fbpx

Mi már GPS-t használunk! Mindenféle művelethez és még táblahatár kijelölésre is!

Írta: Szerkesztőség - 2011 február 14.

Az ország déli régiójában járunk, ahol az Experiment 2000 Kft-nél az elmúlt években egyre több robotpilóta által vezetett traktor állt munkába. A GPS-es rendszer felépítéséről és a gyakorlati tapasztalatokról Hercegh Róbertet kérdeztük.

– Az udvaron járva feltűnt, hogy több gépeteken is nagy GPS antennák találhatók. Mikor kezdtetek el GPS-es eszközökkel dolgozni?

– 2005-ben vásároltuk az első eszközt, egy sorvezetőt. Ez egy Trimble Ez-Guide Plus típusú készülék volt, amely az ingyenesen fogható EGNOS korrekciót használja, ami kb. 20 cm-es pontosságot tud, így a permetezési és műtrágyaszórási munkálatokat tudjuk elvégezni vele. Ez a legrégebbi GPS-es eszközünk, de még a mai napig használjuk.A tavalyi évben viszont már egy komoly robotpilóta rendszert is elkezdtünk használni.

– Miért volt szükségetek robotpilótára?

– Az alap motivációt a kukorica másodvetés adta. A repce betakarítása után az volt a terv, hogy egyből elvetünk egy adag kukoricát is. Szükségünk volt egy olyan nagy teljesítményű traktorra, ami elhúzza a 6 méteres magágykészítőt és a mögé kapcsolt 8 soros vetőgépet is. A traktorra mindenképpen szerettünk volna egy olyan robotpilótát tenni, ami 2 cm-es csatlakozási pontossággal megy, így nem jelent majd problémát a 6 soros adapterrel a betakarítás.

– Milyen traktorra esett a választás?

– Végül egy 936-os Fendt traktort vásároltunk, gyári robotpilóta előkészítéssel (AutoGuide Ready), és utána egy Trimble robotpilóta rendszert Ag Leader InSight kezelőfelülettel. Számunkra ez a konstrukció biztosította azt, hogy éves előfizetési díj ellenében, komolyabb beruházás nélkül, kapjuk a FÖMI GNSSnet.hu korrekcióját, amivel 2 cm-es pontossággal tudunk minden egyes műveletet elvégezni a táblákon. Többé nem jelentett problémát az, hogy a vetőgépünk 8 soros, a kombájn adaptere meg 6 soros. A csatlakozó sorok is tökéletesen pontosak.

– A napi használat során is tapasztaltátok, hogy ennyire pontos a robotpilótátok?

– Természetesen igen. Sőt azóta már 12 soros vetőgépet használunk 8 soros adapteres kombájnnál, de szerencsére most sem kellett arra figyelni, hogy a vetőgép és a kombájn adapter sorainak száma megegyezzen.

– Az a hír járja, hogy a robotpilótátokat arra is használjátok, hogy úgymond „megvezesse” az automatikus kormányzás nélküli traktorjaitokat is. Igaz a hír?

– Valóban dolgoztunk így is, amikor altalaj lazítást végeztünk. A nagy 936-os Fendt-es, robotpilótás traktor mellett ment egy kisebb gép is. Úgy állítottuk be a munkaszélességet, hogy a robotpilóta mindig olyan széles területet hagyjon ki, amekkora a munkaszélessége a kis gépnek. Így bár a második traktor nem volt felszerelve robotpilótával, de a kihagyott sávon már könnyedén és hiba nélkül tudta a gépkezelőnk végigvezetni a traktort.

– Tényleg a tietek az első olyan Berthoud Raptor önjáró permetező, amiben hidraulikus kormányzás van?

– Úgy tudom igen. Idén vásároltunk még egy robotpilótát, és másik két gépünkbe, a hidraulika előkészítést (Fendt 413, Claas Axion), így a robotpilótáinkat elég jól ki tudjuk használni, mert mindig abba a gépbe tesszük át, amelyikbe éppen szükséges. A Berthoud Raptor hidraulikus kormányzása a Trimble tájékoztatása szerint a világon az egyik első. Legalábbis ők még nem gyártották le az ehhez szükséges gyári beszerelő készletet, sőt még senki sem érdeklődött eziránt náluk. Itt Bácsbokodon viszont már működik.

– Milyen különleges felszereltsége van még a Berthoud Raptorotoknak?

– Beépítésre került az automatikus szakaszolás funkció is, amihez szerencsére nem kellett újabb kezelőfelületet berakni a kabinba, hanem az Ag Leader InSight monitorja ezt is tudja. Felszereltettük a NORAC ultrahangos keretszintező rendszerét is, amely óriási segítséget nyújt a széles keret pontos magasságon tartásában.

A gép kijuttatás technikájában is van érdekesség. Ezzel géppel ugyanis 50-60 l/ha lé mennyiséggel tudunk tökéletes permetezést végezni, mert a kijuttatást egy Airtec gyártmányú, sűrített levegős rendszer is segíti.

– Milyen előnyöket élveztek a beruházások után?

– Most sokféle általánosságot felsorolhatnék, de ezek helyett inkább 2 gyakorlati példát említenék.

A sorköz kultivátorozás elvégzése igen kényes feladat, amit robotpilóta nélkül 5-6 km/órás sebességgel tudtunk elvégezni, folyamatos koncentráció mellett. Most koncentrációt nem igényel, hiszen a vetés is egyenes és pontos, és a sorköz-kultivátorozás közben is pontosan megy a gépünk méghozzá dupla olyan sebességgel, mint kézzel vezetve.

A másik jó példa, hogy a 24 méter széles permetező gépet nem tudtuk korábban a teljesítményének megfelelően kihasználni, mert soha nem jött ki egész számú többszörösére a vetőgép sorainak száma a permetező által lefedett sorok számával. Kénytelenek voltunk vagy duplán kezelni részeket, vagy fizikailag ledugózni a permetező egy-egy fúvókáját, és persze ezzel rontani a területteljesítményt. Mióta viszont robotpilótát használunk, nincsen csatlakozó sor problémánk, minden sorköz szép, egyenletes távolságú és bárhová bemehet a permetező, nem tapossa a sorokat és nem kezel duplán még a forgóban sem.

– Van még valami érdekes felhasználása a robotpilóta rendszernek nálatok?

– Igen, a táblahatár kijelölés. Na ez az a funkció, ami biztos nem jutott volna magamtól eszembe, amikor, azt hallom, hogy valaki robotpilótával dolgozik. Pedig a dolog adott és mindenkinek elérhető, és így végre pontosan lehet tudni, hogy kinek meddig tart a földje és mikor kezd el más földjén dolgozni.

– Hogyan tudjátok meghatározni a táblahatárokat?

– Amióta létezik hivatalos digitális ingatlan nyilvántartási térkép, azóta a FÖMI-től meg lehet vásárolni digitális formában, helyrajzi szám alapján a táblák határvonalait. Az adatokat, a rendszer irodai szoftverén keresztül, be tudom tölteni a monitorba, és a betöltött adatokkal már egyszerűen meg tudom húzni a táblahatárokat.

Nagy Bence

Agromatic Automatizálási Kft.

www.agromatic.hu