fbpx

Jönnek a hidrogén-traktorok

Írta: Szerkesztőség - 2021 január 21.

A kisebb CO2-kibocsátás miatt idén további lendületet vehetnek az alternatív meghajtású traktorok.

 

Kis, autonóm gépek, akksival

Sokat sejtető kijelentéssel búcsúzott az AGCO korábbi vezérigazgatója, Martin Richenhagen. A Fendt anyavállalata, illetve a Massey Ferguson és a Valtra 5 éven belül bemutathatja saját hidrogéntraktor-prototípusát. A német Top Agrarnak adott búcsúinterjújában Richenhagen azt is elmondta a mezőgazdasági gépesítés jövőjével kapcsolatban, hogy nem tartja reálisnak az 1500 LE teljesítményű traktort, bízik az akkumulátoros kis, autonóm traktorokban.

 

Alternatívák

A mezőgazdasági gépek gyártói már egy bő évtizede alternatívákat keresnek a dízelmotorok kiváltására. Ma a kutatások két területre összpontosítanak: elektromos meghajtásra (akkumulátorok, hidrogén/üzemanyagcellák segítségével vagy közvetlen úton), valamint belsőégésű motorokra, amelyek metánnal vagy fenntartható forrásból származó szintetikus üzemanyaggal dolgoznak.

traktor
A New Holland koncepciója

 

Drága, de

A New Holland például már 2009-ben jelentkezett egy, a T6.140-ből kialakított, tiszta hidrogénnel hajtott koncepciótraktorral. A tényleges meghajtás egy 120 LE teljesítményű elektromotorból származott. Ezt egy második e-motor egészítette ki a kardántengely és a segédeszközök számára. Tehát itt elektromos áramot állítottak elő hidrogénből az üzemanyagcellákon keresztül. Aztán be is mutatta hidrogénüzemű traktorát a 2011-es az Agritechnicán, de a projektet nem folytatták – helyette 2019-ben metángáz-traktort állítottak ki a New Holland standján, ugyancsak az Agritechnicán. Végül tavaly a cég bemutatta új hirdogéntraktor-koncepcióját: a Blue Fuel Solutions-szal közös fejlesztés eredményeként létrejött hirdogén–dízel-motor 50 százalékos CO2-csökkenést eredményez. A kettős üzemanyagú traktor utólagos felszerelése borsos, 70 ezer eurós költséggel jár, de a cég úgy véli, ezt ellensúlyozthatják a holland kormány CO2-csökkentési támogatásai.

A hidrogént felhasználó elektromobilitás kétségkívül drága, de ahol nagy teljesítményre van szükség, ott még mindig alternatívát jelenthet az akkumulátorokkal szemben, különösen ott, ahol nincs mód kábelek elektromos gépekhez történő csatlakoztatására.

 

(forrás: mechaman.nl, topagrar.com, GÉPmax)