Ez fájni fog a magyaroknak

Borítókép

Több szempontból is olaj a tűzre, ha a mostani formájában lesz megállapodás

A hazai agrárium több ágazatának is komoly piacvesztést, kiéleződő versenyhelyzetet hozhat a dél-amerikai Mercosur-államokkal való szabadkereskedelmi egyezmény.

Megint a gazdák fizetnek?

Bizonyos vélemények szerint elfogadhatatlan, hogy az orosz embargó után ismét az agrárium egyes szereplőivel fizettetik meg egy újabb politikai döntés árát – nem csoda, hogy Franciaországtól hazánkig sokan támadják és elfogadhatatlannak tartják az EU és a Mercosur-államok (Brazília, Argentína, Paraguay és Uruguay) között kötendő szabadkereskedelmi egyezmény. Magyar szempontból elsősorban három markáns fontosságú szegmens: a baromfi, a (hazai kukoricaágazatot közvetlenül érintő) etanol/bioetanol és a méz esetében nyújtott kvóták nagysága okoz súlyos aggodalmakat. A jelek szerint – írja az Agrárágazat szakértője a lap hamarosan megjelenő, októberi számában – az európai baromfiágazat hozhatja a legnagyobb áldozatot a Mercosur-megállapodás érdekében…

Finoman szólva lazábbak…

Az aggályok korántsem csupán gazdaságiak. Közismert, hogy a dél-amerikai országok sem a növénytermesztési, sem az állattartási és -takarmányozási megoldásokban nem ragaszkodnak olyan szigorú elvekhez, mint az európai gazdaságok. Miközben az EU-tagállamok akár versenyhátrányt is vállalnak egészségbiztonsági szabályok betartása miatt, aközben az ilyen szabályozások Dél-Amerikában sokkal lazábbak. Ugyanez igaz a környezetvédelemre, ami szintén fontos európai vívmány és törekvés az őserdőket felégető, génmódosított növényeket termesztő dél-amerikaiakkal ellentétben.

Nyertes és vesztes iparágak

A tét rendkívüli, hiszen attól az EU és a Mercosur is egyértelmű gazdasági fellendülést vár. A megállapodás nyertesei uniós oldalon az autóipar, a gépipar, a vegyipar, a gyógyszeripar, és a szolgáltatás kereskedelem. A legnagyobb vesztese pedig, jó néhány termékpálya esetében, maga a mezőgazdaság és az élelmiszeripar. Persze hazánk az autóipar kapcsán érdekelt a nyugat-európai autóipar prosperitásában, de félő: a megállapodás mind magyar, mind más európai államok gazdatársadalma szemében olaj lesz a tűzre.

(További részletek az Agrárágazat augusztusi számában!)

Tartalom közti banner a cikk végére
no