fbpx

Kukoricabetakarítás gépei

Írta: Szerkesztőség - 2014 szeptember 23.

Mivel a hazai mezőgazdasági gyakorlatban szinte kizárólag „hibrid”-eket használnak, jelentős a „hibridvetőmag” termesztés is hazai- és külföldi nemesítésre alapozva. A különböző felhasználási céllal termesztett kukorica termelési adatainak alakulását az 1. táblázat szemlélteti.

A kukorica termelési adatainak alakulása

1. táblázat

Sor-

szám

Megnevezés Mérték-

egység

Termesztett kukoricaféleség
Szemes kukorica Silókukorica Csemegekukorica
2010 2011 2012 2010 2011 2012 2010 2011 2012
1 Betakarított terület ha 1078825 1230253 1191291 84734 95394 103861 21837 26532 29366
2 Betakarított termés t 6984872 7992443 4762707 2253552 2389620 2225118 302575 427290 433613
3 Termésátlag t/ha 6,47 6,50 4,00 26,6 25,05 21,44 13,61 15,86 14,58
4 Felvásárlási ár Ft/t 37591 48964 56697 25000 37000 42000

Forrás: KSH Stat. adat

A különböző felhasználási céllal termesztett kukoricaféleségek termesztéstechnológiája a gépesítés, illetve a műszaki háttér vonatkozásában egymáshoz képest nem mutat jelentős eltérést, kivéve a betakarítási munkálatokat. A különböző felhasználási célra termesztett kukorica betakarítási eljárásokat és eszközeiket a 2. táblázat tartalmazza.

Kukorica betakarítási eljárások és eszközeik

2. táblázat

Sor-

szám

Betakarítási mód
Megnevezés Alkalmazási terület Műszaki eszköz Készített végtermék
1 Csöves betakarítás fosztással Csöves kukorica górés szárítás Vontatott csőtörő fosztók Csöves takarmánykukorica
2 Csöves betakarítás részleges fosztással Hibrid vetőmag előállítás Magajáró csőtörő gépek Vetőmag alapanyag
3 Csöves betakarítás fosztás nélkül Csemegekukorica betakarítás Magajáró géppel csemegekukorica betakarítás Fosztás nélküli csöves csemegekukorica
4 Teljes növény szecskázva +zúzva Silózott takarmány Szecskázók silókukorica adapterek Kukorica szilázs szemroppantás nélkül vagy azzal kérődzőknek
5 Zúzva betakarítás Silózott takarmány Szecskázók és csőtörő adapterek Darához hasonló sertéstakarmány
6 Morzsolva betakarítás Szemes árukukorica szárítva vagy CCM nedvesen tárolva Arató-cséplőgépek és csőtörő adapterek Szemes kukorica általános felhasználásra, vagy nedves tárolású takarmánykukorica

A kukorica betakarítási technológiában alkalmazott eszközöket tehát 4 nagy csoportba oszthatjuk, melyet az 1. ábrán szemléltetünk.

Csőtörő- fosztó gépek Csemegekukorica betakarítók Szecskázó gépek silózó- és csőtörő adapterekkel Arató-cséplőgépek csőtörő adapterekkel

Csőtörő- fosztó gépek

A csőtörő- fosztó gépek kisebb teljesítményű változatai 2-4-soros adapterekkel vontatott kivitelben készülnek, míg a nagyobb teljesítményű gépek 6-8-soros adapterrel szerelt magajáró változatok (2-3. ábra). A csőtörő gépek esetében fokozott követelmény, különösen a hibridvetőmag betakarításakor a szemsérülés elkerülése, éppen ezért ebben az esetben a fosztóhengerek csak részleges fosztást végeznek, és többnyire utófosztó berendezéseket állítanak a gépsorba. Magajáró csőtörő gépekhez emelve billentős pótkocsik is kapcsolhatók, melyek segítségével a tehergépkocsik táblaszéli feltöltése is megoldható (4. ábra).

2. ábra: Sip Cornado vontatott csőtörő család 2-soros változata

2. ábra: Sip Cornado vontatott csőtörő család 2-soros változata

3. ábra: 4-soros adapterrel szerelt BOURGOIN magajáró csőtörő

3. ábra: 4-soros adapterrel szerelt BOURGOIN magajáró csőtörő

4. ábra: Magajáró csőtörők emelve billenő pótkocsival történő üzemelése

4. ábra: Magajáró csőtörők emelve billenő pótkocsival történő üzemelése

Csemegekukorica betakarítók

A csemegekukorica betakarítása a kukorica korai érési fázisában történik. Ebben a fenofázisban a csövek, illetve a kukoricaszemek is igen sérülékenyek. Éppen ezért már a gépek csőtörő adapterei is különleges kialakításúak. A csősérülések minimalizálására a törőlécek fölött bordázott gumihevederek gumi fülei végzik a letört, illetve leszakított csövek szállítását (5. ábra). A csemegekukorica termesztése öntözött körülmények között történik, és a talaj rendszerint felázott, éppen ezért a szállítási láncba az összkerékhajtású (4×4 vagy 6×6) kerékképletű terepfelezős váltóval szerelt tehergépkocsik – különösen nagyobb szállítási távolságok mellett – jól kihasználhatók (6. ábra), illetve ezek a járművek nehéz terepviszonyok között is megfelelnek a szinkronmenetbe való terményátvétel feltételeinek.

5. ábra: Byron magajáró csemegekukorica betakarító különleges terménykiemelő gumihevederei

5. ábra: Byron magajáró csemegekukorica betakarító különleges terménykiemelő gumihevederei

6. ábra: Csemegekukorica betakarítás magajárógéppel

6. ábra: Csemegekukorica betakarítás magajárógéppel

Szecskázó gépek silózó- és csőtörő adapterekkel

A kérődző állatállomány kismértékű növekedése is már a 2010-2012 évek vonatkozásában a silókukorica eddigi területcsökkenési tendenciáját eredményesen megfordította, és 20%-os növekedés tapasztalható ebben az időszakban.

A silókukorica betakarításával kapcsolatosan – az Agrárágazat korábbi számában szó esett a szecskázó gépeken alkalmazott szemroppantó berendezések konstrukciójáról – a takarmány beltartalmi jellemzőinek hasznosulására való hatásáról. Ezt kiegészítve megjegyezzük, hogy a mai korszerű szecskázó gépeket mindenképpen a szemroppantó berendezések megfelelő (4-6-8 mm) hengertávolság beállításával célszerű használni. Ebben az esetben a szecskázó gépek teljesítménye kismértékben csökken, és a fajlagos fogyasztás sem nő számottevően, viszont az ép-szem arány 1,0-1,5% közötti lehet, ami az előzőekben leírtak miatt fontos.

Szecskázó gépekkel elsősorban sertések részére készíthető kukorica csőzúzalék is. Ebben az esetben a szecskázó gépre kukorica csőtörő adaptert kell felszerelni (7. ábra), és a szecskázó dobra csak a csuhé leveles cső jut. Ezt a technológiát ritkán alkalmazzák ott, ahol a sertéstelepeken is adott a nedves tárolás lehetősége.

7. ábra: Csőtörő adapterrel szerelt nagyteljesítményű szecskázó

7. ábra: Csőtörő adapterrel szerelt nagyteljesítményű szecskázó

Arató-cséplőgépek csőtörő adapterekkel

A termőterületi arányokat, a hozamokat, illetve ezekből adódóan a betakarítandó volument tekintve a legnagyobb feladatot a mezőgazdasági üzemek részére a szemes kukorica morzsolva betakarítása jelenti.

A szemes kukorica morzsolva betakarítása során a betakarító kapacitást, vagyis betakarítási teljesítményeket, szállítóeszköz-állományt, szállítási teljesítményeket, előtároló-, tisztító-, szárítókapacitásokat, teljesítményeket kell összehangolni.

A szemes kukorica morzsolva betakarítását csőtörő adapterrel felszerelt arató-cséplőgépekkel végezzük. Erre a célra a hagyományos építésű, keresztben elhelyezett cséplőszerkezettel és szalmarázós leválasztóval, illetve keresztben elhelyezett rotoros és szalmarázós kombinált szalmaleválasztású arató-cséplőgépek, valamint az arató-cséplőgép hosszirányú szimmetriatengelyére épített rotoros szalmaleválasztású, és az axiál-dobos arató-cséplőgépek egyaránt megfelelnek.

A különböző konstrukciójú és gyártmányú (Case IH, Claas, John Deere, Deutz-Fahr, Fendt, Laverda, Massey Ferguson, New Holland, Olimac, Versatile) arató-cséplőgépek széles típusválasztékából lehet választani.

A szemes kukorica betakarításra az említett arató-cséplőgépek csőtörő adapterrel felszerelt változatai használhatók megfelelő átalakítás, ill. kiegészítő készletek alkalmazásával.

A korszerű arató-cséplő gépek többségükben már univerzális dobkosárral rendelkeznek, és alapesetben biztosítják a dobfordulat 400-450 f/min értékre történő beállítását. A tisztítószerkezetnél, a rostaszerkezetnél egyes típusoknál külön kukoricarostát kell használni, míg más típusoknál elegendő a felső rosta eltávolítása.

A csőtörő adapterek kialakítása igazodik a kukorica és az adapterekkel betakarítható egyéb széles sortávolságú kultúrában termesztett növények morfológiai adottságához, termesztéstechnológiai jellemzőihez – elsősorban a kukoricaszár feldolgozása tekintetében – és a betakarításra használt arató-cséplő gépek műszaki paramétereihez. Tehát fontos szempont, hogy az üzemeltetők a gazdaság ökológiai adottságainak, az üzemeltetett arató-cséplő gépek műszaki paramétereinek (áteresztőképesség, munkaszélesség, betakarítható sorok száma) megfelelő csőtörő adaptert válasszák ki (8-9. ábra).

8. ábra: 8-soros OLIMAC csőtörő adapter munka közben CLAAS LEXION arató cséplő-gépen

8. ábra: 8-soros OLIMAC csőtörő adapter munka közben CLAAS LEXION arató cséplő-gépen

9. ábra: Típusválasztékot bővítő Versatile arató-cséplőgép 12-soros adapterrel

9. ábra: Típusválasztékot bővítő Versatile arató-cséplőgép 12-soros adapterrel

A kukorica csőtörő adapterek soros kivitelben az adott termeléstechnológiának megfelelő sortávolsággal, vagy legújabban a sortávolságra kevésbé érzékeny kivitelben családelven készülnek. Csatlakozó felületeiket és a hajtásátvitelt tekintve, általában valamennyi arató-cséplőgéphez alkalmas, átszerelhető készlettel rendelkeznek. Az utóbbi időben az egyre szigorodó közlekedésrendészeti előírások, valamint az átszerelési idők csökkentésére a 6-8-soros változatok esetén gyakoriak az összecsukható vázkeretű változatok. Az arató-cséplőgépek megnövekedett áteresztőképességének a kihasználására épített nagyobb munkaszélességű változatoknál (12-sor) szintén gyakori az összecsukható vázkeretű adapter is. A csőtörő adapterek szinte valamennyi típusa rendelkezik szárzúzós változattal is. Szinte valamennyi arató-cséplőgépgyártó gyárt saját csőtörő adaptert a betakarítógépeikhez. Emellett azonban számos neves hazai- és külföldi adaptergyártó cég jelen van gyártmányaival a piacon. A hazai gyártású kukorica csőtörők mind az orosházi Linamar Hungary Zrt. által gyártott -Oros HSA és az Oros Cornado család, mind a békési Optigép Kft. „OptiCorn és OptiCorn CS” 6-8-12-soros szárzúzós és szárzúzó nélküli, valamint fix- és összecsukható vázkeretű tagja a legmodernebb technikát és műszaki tartalmat képviselik. Az Oros Cornado család már rendelkezik 76,2 cm sortávolságú, 16-soros fix- és összecsukható vázkeretű változattal is. (9. ábra) Mindezek a jellemzők elmondhatók a Claas Hungaria Kft. (Törökszentmiklós) Conspeed és Conspeed Linear adaptercsalád tagjairól is (10. ábra).

10. ábra: 16-soros Cornado adapter szállítási helyzetben

10. ábra: 16-soros Cornado adapter szállítási helyzetben

Természetesen a hazai adaptergyártók kínálata mellett a kombájngyártó cégek saját csőtörő adaptereikkel is jelen vannak a piacon. Mindezek számos külföldi adaptergyártó cég (Geringhoff, Kemper, Capello, Fantini, stb.) kiváló gyártmányai mellett.

A szemes kukorica betakarítás műszaki feltételei tehát az arató-cséplőgépek és a csőtörő adaptereik – a konstrukciókat és a típusválasztékot tekintve – megfelelőek országos és üzemi méretek tekintetében is. A betakarítás zavartalan lebonyolításához azonban a következő logisztikai elemeket a 11. ábra körfolyamata szerint kell összehangolni.

11. ábra: Kukorica betakarítás körfolyamata

11. ábra: Kukorica betakarítás körfolyamata

A szállítás

A kukorica betakarításra a kombájnkapacitás általában országos- és üzemi méretek tekintetében is megfelelő, mert azt a kalászosok betakarítási volumenére méretezik. A kukorica betakarítás esetében az ökológiai adottságokhoz megfelelő fajtaválaszték használata mellett, és a korlátozott tisztító- és szárítókapacitás miatt a betakarítás viszonylag hosszú időre elnyújtható, azonban a termőterületnek a szabaddá tétele mielőbb szükséges a talajmunkák elvégzése szempontjából, valamint a csapadékmentes időszak kihasználása ugyanilyen fontos szempont. Ez azt jelenti, hogy mindenképp törekedni kell a kukorica betakarítás során az üzemeltető arató-cséplőgépek szállítóeszközökkel történő zavartalan kiszolgálására.

A kukorica betakarítási munkák legegyszerűbb változatánál, amikor kisebb termőterületekről, kisebb volumenben egy-egy arató-cséplőgéppel végezzük. Ebben az esetben a szállításra kéttengelyes (50-70 kW motorteljesítményű, könnyű univerzális traktorral üzemeltethető) 6,5-8,0 t teherbírású, kéttengelyes, illetve egytengelyes vagy tändem futóműves pótkocsikat lehet beállítani folyamatos szállítással. A szállítás a kukoricatábla két végén leállított cserepótkocsikkal is történhet. Az arató-cséplőgépek ürítése, illetve a pótkocsik töltése a tábla szélen álló helyzetben történhet. Nehéz terepviszonyok mellett szintén indokolt a szemet a tábla szélére kivinni az arató-cséplőgéppel.

Az ikertengelyes vagy a tandem futóműves pótkocsik kiváló terepjáró képességgel rendelkeznek, ami a mezőgazdasági termelési viszonyok között szükségszerű is.

A 18 t, vagy 20 t, ill. 24 t összgördülő tömegű pótkocsik üzemeltetésére a vontatható összgördülő tömeg kifejthető vonóerő- és motorteljesítmény tekintetében a 73/100 – 88/120 kW/LE motorteljesítményű, középnehéz, univerzális traktorok javasolhatók. Ezen teljesítménykategóriába tartozó traktorok fejlesztésénél kiemelt szempont volt a szállítási munkavégzésnek a minél tökéletesebb megfelelése. Éppen ezért alakították ki ebben a teljesítménykategóriában a rugózott felfüggesztésű vezetőfülkék mellett a rugózott mellső hidakat és az így szerelt traktorokat, motorteljesítmény kihasználásra pedig a különböző teljesítményszinten dolgozó motorokat.

A kukorica betakarítás nehéz körülményei egyre inkább a figyelem középpontjába helyezi a csigás gyűjtő-átrakó kocsikra alapozott kétfázisú kiközelítéses szállítási eljárásokat. A csigás gyűjtő-átrakó kocsik az arató-cséplőgépektől a terményt menetközben átveszik és a táblaszélen a közúti járműbe átürítik, ezáltal a betakarító gépek és a közúti szállítóeszközök kihasználása javul, illetve 5-10%-kal nőhet. A csigás gyűjtő-átrakó kocsik 12-18 t teherbírással egy-, tändem- vagy tridem tengelyes változatban készülnek. A káros talajtömörödés csökkentését szolgálja a kiközelítéses üzemmódban a gumihevederes járószerkezetű, nehéz, univerzális traktor használata.

A kukorica-betakarításhoz kapcsolódó kétfázisú, kiközelítéses szállítási munkákban jól használhatók a tridem tengelyes, légrugós kormányzott futóművel szerelt, billenőszekrényes „nyerges” pótkocsik is. A kormányzott háromtengelyes futómű és a „Dolly” nyeregszerkezet futóműve is széles, alacsony nyomású gumiabroncsozásúak, ennek közvetlen előnye az alacsony talajterhelésből adódó kis talajtömörítő hatás, de éppen ezért a vontatási teljesítmény-igény is alacsony. A „Dolly” alkalmazásával a gépszerelvénnyel a termőterületen felfogott anyag – kukorica – sáros, felázott terepen biztonságosan kiközelíthető az épített úton várakozó közúti nyerges vontatóhoz, ami a közúti szállítást nagy távolságokra is elvégezheti (12. ábra).

12. ábra: A ?Dolly? futóműves, letolólapos pótkocsik kukorica szemszállításban is jól használhatók

12. ábra: A „Dolly” futóműves, letolólapos pótkocsik kukorica szemszállításban is jól használhatók

Mind a traktoros pótkocsikba, mind a gyűjtő-átrakó kocsikba, illetve a „Dolly”-s nyerges pótkocsikba való menet közbeni ürítést nagyban segíti a GPS vezérlésű automata kormányzás használata az arató-cséplőgépen és a vontató traktoron.

Termény fogadása

A kukorica betakarításhoz kapcsolódó szállítási körfolyamat utolsó láncszeme a termény fogadása a tároló, illetve szárítótelepen. A szállítási körfolyamat zavartalan lebonyolítása érdekében a mérlegelést és a termény ürítését biztonságosan, szóródásmentesen végre kell hajtani. Ebből a szempontból a billenőszekrényes, illetve a letolólapos szállítóeszközök a fogadóhelyek megfelelő geometriai méretekkel rendelkeznek (13. ábra).

13. ábra: A tisztító-, szárító-, tároló helyek fogadóhelyei jól illeszkednek a szállítóeszközök méreteihez

13. ábra: A tisztító-, szárító-, tároló helyek fogadóhelyei jól illeszkednek a szállítóeszközök méreteihez

Az őszi betakarítású növények közül a napraforgó, tehát kisebb betakarítási teljesítményt, volument igényel, és ez szállításszervezési problémát sem vet fel, viszont nagy gondot kell fordítani a betakarítási veszteségek minimalizálására. Ez a technológia a fegyelem betartásával, és megfelelően kiválasztott napraforgó betakarító adapterek használatával érhető el.

A kukorica betakarítása során törekedni kell az arató-cséplőgépek áteresztőképességének a kihasználására, a szállítóeszközpark összeállítását ennek kell alárendelni. A kukorica betakarítási időszakra eső kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt előálló nehéz talajállapotok, esetenként különleges betakarítási technológia alkalmazását, és speciális szállítóeszközök alkalmazását kényszerítheti ki.

Dr. Kelemen Zsolt

NAIK MGI – Gödöllő