fbpx

A bizalom volt a döntő – Jászladányi beszélgetés a CLAAS ARION 640-ről

Írta: Sándor Ildikó - 2011 augusztus 29.

Jászladányban, egy 5.000 hektáron gazdálkodó, állattenyésztéssel és növénytermesztéssel egyaránt foglalkozó vállalkozásnál jártam, ahol 40 év szakmai háttérrel rendelkezett a riportalanyom, a traktorok csínját-bínját ismerte, négy tsz-elnök irányítása után a magántulajdon előnyeit és követelményeit is megtapasztalta, a körülmények változása mellett viszont feladata ugyanaz maradt: egy működő gépparkot fenntartani, műhelyt üzemeltetni.

A Jászföld Zrt. 2007. óta van magántulajdonban. Ebben a vállalkozásban ez felért egy igazi rendszerváltással. Voltak ennek gyors és kézzel fogható jelei a gépparkban is? – kérdeztem Polgár Gellért műhelyvezetőt.

Az egykori szövetkezetben még a 70-es években történtek a nagyberuházások. Az a géppark természetesen már rég elavult, többsége nincs is már használatban.

Az a korszak viszont hosszú távon nem a fejlesztésről szólt, a tulajdonváltás már szinte az utolsó pillanatban történt ahhoz, hogy mind az állattenyésztés, mind a szántóföldi növénytermesztés működőképes maradjon.

Az új tulajdonos Szatmári Zoltán, akinek a neve lassan 20 éve a malomiparban is elismert, 5 malommal rendelkezik az országban (Jászberény, Veszprém, Pápa és Kiskunhalas), tehát a közel 3.000 hektáros kalászos gabonatermesztésünk felvásárló piaca egyértelmű és biztos lett.

Szerencsénkre az új tulajdonos nem leépítésekben gondolkodott, sőt a hazai állattenyésztési tendencia ellenére itt még mindig van egy 600 fős tehenészet a szaporulatával, valamint az évi közel 10.000 hízót kibocsátó sertéstelep.

Egyedül a 15-20 éve még működő baromfiágazat nem lett újjáélesztve, az egykori baromfitelepeket viszont síktárolóként tudjuk még használni.

A magántőke és az uniós pályázatok meglátszanak a gépparkon, ezek hiányában mára már lehetetlenné vált volna az ilyen nagyságú gazdálkodás.

Természetesen nem egyik napról a másikra tudjuk most sem lecserélni a gépeinket, ha csak az üzemképes traktorokat összeszámoljuk, már 30 fölött járunk, a zökkenőmentes munkához a műhelymunka mellett a gépek lecserélésére is szükség van.

 

Ön az erőgépek karbantartásáért felelős. Mennyire volt műhelyvezetőként beleszólása abba, hogy a géppark modernizálása hogyan történjen?

Azt hinné az ember, hogy 40 év tapasztalattal a hátam mögött már minden traktormárkának ismerem az előnyét-hátrányát, hosszú távú „esélyeit”.

A keleti gyártmányú, már családtagnak számító traktorok valóban nem okoznak meglepetést sem nekem, sem a kollégáknak, maximum bosszankodást, mikor egy-egy alkatrész tönkremegy, hiszen legtöbbször nem a beszerelés, hanem a jó minőség beszerzése jelent nagyobb gondot.

Épp ezért igyekeztünk olyan gépet választani, ami hosszú távon is üzembiztos.

Az új traktoroknál azonban már más a helyzet, nem tudnánk (és a garancia ill. a szavatosság feltételei miatt nem is lehet) hozzányúlni, érdemben „kísérletezni” velük. Ilyen értékű gépeknél ezt a szervizes kollégákra kell bízni.

A tulajdonos már korábban is vásárolt CLAAS traktorokat (6 db CELTIS 446-os), a mai napig elégedettek vagyunk velük univerzális és szántóföldi munkájukban egyaránt.

Valójában majd a szavatosság lejártával, sőt, legalább 10 év múlva fog a döntésünk beigazolódni, mikor a korban és teljesítményben azonos kategóriájú gépekhez képest arányában kevesebb alkatrészpótlásra, javításra lesz szükség.

Jelenleg az ár és a megszokott / feltételezett / elvárt minőség volt a szempont. Ilyen értelemben döntő volt a véleményem az aktuális beszerzés megválasztásakor, a tulajdonos kért szakmai javaslatot.

 

Megérkezésemkor épp a szolnoki AXIÁL munkatársával váltottuk egymást itt a műhelyben. Gyakran megfordul Önöknél?

A cégünknél nincs külön anyagbeszerzői státusz, ezért teljesen egyértelmű, hogy az árakat szigorúan figyelembe véve, szinte egy helyről rendeljük meg a szükséges alkatrészeket, gyakorlatilag az összes gépünkhöz, házhoz szállítva.

Ezért az alkatrészellátás biztosítása miatt szinte napi kapcsolatban vagyunk.

 

Beszélgetésünk célja a CLAAS ARION 640 traktor bemutatása Olvasóinknak. Milyen elvárásokkal vásárolták, és az eltelt másfél évben hogyan vizsgázott a traktor?

A hathengeres motor miatt kicsit nagyobb a tengelytáv és a fordulókör (4,5 helyett 4,9 méter), amitől azt gondoltuk volna, hogy nehézkesebb lesz vele a fordulás, de pozitívan csalódtunk, nem tapasztalni különbséget.

A traktor feladata egyértelmű: a szántóföldön a nagy bálázóval, a négyfejes ekével, tárcsával, szerves- és műtrágyaszórással kell megbirkóznia, emellett aratási idényben gabonát is szállít, mivel 2 pótkocsit is vontathat.

Tehát se több, se kevesebb, mint a traktoroknak egy ilyen gazdaságban.

Erre a célra azért számtalan traktort kínálnak a kereskedők. Korábban igen vegyes volt a géptípusok száma nálunk, így van összehasonlítási alapunk és elvárásunk is.

És a zord anyagiak döntöttek a legvégén, ahogy divatos mondani: kiváló ár / érték arányú.

Ma már más elvárásokkal ülünk be a traktorba, a régi gépeinken még persze nem volt rugózott ülés és légkondicionáló, mind a gyártó, mind a felhasználó elvárásaiban mindezek már alapfelszereltségnek számítanak.

Nekem itt a műhelyben az számított eddig is, és mire ezeknek az új gépeknek a szavatossága lejár, az utódomnak is az fog számítani, hogy a szervizes csak a kötelező szerviz végett jöjjön, és utána se legyen rá nagy igény.

Megbízható gépre van szükségem, mert nálunk a traktoros a karbantartó is, aratási időszakban tehát mindenki gépen van, ki a kombájnban, ki a traktorokban, nincs személyzet külön „csak” hibaelhárításra.

Arra van az esőnap. A megvásárolt 2 Arionnál is csak az 1.500 ill. 2.000 üzemórás szakszervizt vettük igénybe, más probléma még nem történt a másfél év alatt.

 

Már többször elhangzott beszélgetésünkben az alapfelszereltség. Mit jelent ez egy gyakorló traktorosnak, egy beruházónak vagy egy kereskedőnek? Önök választottak-e opciókat a két ARION géphez?

A feláras rugózott, független első futómű helyett „csak” billenően ágyazott merev tengelyt építettek be, a fülke viszont négy ponton rugózik, a klímalehetőségek közül az egyszerűbb manuálist választottuk, az éjszakai munkavégzéshez nem xenon, hanem hagyományos munkalámpák igényeltünk, műszeregységekből is az egyszerű, de praktikus változat van beszerelve.

Ez az a traktor, amiről inkább a műhelyfőnök és a teljesítménybérezésű traktoros álmodozik, amit még mindig keresnek a vásárlók a kereskedőknél és a kiállításokon is: nem többet, nem kevesebbet, a TRAKTORT.

Ez azt tudja, amire vettük, de azt nagyon, amennyiben majd luxusra lesz szükség és lehetőség, akkor vagy opcióként megrendeljük vagy veszünk egy „nagy testvért”.

Ennél a gépnél opciónak számított a keréksúlyozás, viszont nálunk ezen a fekete, nagyon kötött talajon kipörögnek a kerekek felsúlyozva, a tapasztalataink azt igazolták, hogy ezekhez az abroncsszélességekhez nem szerencsés súlyozást szerelnünk.

A GPS PILOT is opció, ez biztosítja a művelés alatt álló tábla pontos végigjárását az adott szélességű munkaeszközzel, kihagyás és átfedés nélkül, és persze a kezelő munkáját is sok szempontból kontrollálja.

Ezt a tulajdonosi szemlélet egyik vívmányának tartják (mi is természetesen), költségben, munkaszervezésben egyaránt meghozza az árát.

A betakarítási szezon vége felé járunk, főszereplőnk éppen kis bálázott volna, ha az időjárás engedné.

Esőnap lévén viszont nagy volt a munka a műhelyben, minden, egyébként halasztható munkát ilyenkor kell megoldani, ezért hagytam is dolgozni riport alanyomat.

Ahhoz, hogy a gép bemutatása és leírása precíz legyen, utánanéztem egy kicsit az ARION 640 technikai paramétereinek, tehát a felhasználói elégedettség után jöjjön az alapfelszereltség és az opcionális lehetőségek sora.

 

Motor: D.P.S Power Tech

elektronikus motorvezérlés

6 henger hengerenként 4 szeleppel

VGT turbófeltöltővel

Hengerűrtartalom: 6,8 liter

Motorteljesítmény: max. 129 kW / 175 LE

Sebességváltó: 24/24 sebességes HEXASHIFT váltó

4 terhelés alatt kapcsolható csoporttal és 6 fokozattal

Irányváltás: Terhelés alatt kapcsolható REVERSHIFT irányváltó

Függesztőrendszer: elektrohidraulikus függesztésszabályozás

III/II kategóriás gyors csatlakozókkal

max. emelési teljesítménye 8000 kg.

Hidraulika: Zárt Load-Sensing hidraulika rendszer

szállítási mennyiség 110 l/perc

3 pár kihelyezett hidraulikus csatlakozó

Vezetőfülke: ATZ-HYDROSTABLE 4 pontos rugózású

légkondicionált

CIS információs rendszer

Légfék: 2+1 körös

Öntömeg: 7510 kg

 

 

Sándor Ildikó