fbpx

Szegána – Már kipróbálható a McCormick X7 VT-Drive

Írta: Szerkesztőség - 2015 december 15.

Már a SZEGÁNA Kft központjában megtekinthető és kipróbálható az új fokozatmentes váltóval rendelkező McCormick X7.670 VT Drive traktor McCormick X7 sorozatában mutatkozik be először az egyszerűen használható CVT vagy „vario” váltó, mely egyenletes gyorsítást, pontos sebesség szabályozást és intelligens kihajtás kezelést biztosítva még nagyobb hatékonyságot és a gazdaságos üzemeltetést segíti. A gépet a Németországban az Agritechnika kiállításon az angol Paul Wade mutatta be a SZEGÁNA Kft. szakembereinek.

Az új McCormick X7 VT Drive traktorok a gazdák és a cégek által már kedvelt Pro Drive terhelés alatt kapcsolható váltó sikerére épít. A 24×24 sebességes Pro Drive váltó kézi vagy automatikus kapcsolással is könnyedén vált a tartományok és a fokozatok között – de a VT Drive a kényelmet, a sebesség szabályozást és a kihajtás hatékonyságát teljesen új szintre helyezi.
„Mindig lesznek olyan traktorosok, akinek teljesen megfelel a POWERSHIFT váltó, különösen, ha kedvelik a Pro Drive nyomógombos vezérlését, az állítható váltó érzékenységet és a további programozható funkciókat.” – jelzi Paul Wade, termék specialista. „A VT Drive prémium élményt nyújt, úgy hogy bármilyen feladathoz a lehető legpontosabban tudjuk beállítani a sebességet, és az előre megadott profilok a legjobbat hozzák ki a traktorból a teljesítmény és az üzemanyag
gazdaságosság terén.”
Jelenleg öt McCormick X7 VT Drive típus érhető el – a négy hengeres trió 143-166 LE teljesítménnyel, ami TLT vagy közúti használatnál akár 175 LE is lehet, és a hat hengeres duó, amik 165/175 LE és 177/192 LE teljesítményűek. Majdnem azonosak a Pro Drive párjukkal, de a ZF fokozatmentes váltóját – a Terramatic-ot – használják, mely kiemelkedő mérnöki teljesítmény a CVT váltók között. A váltót és a motort a McCormick gyártója, az Agro Tractors által külön e célra fejlesztett rendszer együtt kezeli, így a több féle üzemmód és beállítás segítségével minden szántóföldi és közúti munkára megfelel.
„Ahogy a Pro Drive váltónál, úgy az új VT Drive rendszernél is arra törekedtünk, hogy könnyű és magától értetődő legyen a használata, miközben kihasználja a CVT vonzó funkcióit.” – mondja Paul Wade. „Még az ilyen váltót sose látott kezelő is néhány perc alatt elsajátíthatja használatát, de minél többet használja, annál jobban megérti majd a váltó kifinomult előnyeit.
Minden McCormick X7 VT Drive traktor alapfelszereltségként tartalmazza a kartámaszba integrált nagyméretű – a piacon az egyik legnagyobb képátlójú – érintő kijelzőt. A 12 inch-es, színes monitoron látható a Data Screen Manager, mely a traktor műszerfalán látható információkat egészíti ki könnyen kezelhető formában a váltóra, motorra, TLT-re és a kihelyezett szeleppárokra vonatkozó adatokkal. Opcióként beállítható az ISOBUS kommunikáció, vezérlés és ellenőrzés is az ilyen elektronikával szerelt vontatmányokkal, valamint a beépített műholdas rendszerrel vezérelt kormányzással a hatékony és könnyű vezetésért.

 

VT Drive működése

Indítsa a motort, kapcsolja az irányváltót előre- vagy hátramenetbe, engedje ki a kéziféket, majd nyomja le a gázpedált – mindössze csak ennyit kell a McCormick VT Drive traktor indításához megtennie. Útban a táblára a fokozatmentes váltó folyamatosan gyorsítja a traktort, majd automatikusan beállítja a kezelő által kért sebességet a lehető legkevesebb motorfordulat mellett. Így csendesen, simán és gazdaságosabban érhet célba. A váltó „freeze” üzemmódját bekapcsolva elérhető a motorfék is szükség esetén. A táblán a kezelő az automatikus üzemmódot átkapcsolhatja az alábbiak valamelyikére.
Kézi vezérlés – az alsó s a felső fordulathatárok megadhatók, hogy a motor teljesítmény és nyomaték jellemzőinek megfelelően, ezek között tartsa a rendszer a gépet. Ez az üzemmód ideális eke és kultivátor használatához.
„Cruise” – állandó munka és szállítási sebességet tart, és a motor és a váltó a terhelés változásának megfelelően kerül beállításra. A kezelő egy hátrameneti „Cruise” sebességet is meghatározhat a táblavégi fordulókhoz, melyet egy gombnyomással előhozhat, csakúgy, mint a fékezés után a „Cruise” beállításokat. Csak kézi vezérlés üzemmódban kell használni a kézi gázt – az optimális hidraulika teljesítményhez megfelelő motorfordulat beállításához -, és TLT üzemmódban. Kardánhajtással vontatás esetén a váltó folyamatosan önállóan változtatja az alap sebességet, hogy a terhelés változásait kompenzálja, és az egyenletes fordulatot tartson. Például ha a gép különféle talajtípusokon, vagy egyenetlen renddel dolgozik.

 

Sebesség beállítás

Tekintve, hogy a VT Drive váltóban sem tartományok, sem fokozatok nincsenek, így a kezelő a traktor alap sebességét a gázpedállal – mely a legtermészetesebb mód közúti használatkor -, vagy az EasyPilot többfunkciós vezérlővel, mellyel a szántóföldön a legkönnyebb dolgozni, tudja beállítani. „Cruise” üzemmódban az EasyPilot + és – gombjaival finom hangolható a traktor sebessége. „Az EasyPilot-ot előre mozgatva gyorsít, hátra húzva lassít a kezelő”, magyarázza Paul Wade. „A vezérlő mindig visszatér alapállásba, és minél jobban elmozdítják innen, annál gyorsabban reagál a váltó.” Elég egy apró fékezés – például egy kereszteződésben – és a váltó máris „power hold” állapotba kerül, mely lefékezi a traktort még lejtőn is, de készen áll az azonnali továbbhaladásra is. A kezelő választhat a négy előre beállított sebesség tartomány közül a helyzetnek megfelelően.
Az első ilyen gyári tartomány a mászó, mely 0,5 km/óra sebességtől 3 km/óra sebességig tart. A következők a 3-12 és a 13-21 km/óráig tartó munka tartományok, majd a 40 vagy 50 km/óráig tartó szállítási tartomány. Különleges esetben a váltó 0,5 km/óra sebesség alá is beállítható. „A kezelő megváltoztathatja a gyári sebességtartományokat, így a váltó érzékenységét a munkahelyzetnek megfelelően”, emeli ki Paul Wade. „Kikapcsolás után is tárolódnak a beállítások, sőt még az előre és hátrameneti cél sebesség is gyorsan beállítható.
Nagy előnye a CVT-nek, hogy a teljesen mechanikus felépítésű traktoroktól eltérően az X7 VT Drive nem tud semmilyen helyzetben rossz fokozatba kapcsolni. „Az optimális sebességű munkavégzés növeli a hatékonyan leadott teljesítményt, gyorsabb munkát és kevesebb üzemanyag fogyasztást jelent.”, mondja Paul Wade. „A munka minőség optimalizálása is előnyös, például magágy előkészítésnél burgonya vagy tarlóhántás esetében. A McCormick VT Drive rendszer rengeteg beállítási lehetőséget kínál, mégis oly egyszerű kezelni.”

 

Kartámasz

Egy letisztult külsejű, az üléshez csatlakoztatott konzolon a kezelő minden rutinbeállítást el tud végezni, így minden bizonnyal a gyorsabb beállításoknak köszönhetően kevésbe lesz fáradt a munkanap végén. Az EasyPilot vezérlő kényelmesen illik kézre, és megtalálhatóak rajta a sebesség növelő és csökkentő gombok, az emelés vezérlés, minden eltárolható sebesség előhívása, valamint az irányváltó. „A menetirány a bal kéznél lévő irányváltó karral a megszokott módon is állítható, vagy az engedélyező gomb nyomva tartásával és az EasyPilot teljes előre és hátra húzásával is.”, jegyzi meg Paul Wade. „A váltó érzékenysége e műveletekre szabályozható, így a kezelőnek nem csak a vezérlő áll rendelkezésre a finomhangoláshoz.
El se kell mozdítni a kezét a konzolról, hogy a sofőr a táblavégi műveleteket indítsa, vagy a kihelyezett szeleppárokat üzemeltesse – például váltva forgatós eke használatakor. Más kihelyezett szeleppárokat a mini joystick vagy a szabályzó karok segítségével használhat, melyek azonnal reagálnak. Öszkerékhajtás, differenciál zár és az opciós automatikus sorvezetés kormányzással is a jól látható, egyedi gombok által vezérelhetők.
Két tekerőgomb is helyet kapott a kartámasz oldalán, melyekkel a hidraulikus emelés érzékenység beállítására, valamint a menü navigációra szolgálnak.

 

Érintő kijelző

A kezdő képernyő által kijelzett adatok kiegészítik a műszerfal jelzéseit, például a hátsó függesztő karok helyzetét, a TLT-k állapotát, kerékcsúszás mértékét és a motor/váltó működési üzemmódját is leolvashatjuk róla. Nem csak a használt sebesség tartományt, hanem a jelenlegi sebességet is kijelzi egy analóg hatású sebességmérőn, csakúgy, mint a motorfordulatot. Természetesen ezen adatokat digitálisan olvassa ki a rendszer.
Innen ikonokra kattintva érhető el a váltó, a kihelyezett szeleppárok, a hárompont és a TLT beállításai. A váltó beállító menüjében látható a beállított felső és alsó motorfurdulat korlátozás, a takarékostól a legnagyobb nyomatékig állítható teljesítmény szint, a váltó érzékenysége és a sebességtartományok felső határa.
A kihelyezett szeleppárok menüben láthatók az átfolyási sebességek, és az időzítők, melyeket egymástól függetlenül lehet beállítani. A vontatmány emelés menüben a helyzet szabályozás paraméterei állíthatók be részletesen. Minden menüpontból egy gombnyomással vissza lehet térni a főmenübe.
Nagy Márk
SZEGÁNA Kft.