fbpx

Okos-trágyakezelés a gyakorlatban

Írta: Szerkesztőség - 2020 január 31.

Minden üzemi méretű állattartó telepen fontos feladat a megfelelő trágyakezelési rendszer kialakítása, a fázisbontó trágyaszeparátor-rendszerek üzemeltetése. Ezek legtöbbször részben vagy egészben automatizált folyamatok, azonban ha elakadás vagy meghibásodás történik, arról nincs értesülése a személyzetnek. Így csak akkor tudnak beavatkozni, ha épp a területen szemrevételezik a működést, ami a mai, munkaerőhiánnyal sújtott ágazatokban igen ritkán valósul meg.

Ipari szintű figyelem és riasztás

Ez komoly probléma, mivel így nemcsak költséges hibajavítások válnak szükségessé a berendezéseken, de a folyamat is megáll, vagy akár el is áraszthatja a telepet az anyag. A megelőző távfelügyelet megvalósítására nyújt fejlett, professzionális megoldást az OkosFarm és a BAUER közös fejlesztésű, Okos Trágyakezelő-rendszere.

Az OkosFarm évek óta azon dolgozik, hogy az ipari folyamatfelügyelet és irányítástechnikai megoldások integrálhatóak legyenek az állattartás különböző területein. Az idei év elején jött az ötlet a BAUER Hungária Kft.-vel közösen, hogy a két cég tevékenységét ötvözve készüljön egy olyan felügyeleti rendszer, mely ipari szinten képes a folyamatos monitoring és riasztáskezelés, valamint adatgyűjtés feladatait ellátni a trágyakezelésben. Tóth Éva, a BAUER Hungária Kft. ügyvezetője évtizedes tapasztalatára támaszkodva rámutatott, hogy ezen a területen eddig senkinek nem volt olyan infokommunikációs, innovatív megoldása, ami helyi üzemeltetési, illetve szakmai szinten is képes átfogó információkat szolgáltatni a trágyakezelési folyamat egészéről.

– Megismerve a feladatot, azonnal látszott, hogy milyen összetett rendszerekről van szó, és mennyi mérési pont beiktatása szükséges. Igazán örültünk a kihívásnak, mivel az OkosFarm rendszert épp az ilyen jellegű feladatokra specializáltuk – mondta Kövesdi József, az OkosFarm ötletgazdája és vezetője.


„Okos Hardver” elhelyezkedése a szeparátorgépházban

Megelőzi a bajt, azonnal informál

Az első rendszer töretlen, egy nagyméretű szarvasmarhatelepen épült ki. Méri a keverők, a szivattyúk és a szeparátor berendezés áramfelvételét, feszültségét. Hiba esetén azonnal riasztást ad grafikus felületen vagy akár e-mailben is. Méri ezen kívül a trágyamedencék szintjét, és jelzi, ha már kritikus a mennyiség. Látszik a folyamaton, hogy épp melyik gép üzemel és melyik áll, esetleg hibásodott meg.

– A rendszer előnyeit elsősorban a telephely dolgozói és a cég vezetői élvezhetik, mivel hatékony ellenőrzés alatt tarthatják a folyamataikat, ezáltal elkerülve az esetleges kiesést, és megelőzve a költséges javításokat. A felhasználói felületeket úgy paraméterezhetjük, hogy különböző jogosultságok és grafikai felületek révén más információhoz jusson a helyszínen tartózkodó állatgondozó, a telepvezető, illetve a cégvezető is. Előbbi kettőt inkább az operatív, élő adatok és riasztások érdeklik, a vezetőséget pedig a historikus adatok és pénzügyi vonzataik – magyarázta a koncepciót Papp Zsolt, az OkosFarm operatív vezetője, aki a fejlesztés mérés-adatgyűjtési és informatikai oldaláért felelt a projektben.


Érzékelőkkel „felokosított” tárolómedencék és szivattyúk

Már a próbaüzem idején bizonyított!

– Szerviz és karbantartás tekintetében pedig felbecsülhetetlen előny, hogy kollégáim a mért adatokkal azonnal távoli diagnosztikát képesek végezni, így felkészülten érkeznek egy-egy hibajavításra, és tervezhetővé tudják tenni a karbantartásokat. A felhasználói felületen túl ők az üzemórákat, a motor hőmérsékleteket, valamint az olajszivárgás vagy egyéb PLC-n érkező hibajeleket is látják – tették hozzá Hegedűs Attila és Csabai László, a BAUER Hungária szervizvezetői.

A rendszer kiépítésénél a két cég állattartásban szerzett tapasztalataira támaszkodva, a környezeti hatásoknak és működési sajátosságoknak megfelelő műszereket és berendezéseket telepítettek. A szarvasmarhatelep részéről egyetlen fix internetcsatlakozási végpontra volt szükség, ennek segítségével bárhol, egyszerre korlátlan számban figyelhetik a dolgozók a folyamatot saját laptopokon, PC-monitorokon vagy Android és iOS alkalmazáson keresztül is. A kiépített rendszer már a próbaüzem néhány napja alatt jelentős – közel félmillió forintos – megtakarítást hozott a telephelynek, mivel a telepvezető észrevett egy elakadást, és néhány perc alatt kezelte a helyzetet. Ez egy olyan probléma volt, amit ha csak órák múlva vesznek észre, komoly kárt okozott volna a motorokban és a berendezés más egységeiben is. A rendszer beruházás tekintetében a megelőzött veszteségek és a felesleges helyszíni jelenlét elkerülésével 2-3 hónapon belüli teljes megtérülés várható.

Kövesdi József
Okosfarm