fbpx

Agrárminiszter: multik helyett magyar kézben legyen a profit

Írta: Kohout Zoltán - 2021 március 24.

Akkora a nyereség az élelmiszer-kiskereskedelemben, hogy ezt nem lehet annyiban hagyni – mondja az agrárminiszter. Tény, hogy a hazai láncokban több a magyar áru, de kérdés, azok-e a legnépszerűbb boltok a magyar vevők körében.

 

elelmiszer

 

Nyereség, szabályozás, árak

Már a hazai mezőgazdasági vezetés – konkrétan Nagy István agrárminiszter – is arról beszél, hogy nemzeti tulajdonba kellene venni a hazai élelmiszer-kiskereskedelmet. Vagyis a fogyasztói boltok-bolthálózatok döntő többségét, ahol nagyrészt a hazai mezőgazdaság termékei is megjelennek. Nagy István azzal érvelt a novekedes.hu-nak adott interjújában, hogy olyan mértékű nyereség hagyja el az országot e szektorban, amit „nem lehet annyiban hagyni”. – Ezeket a forrásokat további fejlesztésekre lehetne fordítani, és kiszámíthatóbb lenne a gazdaság tervezése, ha tudnánk, hogy a kereskedelemnek mire mekkora szüksége van – tette hozzá a szakminiszter, aki szerint az áringadozás is kivédhetőbb és a piac is egyszerűbben szabályozható lenne, ha a kiskereskedelem nagyobb hányada lenne magyar kézben.

 

A hazaiakban a legtöbb a hazai

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) friss felmérése megerősíti, hogy a magyar tulajdonú élelmiszer-kiskereknél több a hazai áru. A magyar termékek kínálata alapján az első három helyet három hazai lánc foglalja el Reál (80,65%), Coop (80,17%), CBA (76,95%). A legkevesebb magyar előállítású élelmiszer a Penny Marketben (67,58%), a Tescóban (66,07%) és a Lidlben (56,09%) vásárolható. Más kérdés, hogy ez a sorrend tükrözi-e a hálózatok népszerűségét. Ez már csak amiatt is kérdéses, hogy – bár ezt nem könnyű objektíven meghatározni – vélhetően egyes multik minőségi előírásai a legszigorúbbak. Erről itt írtunk részletesebben.

 

elelmiszer

 

Az utolsók a legnépszerűbbek

Tavaly egyébként a legnagyobb boltláncok (Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Penny Market, Reál, Spar, Tesco) közül a Lidl és a Spar üzleteiben költötték a legtöbbet a magyar vásárlók – idézte nyáron ki a Napi.hu a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatást. Arra a kérdésre, hogy mostanában melyik kiskereskedelmi lánc boltjában költenek a legtöbbet, a válaszadók 20 százaléka mondta a Lidl-üzleteket, 19 százalékuk a Spart, 14 százalékuk a Penny Marketet, 13 százalékuk pedig a Tescót. A többi boltlánc 10 százalék alatti eredménnyel végzett a felmérésben.

elelmiszer

 

A hazai agráripar is tehet róla…

A Nébih említett felmérése ugyanakkor rávilágít egy olyan szempontra is, amire szintén folyamatosan felhívják a figyelmet a hazai agrárium vezetői. Az élelmiszerboltokban ugyanis azért is esett vissza a magyar termékek aránya 70-re a korábbi évek 80 százalékos szintjéről, mert a nagy hozzáadott értékű élelmiszerek (sajtok, sonkák, joghurtok, gyümölcslekvárok) nem voltak versenyképesek. (Ez alól kivétel volt a tavalyi, járványos év, amikor nyáron úgy tűnt, nőhet a hazai termékek aránya.) Ez arra, hogy hazánk mezőgazdasági pozíciói még mindig inkább az alapanyag-előállítás egyes területein erősek. A hazai feldolgozóipar állapota sürgős versenyképességi fejlesztésre szorul.

 

Illusztrációk: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán