fbpx

Innovációk a nagyvilágból!

Írta: Szerkesztőség - 2018 december 04.

Új Rubin 10 kompakt tárcsás borona

A Lemken a közelmúltban mutatta be az új Rubin 10 típusjelű kompakt tárcsáját, amely a Rubin 9 rövidtárcsa sorozat számos téren továbbfejlesztésre került utódmodellje és a következő évtől kezdődően 2,5-7,0 méter közötti munkaszélességekben már elérhető.


A Rubin 10 innovációi közül a legfontosabb az új tárcsalevél elrendezés, amely nemcsak az oldalra húzás nélküli iránytartási stabilitást növeli – csökkentve ezáltal az üzemanyag-felhasználást –, de az egyes fogások pontos illesztését a GPS használatával is lehetővé teszi. A két sorban elhelyezett tárcsaleveleket úgy rendezték el, hogy azok a munkagép mindkét oldalán szimmetrikus erőket ébresszenek. A Rubin 10 esetében a 3 középen lévő tárcsa a hosszirányú tengely mentén úgy került eltolásra, hogy a teljes szélességben ütközés nélkül, 12,5 cm vonástávolsággal tudjon dolgozni. Ez a szabadalmaztatott megoldás optimalizálja a folyamatos anyagáramlást és a teljes munkaszélességben egyenletes mélységű művelést eredményez. A tárcsalevelek 7 cm munkamélységtől a teljes felületet átdolgozzák, a beállításuk szöge biztosítja az optimális talajba húzást, tovább növelve a bekeverés hatékonyságát. A Rubin 10 rövidtárcsa alapkivitelében 645 mm átmérőjű, felületén edzett, csipkés élű DuraMaxx tárcsalevelekkel van szerelve. Az új tárcsalevelek hasznos élettartama mintegy 30%-kal nagyobb, mint a hagyományos tárcsaleveleké. Tartószáraik vastagsága 30 mm, amely jelentősen robusztusabb a korábbi változatnál. A többszörösen hajlított tartószár-kialakítás nagy átömlést és eltömődéstől mentes üzemeltetést biztosít. A Rubin 10 esetén mindegyik homorú tárcsalevél csillapított visszatérésű biztosítással is ellátott.

A „feltámadt” – Crystal széria vezérgépe

A cseh traktorgyártó Zetor 2018-at az innovációk évének és traktorsorozatai megújulásának tekinti: elindult a továbbfejlesztett Proxima és Forterra típusok gyártása; tavasztól már az új – 40-70 LE közötti teljesítményű – Utilix és Hortus kertészeti modelljeiket is kínálják; júliusban megkezdődött a „dögös” Pininfarina-dizájnt magukon hordozó Major erőgépek sorozatgyártása, őszre pedig megérkezett az új Crystal HD típus, amely jelenleg a portfólió legnagyobb teljesítményű erőgépe. Az újjászületett Zetor Crystal traktorcsalád 150 és 160 LE-s modelljei bő három éve mutatkoztak be a nemzetközi nagyközönség előtt, a legerősebb Crystal HD 170 hazai premierjére az idei Bábolnai Gazdanapokon került sor.

A 171 LE teljesítményű, új Crystal HD 170 típusba 6-hengeres, 6,1 l hengerűrtartalmú, EU Stage IV emissziós besorolású, Deutz TCD dízelmotort építenek be. Az erőátvitelről a Forterra sorozatban bevált Zetor ECO 40 típusú váltómű gondoskodik. Az elektrohidraulikus, automatikus kapcsolású, teljesen szinkronizált váltó, 3 csoportban, 30/30 sebességfokozattal rendelkezik, melyből 13 fokozat a leggyakrabban használt 4-12 km/h sebességtartományban található. A váltómű a gazdaságos 1.750 min-1 motorfordulatnál biztosítja a 40 km/h végsebességet. Az irányváltást hidraulikus működtetésű PowerShuttle irányváltó végzi, a sebességváltó karról gombnyomásra kapcsolható tengelykapcsoló kettős, nedves tárcsás kivitelű. Az erőgép hátsó hárompontos függesztő szerkezetének teheremelő képessége 8.500 kg, vezérlése Bosch EHR Hitchtronic rendszerű, mely talajmunkáknál a csatlakoztatott, függesztett munkagép pozícióját munka közben, a talajellenállás függvényében automatikusan szabályozza. A hátsó hidraulikus csatlakozó kivezetések egy négy részből álló, elektronikus rendszerű kiegészítő elosztóról ujjheggyel vezérelhetők, amely a szállított olaj időarányos mennyiségének szabályozását is lehetővé teszi. Az új Crystal HD differenciálzárral szerelt, lengéscsillapított, független kerékfüggesztésű mellső tengelyét a Carraro gyártja, 300 literes üzemanyagtartállyal és 23 liter űrtartalmú AdBlue tartállyal van felszerelve.

A traktor hat oszlopos, tágas vezetőfülkéje az erőgépkezelő kényelmét maximálisan biztosítja. Az ergonómia növelése érdekében a teljes kezelőrendszert áttervezték: megújult a kezelőpult, szinte minden gombnyomásra, illetve a multifunkcionális panelekről működtethető. A traktor 8 LED lámpával is ellátható, amelyek optimálisan megvilágítják a munkaterületeket.

A Zetor Crystal traktorcsalád 50 éves, jubileumi születésnapját a márka új zászlóshajója a Crystal HD 170 a magas műszaki tartalmával és elegáns dizájnjával méltóképpen képviseli.

Szervestrágya-szóró pótkocsik családi gazdaságok részére

A német Strautmann cég a szervestrágya-szóró pótkocsi sorozatainak eddigi 12 különböző (8,0-25,0 m3-es felépítményű) típusait a CS 75 és CS 95 modellekkel – lefelé – bővítette, amellyel a kisebb szarvasmarha-állománnyal rendelkező családi gazdaságok szervestrágya-kiszórási igényeit kívánja kielégíteni.

Az új típusok hivatottak felváltani az eddigi BE 4 és BE 75 szervestrágya-szóró gépeket. A gyártó szervestrágya-szóró sorozataiban ezek a pótkocsik lesznek a legkisebb egytengelyes modellek, de a CS 95 típus (opciósan) tandem tengelyes is lehet. Raktérfogatuk 7,5/9,5 m3, jó raktérfogat-kihasználás mellett ~8/11 m3 szervestrágya-befogadására képesek. A vázszerkezet és a vonórúd horganyzott anyagokból készülnek, amelyek tartós korrózióvédelmet biztosítanak. A 500 mm magas oldalfalak porszórtak, tetejükön keményfa védőléccel ellátva. Opciósan 400 mm magas oldalmagasítók is felszerelhetők, a raktérfogat kedvezőbb kihasználására. Az oldalfalak lehajthatók, ami lehetővé teszi a rakodási magasság csökkentését és a pótkocsi szállítóeszközként történő használatát, pl. a különböző bálákhoz. A szervestrágya-szóró felépítmény (Ø10 mm keresztmetszetű láncszemekből álló) szemeslánc-hajtású, „U”-profilú kaparóléces leürítő-padozattal és négy függőleges szóróhengerrel rendelkezik. A nagy átmérőjű, spirál menetes szóróhengereken elhelyezett csipkézett marókések pontos és homogén trágyaszétosztást garantálnak. Az üzemeltető erőgép teljesítmény-leadó tengelycsonkjáról 1000 min-1 fordulatszámmal, hidraulikus motorral meghajtott tépőhengerek 6-8 méter trágyaszórási szélességet biztosítanak. A pótkocsik teljesítményigénye 35, illetve 50 LE.

Szerkesztőség