fbpx

A mezőgazdasági erőgépek tankolása

Írta: Agrárágazat-2020/10. lapszám cikke - 2020 október 18.

A dízelmotorral rendelkező mezőgazdasági erőgépek üzemeltetésük során hajtóanyagot – gázolajat és ha szükséges, katalitikus segédanyagot (AdBlue-t) – fogyasztanak. A hajtóanyagok pótlását, az utántöltést tankolásnak nevezik. Az elmúlt években az erőgépek tankolására elterjedőben vannak az üzemi és a mobil töltőállomások. Az erőgépek tankolása során néhány alapvető műveletet be kell tartani, a motor zavartalan további működésének elősegítése érdekében.

A tankolást az üzemeltetők rendszerint üzemanyagtöltő állomáson végzik el, amely lehet közforgalmú, üzemi és konténeres (mobil) kialakítású. Az üzemanyagtöltő állomások létesítése, valamint üzemeltetése során több hatósági előírást kell betartani, elsősorban például „Az 54/2014. (XII. 5.) BM-rendeleteaz Országos Tűzvédelmi Szabályzatról”, az „1/2016. (I. 5.) NGM-rendelet a veszélyes folyadékok vagy olvadékok tárolótartályainak, tárolólétesítményeinek műszaki biztonsági követelményeiről, hatósági felügyeletéről” szóló rendeleteket, módosításaikat és az ADR-utasításokat.

A közforgalmú üzemanyagtöltő állomás (benzinkút) olyan kereskedelmi célú létesítmény, amely az erőgépeket, a traktorokat és az egyéb gépjárműveket folyékony hajtóanyaggal látja el, valamint egyéb szolgáltatásokat is nyújthat (1. kép). A töltőállomás magában foglalja többek között a kezelőépületet, a föld alatti vagy/és a föld feletti tartályokat, a kútoszlopokat és csővezetékeiket, a töltőállomás ellátására használatos közúti tartálykocsik közlekedési útjait és lefejtőhelyeit. A gázolajellátás mellett néhány közforgalmú üzemanyagtöltő állomás töltőpisztolyos AdBlue-kiszolgálást is biztosít.

Az üzemi töltőállomás a gépjárműveket, a mezőgazdasági erőgépeket, traktorokat és a munkagépeket üzemben tartó a saját gépeinek ellátására létrehozott töltőállomása, amelyet a közúti forgalom számára hozzá nem férhető helyre telepítettek (2. kép).

A töltőállomáson hordóban, hordozható edényekben (antisztatikus vagy fémkannában) is kiszolgálható hajtóanyag.

 


1. kép. Traktor tankolása közforgalmú üzemanyagtöltő állomáson (forrás:
images.kaposfo.hu)2


2. kép. Kombájn tankolása konténerkútból, üzemi töltőállomáson (forrás: https://www.agroinform.hu/)

 

A különleges (mobil) töltőállomás lehet szállítható konténerben elhelyezett tartály (konténerkút) vagy mozgatható mobiltank, a szivattyút és a kimérőszerkezetet magában foglaló, a hajtóanyagkiszolgálást biztosító berendezéssel együtt. Az elmúlt években az erőgépek tankolására elterjedőben vannak az üzemi és a mobil töltőállomások. A mezőgazdasági erőgépeket és teherautókat üzemben tartók saját üzemanyagtöltő állomással csökkenteni tudják az üzemeltetési költségeiket többek között azzal, hogy 6.000 liternél nagyobb tételben, szállítási költség nélkül, olcsóbban (10-20 Ft/l-rel) vásárolják a gázolajat. A mezőgazdasági munkacsúcsok idején mobil töltőállomással a munkavégzés helyén elvégzett tankolással pedig csökkenteni lehet a munkagépek termelésből való kiesésének idejét. A mobil töltőállomások kialakítása mára jelentős fejlődésen ment keresztül.
A konténerkút a fémből készült ismert szállítóegység speciális célú alkalmazása. Az ajtóval ellátott, kiválasztott (szabványos) méretű konténerben fém vagy műanyag falú hengeres, újabban szögletes alakú, gázolaj tárolására és kiszolgálására szolgáló, legfeljebb 30 000 liter űrtartalmú gázolajtartályt helyeznek el, amelyhez kimérőszerkezet is tartozik.

A konténerkút mobil, mozgatható, de üzemeltetni csak az új területen történő engedélyeztetést követően szabad. A konténerkút kizárólag tárolásra alkalmas, abban gázolajat szállítani nem szabad. Az AdBlue segédfolyadékhoz használt konténerkút klimatizált, hűtött, fűtött kialakítású (3. kép).

 


3. kép. AdBlue segédfolyadék tankolásához használt konténerkút (forrás:
www.emilianaserbatoi.com)


4. kép. Traktor töltőpisztolyos tankolása IBC konténerekből (forrás:
www.newholland.com)


5. kép. Kettős célú CarryTank 400+50 típusjelzésű mobiltank (forrás:
www.axial.hu)


6. kép. Tankolás a szántóföld szélén(forrás:
www.kingspan.com)

 

A mobiltank fémből vagy egyre inkább műanyagból készül, és az ADR-előírások teljesítésével gázolaj, illetve AdBlue szállítására és kiszolgálására alkalmas tartály. Előszeretettel használnak a gépek közelében elhelyezett, IBC kialakítású, 1.000 literes ADR-elfogadású műanyag tartályokat, kiszolgálószivattyúval és töltőpisztollyal (4. kép).

A CarryTank számos gyártmánya közül egyik praktikus megoldás pl. a kettős célú CarryTank 400+50 termék (5. kép). A polietilénből készült, 6,5 mm falvastagságú, UV-álló, kétrekeszes mobiltank 400 liter gázolaj és 50 liter AdBlue szállítására alkalmas, ADR-jóváhagyás nélkül. A kétrekeszes mobiltank 12 VDC villamos hálózatról üzemelő, 40 liter/perc teljesítményű gázolajszivattyúval és 15 liter/perc teljesítményű AdBlue-szivattyúval rendelkezik. Ezt az üzemanyagtartályt akár egy pickuppal a szántóföld szélére lehet szállítani, és a munkagép tankolása töltőpisztolyokkal egyszerűen, gyorsan elvégezhető (6. kép).

Az erőgépek tankolása során néhány alapvető műveletet be kell tartani. A tankolást leállított motorral, pormentes helyen, szélárnyékban célszerű elvégezni, tiszta munkavédelmi (gumi) kesztyű használatával. Először a kék színű tanksapkával rendelkező tartályt kell AdBlue folyadékkal teljesen feltölteni.

Az AdBlue folyadékba még nyomokban sem kerülhet gázolaj (szénhidrogéntermék), mert ellenkező esetben a traktor AdBlue-adagoló rendszerében a szivattyú gumimembránja és a csővezetékek tömítései igen rövid idő alatt tönkremennek. Második lépesként a gázolajtankot kell feltölteni. A gázolajtankba még kis mennyiségű AdBlue folyadékot sem szabad beengedni, mert ellenkező esetben a traktormotor hajtóanyagrendszere károsodni fog. Hibás tankolás esetén a motort nem szabad beindítani, a gép kezelési útmutatója szerint kell eljárni, illetve a márkaszerviz szakembereit kell segítségül hívni.

 

Dr. Varga Vilmos
SZIE, Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék, Gödöllő