fbpx

Borkóstoló a digitális térben, vagy a dűlő oldalban

Írta: Szerkesztőség - 2021 február 11.

A pandémiával megbélyegzett 2020-as év jelentős veszteségeket hozott a borágazatnak és –turizmusnak. Új, innovatív ötletekkel a régi vendégek egy részét, illetve új vendégkört lehet a virtuális pincékbe, vagy kültéri, korlátozott számú rendezvényekre csábítani.

A szabadba és az online térbe helyezte át a borturizmus eseményeit a koronavírus okozta járványhelyzet, amely tartós trendnek bizonyulhat – véli Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője.

2020 így is jelentős veszteségeket hozott az ágazatnak, az új ötletek azonban sikeresek, működnek és új vendégkört vonhatnak be a borturizmusba.

 

birtoktúra
A korlátozó intézkedések miatt a szabadtéri rendezvények kerültek előtérbe (Fotó: Schieber Pincészet)

 

A vírus előtt, 2019-ben kezdett szárnyalni a borturizmus

Ekkor indult be igazán ez az üzletág: a kirándulással, gasztronómiai élményekkel és programokkal egybekötött borkóstolók új, egyre terjedő koncepciót jelentettek, amelyek túlnőtték a pinceeseményekkel determinált korszakot.

Számtalan rendezvényünk, vendéglátó eseményünk volt, csaknem minden hétvégén kóstolót tartottunk és ott voltunk minden jelentősebb fesztiválon is – mondta el Schieber Anita.

Ebben a perspektivikus helyzetben eleinte úgy tűnt, hogy 2020 még az előzőnél is jobb év lehet, tavaly azonban lényegében hatvan nap után megszűnt a vendéglátás, amely mindenkit sokként ért a borturizmusban is.

Egy komoly kihívásokkal teli időszak következett, hiszen egycsapásra megszűntek a borkóstolók, bezárt az éttermünk és a kereskedelmi értékesítés is visszaesett. Ráadásul már egyre nagyobb mennyiségben szállítottunk bort a vendéglátásba, köztük Michelin csillagos éttermekbe is, amelyek természetesen szintén bezártak” – mesélte a pincészet tulajdonosa és vezetője.

 

Májustól felértékelődött a belföldi turizmus

Ezekben a hónapokban az volt a célunk, hogy a kollégáink munkahelyét meg tudjuk őrizni. Az első sokk után átszerveztünk feladatköröket, új megoldásokat és ötleteket valósítottunk meg, így senkit sem kellett elküldenünk” – emlékezett vissza a vállalkozás vezetője.

Májusban következett a nyitás, amelynek során a borturizmus egésze és a Schieber Pincészet is azt tapasztalta, hogy a borkedvelők elementáris igénnyel fordultak a sokáig elképzelhetetlen események felé. „Ekkortájt nagyon komoly érdeklődést tapasztaltunk, szinte állandó teltházzal működött az éttermünk, folyamatos jelentkezés volt a borkóstolóinkra, nagyon jól sikerült a hagyományos Pünkösdi Nyitott Pincék rendezvényünk is.”

 

Schieber Anita
Schieber Anita a pincészet tulajdonosa és vezetője (Fotó: Schieber Pincészet)

 

A korlátozó intézkedések miatt új szabályok és módszerek

A borturizmust ekkor már nem lehetett ott folytatni, ahol a koronavírus megjelenése előtt abbahagyták. „A biztonságot tartottuk elsődlegesnek, ezért szigorú rendszerességgel fertőtlenítettük a felületeket, így például az asztalokat, kilincseket. A távolságtartás biztosításában sokat segített az éttermünk terasza, emellett ahol szükséges volt, ott minden esetben maszkot és kézfertőtlenítőt biztosítottunk a vendégeknek és kollégáinknak egyaránt. Ami nagyon fontos, hogy ebben az időszakban felértékelődtek a szabadtéri rendezvényeink. Eredetileg járványvédelmi okokból igyekeztünk mindent, amit csak lehetett, szabadtérre szervezni, de természetesen hamar láttuk, hogy a kellemes időjárásban, szép környezetben megvalósított kóstolásaink egy új élményt jelentenek a vendégeknek is. Persze a korábbi években is voltak szabadtéri eseményeink, de tavaly májustól kezdve ezek igazán hangsúlyosakká váltak. Azt gondolom, hogy ez a trend tartós marad, hiszen a járvány elmúltával is vonzó és maradandó élmény lesz majd a borkóstolással egybekötött dűlőtúránk” – mondta el Schieber Anita.

 

termőterületek
A Szekszárdi borvidék (Fotó: Schieber Pincészet)

 

Profitálni kell a kényszerűség szülte ötletekből, megoldásokból

Mindez az őszre teljesedett ki igazán, amikor a hagyományos Szekszárdi Szüreti Napok alkalmával a nagy főtéri gyülekezés helyett a vendégek ezeket a szabadtéri alkalmakat választották. „Több nap alatt, kisebb csoportokban összesen több száz vendéget tudtunk bevonni a szabadtéri eseményeinkbe. Ez egy teljesen biztonságos módszer arra, hogy a borkedvelők egyszerre kiránduljanak, gasztronómiai élményeket szerezzenek, borokat kóstoljanak. Ráadásul minden ilyen alkalomhoz valamilyen program is társult, például zenei élmény vagy irodalmi felolvasóest. Azt gondolom, hogy hosszabb távon is ez a komplex élmény, a szabadtéri borkóstolás lesz a borturizmus jövője, hiszen látható, hogy a vendégeknek tetszik és hatalmas igény mutatkozik ilyen programokra.

Schieber Anita ugyanakkor megjegyezte: a 2020-as év még a jó adottságokkal rendelkező pincészet számára is nagy érvágás, mintegy 20-25%-os bevételkiesést jelentett. „Nagyon sajnálom azokat a vendéglátós kollégákat, akik ennél is lényegesen nagyobb veszteségeket szenvedtek el, és jelenleg nulla bevételük van” – fogalmazott a pincészet tulajdonosa, aki szerint ugyanakkor az új módszerek révén hosszabb távon a borturizmus profitálhat mindazokból az ötletekből, amelyeket a tavalyi helyzet hozott.

 

birtoktúra
A borturizmus jövője a komplexitásában rejlik (Fotó: Schieber Pincészet)

 

Online pizsamaparti borkóstolással

A másik, rendhagyó megoldás, amellyel járványhelyzetben meg lehetett ragadni a borkedvelők figyelmét: az online borkóstolás. A kijárás részleges korlátozásával, a vendéglátó egységek működésének beszabályozása ezen a területen is a digitális térbe tereli a vendégeket, mint oly sok, más tárgykörben. A vendégkörnek előre kiküldött tételeket egy videókonferencia keretében ki-ki az otthonában bontja fel, és – a borértő vezetőt hallgatva – kóstolja. A rendhagyó formátum sikeresnek bizonyult, a pincészet az ősz és tél folyamán több alkalommal rendezett ilyen online borkóstolást összesen csaknem 200 résztvevővel.

 

Forrás: Schieber Pincészet, Sajtóközlemény

Összeállította: Barna Ferenc