó előírásainak figyelembevételével választhat a rendelkezésre álló hajtóműolaj termék kínálatból.
A kezelési, karbantartási könyvből ki kell nézni a hajtóműolajra vonatkozó alapadatokat, a viszkozitási besorolást (pl. SAE 90) és az előírt teljesítményszintekre vonatkozó követelményt (pl. API GL-4).
Ezeknek az adatoknak megfelelő hajtóműolaj szabadon választható a beszerezhető termék palettából.
Ha további megkötéseket is tartalmaz a traktorkezelési utasítása (pl. a hajtóműolaj elégítse ki a ZF-TE-ML 05D előírásokat is), akkor célszerű olyan kenőolaj terméket választani, amely ennek a követelménynek is eleget tesz.
A traktor télen, vagy késő őszi, illetve kora tavaszi időben is dolgozik, akkor erre az időszakra a fenti példától eltérően SAE 80W-90 vagy esetleg SAE 75W-90 viszkozitás osztályú hajtóműolaj választása kedvező lehet a gázolaj fogyasztás mérséklése céljából. A nyári üzemeléskor sem szükséges visszatérni az SAE 90 viszkozitású olaj használatára.
A hajtóműgyártó által megadott teljesítmény kategóriáktól lefelé semmiképp sem szabad eltérni (pl. API GL5 helyett nem szabad GL4-t alkalmazni), felfelé el lehet térni, de nincs értelme.
3. abra Modern traktor hajtóműolaj szintjelzője
3. ábra Modern traktor hajtóműolaj szintjelzője
A hajtóműben lévő kenőolaj mennyiségét esetleg nívópálca segítségével, vagy modern traktor esetén szintjelző leolvasásával (3. ábra) 300÷500 üzemóránként ellenőrizni szükséges.
Az alacsony kenőolajszint esetében kenési problémák jelentkeznek, amely a hajtómű meghibásodásához vezethet.
A hajtóműben, ha csökken az olaj nívó, akkor az esetleges után töltéshez a feltöltésnél használt terméket kell alkalmazni.
Különböző kenőolajgyártó termékeit még akkor sem célszerű keverni, ha azok viszkozitási osztálya és teljesítmény szintje megegyezik.

Hajtóműolaj csereidő

Az üzemeltetés során a hajtóműolaj is elhasználódik, viszkozitása megváltozik, adalékok kimerülnek.
A csereidő közeire az eredeti gyári előírásokat ajánlott betartani, ezek igen magas értékek (pl. 2000÷3000 üzemóra).
A hajtóműolaj cseréjét célszerű más miatt is aktuálissá vált szerviz idejére időzíteni, vagy a szükséges egyéb karbantartással egy időben elvégezni.