fbpx

Az átrakókocsik alkalmazásának előnyei és konstrukciós kínálatuk

Írta: Agrárágazat-2020/06. lapszám cikke - 2020 június 26.

Az elmúlt évtizedben itthon is egyre nagyobb számban terjed az átrakókocsik alkalmazása. Ma már nem csak a gabonabetakarító-gépek kiszolgálásához, hanem más betakarítási munkák gyorsításához is rendelkezésre állnak különböző konstrukciók. Cikkünkben az átrakókocsik alkalmazásának előnyeit és a konstrukciós kínálatukat gyűjtöttük egy csokorba.

A folyamatos betakarításért

A gyűjtő-átrakókocsik alapvető feladata és rendeltetése az önjáró betakarítógépek – legyen szó arató-cséplőgépekről, vagy burgonya-, cukorrépa-betakarítógépről, silózóról – ürítési fázisainak folyamatos, zökkenőmentes kiszolgálása. A hagyományos szállítóeszközökkel közvetlenül történő kiszolgálást akadályozhatják a rossz terepviszonyok, a nagy szállítási távolságok és az ezek megtétele alatt előforduló közlekedési fennakadások, illetve a szállítóeszközök korlátozott kapacitás képességei. Ha közvetlenül a szállítójárművekkel szolgáljuk ki a betakarítógépet, akkor főleg a mai – átlagosan 10 ezer literes magtartály-térfogatú – gabonakombájnoknál az eltérő szállítójármű kapacitások miatt az ürítési művelet is számos esetben megszakadhat. A betakarítógép állományhoz és teljesítményhez optimálisan kiválasztott kapacitású átrakókocsik ezeket a problémákat hatékonyan áthidalják. Konstrukciós kialakításuknál fogva megbirkóznak a nehéz terepviszonyokkal, és az alacsony nyomású abroncsokkal szerelt kerekeikkel, vagy egyre több esetben gumihevederes járószerkezetükkel nem okoznak olyan káros talajtömörödést a szántóterületen, mind a hagyományos, sok esetben közúti szállítóeszközök.


1. kép. A csigás átrakókocsik kínálatának egyik nyugat-európai képviselője

2. kép. A csigás átrakókocsi közúti szállítójárműre ürít a tábla szélén (Fotó: Simon Péter)

 

A jó választás

Természetesen megfelelő üzemméret és betakarítógép-flotta esetén hatékony és gazdaságos az alkalmazásuk, hiszen viszonylag magas beszerzési értékű eszközökről van szó. Viszont ma már kapacitás szempontjából nagyon széles a kínálatuk: 20-50 m3-es tartálytérfogat között számos méretben érhetők el, így egy 300 hektáros termőterület betakarításának kiszolgálásához is kiválasztható a megfelelő méretű gyűjtő-átrakó kocsi, és az 1000 ha, vagy nagyobb területre is rendelkezésre áll az ideális eszköz. Természetesen mindig figyelembe kell venni a megfelelő átrakó kocsi megválasztásánál a betakarítást végző arató-cséplőgépek létszámát és betakarítási teljesítményüket.

Míg régebben az átrakókocsik piaci szegmense leginkább csak a szemes termények betakarításánál alkalmazott gyűjtőtartályos, csigás ürítésű verziókra koncentrálódott, addig napjainkra a konstrukciós kínálatuk kiszélesedett és a gumóstermény-betakarítógépek, illetve a silózók kiszolgálására is rendelkezésre állnak különféle konstrukciójú gyűjtő-átrakókocsik.

Csigás ürítésű gyűjtőátrakókocsik

A csigás ürítési rendszerű, gyűjtő-átrakókocsik a legrégebb óta ismert és alkalmazott ilyen rendeltetésű eszközök. Bármilyen hihetetlen, de az első ilyen gyűjtő-átrakó kocsi 1981-ben érkezett hazánkba a tengerentúlról, és alig néhány évre rá magyar fejlesztésű változatot is bemutattak.

Jelenleg 20 m3-től egészen 55 m3-ig érhetők el a csigás átrakókocsik. Felszereltségben is széles a kínálat. Tartályuk szinte mindegyiknél lefelé szűkülő, általában trapéz alakú. A csigás ürítési rendszer meghajtása TLT-tengelyről, illetve hidrosztatikusan is történhet, a hidraulikus mozgatású, nagy átmérőjű csigák rövid ürítési idővel és nagy szállítási kapacitással rendelkeznek. Járószerkezet szempontjából is széles a választék, míg néhány évtizede döntően egytengelyes kivitelben készültek, napjainkra a tartálykapacitások bővülésével már tandem-, tridem-tengelyes verziók is rendelkezésre állnak, nagyméretű, alacsony nyomású, talajkímélő abroncsokkal. Az utóbbi néhány évben már gumihevederes tengelyekkel is elérhetők az ilyen átrakókocsik európai változatai. Így hevederes járószerkezetű traktorral vontatva, a szintén hevederes hajtott tengellyel szerelt kombájnokat kiszolgálva, teljesen talajkímélő betakarítási technológia építhető fel. Az elmúlt időszakban már a speciális eszközhordozók számára is készültek csigás gyűjtő-átrakó felépítmények azért, hogy ezeknek az eszközöknek a felhasználási területét bővítsék.

A letolókocsik terjedésével már arra is lehetőséget nyújt sok ilyen ürítési rendszerű pótkocsi gyártója, hogy csigás átrakóadapterekkel egészíthessék ki a felhasználók, amely hasonló hatékonysággal látja el feladatát mint a csigás átrakókocsik, viszont a betakarítási szezon végével más szállítási munkákban is alkalmazni tudják. Az utóbbi években a csigás rendszerű átrakókocsikat már olyan opciós kiegészítőkkel látják el, amelyek nemcsak az átrakási, hanem a vetőgépek, műtrágyaszórók kiszolgálási, feltöltési munkáihoz is optimálisan alkalmazhatóvá teszik ezeket az eszközöket.

Gumós terményt gyűjtőátrakókocsik Az egyre nagyobb betakarítási teljesítményű önjáró burgonya- és cukorrépabetakarító-gépek kiszolgálásához az elmúlt évtizedben megjelentek a speciálisan erre a feladatra fejlesztett gyűjtő-átrakókocsik.


3. kép. Gumihevederes járószerkezetű, csigás átrakókocsi

4. kép. Csigás átrakóadapterrel szerelt, letolórendszerű pótkocsi átrakás közben

A cukorrépa betakarításban például leveszik a prizmába ürítés kényszerű állásidejének terhét az önjáró betakarítógépről, így az egész műszakot folyamatosan a betakarítással töltheti. Lényegében a csigás változatok alvázkialakítását és járószerkezetét ötvözték, láncos-kaparóléces terménymozgatású tartály-felépítménnyel és a betakarítógépeken találhatóhoz hasonló, végtelenített hevederes-lapátos ürítési rendszerrel. Munkavégző elemei szintén hidraulikus meghajtásúak, melyet a traktor TLT-ről hajtott hidraulikus szivattyú szolgál ki. A hevederes-lapátos rendszerű hidrosztatikusan hajtott átrakó elevátorai nagy átrakási teljesítmény és gyors ürítést biztosítanak. A tartályból a terményt az elevátorhoz láncos- kaparóléces rendszer szállítja. Járószerkezet szempontjából azonosságot mutat a csigás verziókkal, de a zömmel nehéz terepviszonyok miatt, a hevederes tengelyrendszerek itt sokkal jobban előtérbe kerülnek. Itt is létezik már speciális eszközhordozóra szerelhető, felépítményes verzió is. Ebben a szegmensben is elérhető a letoló kocsi rakterének végéhez csatlakoztatható hevederes elevátorral szerelt adapter, mellyel gyűjtő-átrakó szerepet tölthet be a szállítóeszköz.

5. kép. Cukorrépa gyűjtő-átrakókocsi, a betakarítógép kiszolgálása közben (Fotó: grimme.com)

6. kép. Az egyik, jelenleg itthon is elérhető silógyűjtő-átrakó kocsi, ürítési pozícióban (Fotó: annaburger.de)

Silógyűjtő-átrakókocsik

Az utóbbi 10 évben már silózó kiszolgálására is alkalmas gyűjtő-átrakókocsi konstrukciók is megjelentek a piacon. A silózásnál – mivel folyamatos párhuzamos ürítés folyik a silózó részéről – még kiemeltebben fontos az állandó folyamatos kiszolgálás. A silógyűjtő-átrakó kocsik ebben veszik át a hagyományos szállítójárművek szerepét, és biztosítják a folyamatos aktív üzemidőt a silózók számára. Konstrukciós kialakításban eléggé eltérnek az európai piacon elérhető modellek. Két eltérő befogadó-képességű és raktér-kialakítású konstrukció is láncos-kaparóléces lehordószerkezet segítségével a felépítményét részben vagy egészben hidraulikusan megemelve, viszonylag gyorsan üríti át a szállítójárműre a silót, de elérhető a piacon olyan megoldás is, amely a silózóknál alkalmazott dobóventilátoros, kidobóíves, lassabb, de jobban irányítható ürítési megoldást alkalmazza. Az elmúlt két évben olyan kompakt, szintén láncos kaparóléces konstrukció is napvilágot látott, amely rendfelszedővel is rendelkezik, és hevederes elevátorral végzi az ürítést. Általában ezeket a gyűjtő-átrakókocsikat a láncos kaparóléces lehordószerkezetű univerzális szállítóeszközökből (univerzális szórógépek, silószállító, illetve rendfelszedő kocsik) alakították ki a gyártók, így sok komponens mutat azonosságot az azokban alkalmazott egységekkel. Futómű szempontjából leginkább csak gumikerekes, egytengelyes, tandem- vagy tridem-tengelyekkel vannak szerelve, itt a gumihevederes járószerkezet nem jellemző.

Mint összeállításunkból is kitűnik, az átrakókocsik választéka az utóbbi években a széles körben ismert csigás konstrukciók mellett jelentősen bővült, és már jó néhány más önjáró géppel végzett betakarítási művelet kiszolgálásához alkalmazható speciális modellek is rendelkezésre állnak, így a nagy értékétű betakarítógépek a lehető legtöbb hasznos üzemidővel tölthetik a műszakokat.

Farkas Imre