fbpx

Milyen agrármarketing aktivitásom legyen koronavírus idején?

Írta: Sándor Ildikó - 2020 április 16.

A válságos időszakban nemcsak a gazdaság, de vele együtt a marketingről való gondolkodás is átalakul. Szinte egyik napról a másikra változnak a fogyasztói szokások és elérések, melyekre gyorsan szükséges reagálni. Az agrárpiacon évek óta bevált és működő kommunikációs stratégiák egy része ebben az időszakban irreleváns, így újszerű megközelítést kíván, de semmiképpen nem tétlenséget. Korábbi válságokat követően már bebizonyosodott, hogy míg a marketing kiadások kényszerű csökkentése érthető lehet, nem jó stratégia a kommunikáció teljes leállítása. Különösen igaz ez a jelenlegi helyzetben, amikor a globális járványhelyzet egy igazi lehetőséget teremt: gyakorlatilag az egész világ ideje nagy részét otthon az internet előtt tölti, így nagyobb és szélesebb körű elérésre van esély. Érdemes tehát kihasználni, és végre időt szánni online kommunikációs stratégia kialakítására vagy már működő rendszerek esetén, annak optimalizálására. És ez a befektetés nemcsak rövidtávon térül meg, hiszen a fogyasztói szokások egy része a járványt követően is megmarad, melyre jó, ha időben felkészülünk, így vállalatunk az élvonalban maradhat. Az alábbiakban néhány tipp a hatékony agrármarketing megvalósításához az elkövetkező időszakra.

Marketing tervezés

Szakmai döntéseink jelentős részét korábbi piaci tapasztalatok és jól bevált szokások irányították. Az agrármarketing területén ez különösen igaz. Elsősorban szakmai találkozók, személyes értékesítés, hirdetések, PR cikkek, termékkatalógusok és szakmai vásárok jellemezték. A korábbi aktivitások jelentős része a személyes kapcsolattartáson alapult, mely a jelenlegi helyzetben nem megvalósítható. Itt az ideje, hogy e kényszerhelyzet segítsen újra gondolni korábbi marketing stratégiánkat, és felismerni a változó környezet által diktált megváltozott fogyasztói igényeket. Továbbra is kiemelt szerepet kapnak a szakmai tartalmak, a médiajelenlét, a személyes találkozókat pedig az online kommunikáció helyettesítheti. Az online térben is lehetőség van a célcsoport szűkítésére, mely a célzott üzeneteket a megfelelő fogyasztói közösség számára közvetíti. Az agrárfelületek közösségi oldalai mellett saját online terünk kialakítása jelentős piaci előnyre és személyes e-kommunikációra is lehetőséget ad. A tervezésnél fogyasztóink agrárpiaci döntései mellett médiahasználati szokásait is érdemes figyelembe vennünk, melyek meghatározzák elérhetőségi lehetőségeinket. Érdemes tehát a szakmai találkozókra allokált marketing keretet vagy annak egy részét online fejlesztésekre és online kampányokra fordítani. Az online jelenlét jellemzően alacsonyabb költségvetésből megoldható, a jelenlegi alkalom pedig kitűnő lehetőséget teremt a hatékonyság tesztelésére. Összességében elmondható, hogy valamennyi marketing aktivitás előre tervezett módon, felépített célokat követve valósulhat meg hatékonyan, melynél most sem ajánlott az ad hock megjelenés csak azért, hogy „ott legyünk.”

Tartalommarketing szakmai találkozók helyett

Az agrármarketingben különösen fontos szerepet kapnak a személyes találkozók és kiállítások, ezért az agrárcégek, akik elsősorban személyes bemutatók, szakmai vásárok vagy egyéb személyes értékesítési csatornák segítségével juttatták el termékeiket a felhasználókhoz, ezekben a hetekben új megoldásokat kell, hogy keressenek. A tartalommarketing (content marketing) egy lehetséges eszköz, amellyel továbbra is kapcsolatban tudnak maradni a (potenciális) ügyfelekkel. A tartalommarketing ideája az, hogy ha célpiacnak magas minőségű, releváns és értékes információt adunk, akkor azzal üzleti eredményeket érünk el. Ez a stratégia megtartja és növeli az olvasottságot, illetve javítja a márkahűséget. Tartalmában informatív és edukatív anyagokkal kelti fel a termék vagy szolgáltatás iránti érdeklődést. A sikeres tartalommarketingesek „folyamatosan kiváló minőségű tartalmakat adnak, amelyek megoldják az emberek problémáit.” Jellemzően az online marketing stratégia része, melynek kulcsa a szakmai tartalmak összeállítása. Megfelelő stratégiával felépíthető egy olyan content marketing csatornamix, amely továbbra is biztosítja a szükséges kommunikációt a vásárlók felé.

Példaként:

Készüljünk Partnertalálkozóra online. Szerkesszük meg a találkozó tematikáját, legyenek benne szakmai és marketing tartalmak, újdonságok, tanító jellegű tartalmak, játékok (pl. online kvíz), esetleg ügyfélhűséget jutalmazó ajánlatok. A tartalmakat osszuk meg agrároldalakon (weboldalak és közösségi oldalak) online kommunikációs formák (pl. bannerek) használatával. Beépíthetünk partnertalálkozói akciókat is, melyek limitált elérhetőséggel, limitált ideig elérhetők aktív Partnereink számára.

 

 

Online kereskedelem

A jelenlegi helyzet drasztikusan megnövelte az online vásárlási kedvet, mely az FMCG oldalról a szakmai megoldások felé is bővült. A kényszerhelyzet igazi lehetőséget teremt saját online áruházunk forgalmának növeléséhez, vagy ha még nem rendelkezünk webshoppal, akkor annak kialakítására. Az agrárpiacra nagyobb szükség lesz, mint valaha. Felelősen kell gondoskodni a megfelelő élelmiszerellátásról, melynek első lépéseit a vetőmag, növényvédőszerek, gépek stb. értékesítői tehetik meg. A legbiztonságosabb vásárlás pedig a webáruházak látogatása most. Azok a vállalatok, akik főként személyes értékesítést valósítottak meg, itt az ideje, hogy webshop-ot alakítsanak ki, amelyben chatbot-okkal vagy egyéni üzenetváltással személyes tanácsadásra és kapcsolattartásra is lehetőség nyílik, természetesen az online térben.

A közösségi csatornák felülvizsgálata

Az online vásárlások mellett a közösségi csatornákon való jelenlét is egyre intenzívebb. Szükséges, hasznos és szinte minden háztartásban folyamatos használatban van, akár az iskolai tartalmak elérését, akár a híradásokról szóló aktuális tájékoztatásokat biztosítva. Éppen ezért nagyon intenzív híráradat jellemző, melyben a korábban említett tartalommarketing a közösségi csatornákon keresztül is jelenlétet generál. A fogyasztói oldalról közelített tartalmak figyelembe veszik a helyzet kívánta változó igényeket és esetleges félelmeket. Ezért érdemes pozitív üzenetekkel támogatni vásárlóinkat, melyben a magyar agrárpiaci összefogás, a biztonságos élelmiszerellátás is szerepet kaphat. Termékeink életútját végig követve végfelhasználói oldalát is bemutathatjuk, mely pozitívabb márkaértéket képvisel. Például a szójavetőmagot értékesítő vállalat a vetőmagfeldolgozás és a készterméket előállító vállalattal indított közös vonalat kommunikációjában.

Saját weboldal frissítése

A vállalatok jelentős részét napi szinten érinti a járvány miatt kialakult helyzet. A szakmai találkozók elhalasztása, a nyitvatartás és a vállalatok elérhetőségei is érintettek lehetnek. Fontos, hogy erről minden esetben időben és folyamatosan tájékoztassuk Ügyfeleinket. A tájékoztatás mellett a saját weboldal és facebook csatorna is kiváló felület a megújuló marketing stratégia elemeinek kommunikálására, legyen az rendszeres online hírlevél, online Partnertalálkozó vagy megvalósuló online shop.

Felelősség

Vállalati szereplőként és egy adott szakma képviselőjeként felelősséget viselünk: felelősségünk van a gazdaság, az egyes iparágak, vállalkozások, munkavállalók és azok családjai irányába is. Most nem lehet megállni és kétségbeesni. Sőt, most kell igazán rákapcsolni: vigyázzunk a gazdaságra, vigyázzunk a munkahelyekre és vigyázzunk egymásra!

Szerző:
Szennai Dóra
agrármarketing tanácsadó
vállalatvezető