fbpx

Aratáskor a villamos vezetékek veszélyforrást jelenthetnek

Írta: Kalmár Nárcisz - 2020 június 26.

Június vége hagyományosan a szántóföldi növények betakarítási időszakának kezdete. Sajnos évente több olyan baleset is történik, amikor mezőgazdasági gépek villamos kábelt vágnak át, szakítanak el, esetleg vezetéktartó oszloppal ütköznek, ezzel üzemzavart és gyakran veszélyhelyzetet okozva. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai ezért fokozott figyelmet kérnek a mezőgazdasági munkát végzőktől!


Az E.ON vállalatcsoport kiemelt hangsúlyt fektet a biztonságra, baleset-megelőzésre és külön figyelmet fordít a mezőgazdaságban dolgozók biztonságára. Korábban számos olyan káresemény történt, amelyek figyelmetlenségből kialakuló veszélyhelyzeteket, esetenként személyi sérüléssel járó baleseteket eredményeztek. A veszélyhelyzetek elkerülése érdekében rendszeresen balesetmegelőzési programokat tart a vállalatcsoport és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A korábbi időszakokhoz képest kismértékben csökkent a villamoshálózattal kapcsolatos balesetek száma, amiben jelentős szerepe volt a közös munkának, a munkagépkezelők baleset-megelőző munkavédelmi oktatásának is.

 

Fő a biztonság!

Bármilyen szántóföldi mezőgazdasági tevékenység megkezdése előtt – a biztonságos munkavégzés érdekében – érdemes feltérképezni, hogy a munkaterület közelében hol találhatóak a közművezetékek, különösen villamos föld- és légkábelek, illetve elektromos berendezések. A mezőgazdasági munkák során a villamos tartószerkezetek, oszlopok és vezetékek jelentik a legfőbb veszélyforrást, ezért ezeket mindig kellő óvatossággal kell megközelíteni, még GPS-alapú, automata kormányzású gépekkel is. Utóbbi erőgépek csak 1-2 méter pontossággal tudnak navigálni, ezért tartószerkezetek közelében érdemes kikapcsolni az automata kormányzást!

A betakarítógépek szélessége akár a 8-10 métert is elérheti, így a rosszul megválasztott fordulási sugár, a figyelmetlen tolatás, a nyitva hagyott ürítőcső miatt előfordulhat, hogy a holttérbe kerülő tartószerkezetek megrongálódnak. Ha a villamos vezetékek tartószerkezetei között történik a munkavégzés, az ürítőcsövet minden ürítés után ajánlott becsukni.

Betakarítás után sok bála is képződik. A bálák közúton, telephelyen belül vagy tarlón, kaszálón történő szállításakor, deponálásakor problémát okozhat a rakomány magassága, mert a villamos vezetékek összelenghetnek, elszakadhatnak, illetve a tartószerkezetek eltörhetnek. Ilyenkor zárlat keletkezhet, emiatt a rakomány, súlyosabb esetben a szállítójármű is leéghet. Bálaszállításkor fontos betartani a közlekedési hatóság magassági korlátozásait!

További, a balesetmentes munkavégzéshez hasznos tanácsok E.ON tájékoztatójában olvashatók.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai közösen kérik a gazdálkodókat, hogy a fentiek figyelembe vételével a legnagyobb körültekintéssel végezzék aktuális mezőgazdasági munkáikat.

Forrás: NAK/E.ON