Talajtömörödés csökkentése a mezőgazdasági szállításban, avagy miért kell alacsony nyomás a gumiabroncsokba?

Borítókép

A gépek szántóföldön használata talajtömörödést okoz, amely az eszközök súlyából, a vibrációból, és a hajtott kerék kapaszkodásából adódik. Ennek ellensúlyozására jó pár éve kezdtünk mélylazítókat használni, ami nem megelőzés, hanem kezelés, nem kis költséggel. Majd a megelőzés került előtérbe, mint kisebb költségű, nagyobb hasznú eljárás, ami logikus lépés.

A traktoroknál és munkagépeknél növelni kezdték a gumik méretét és csökkenthető lett a bennük lévő nyomás az ugyanolyan súly hordozásához. Ez vezetett az „alacsonynyomású”, ill. flotációs abroncsok, majd később gumihevederek használatához. Ezzel jelentkezett az a gond, hogy ami nagyon jó a szántóföldön, nem jó a kemény burkolatú úton nagyobb sebességnél, oda keskenyebb, nagyobb nyomású gumik az előnyösebbek. Két válasz lehet erre, a földön használatkor leeresztjük az alacsony nyomású gumikat az alacsonyabb sebesség által megengedett nyomásra, és felemeljük a nyomást az útra érve. Tudjuk, néhány traktorgyártó már kínál ilyen traktorokat. A szállítójárművek gyártói hidromotor hajtotta kompresszorokat kínálnak szintén erre a célra. Igen, drága megoldások, csak olcsóbbak, mint a tömörödés kára. Másik választás a szállítás során, hogy talajra „optimatizált” széles, nagy átmérőjű, alacsonynyomású kerekekkel ellátott járművet használunk a földi munkánál, ezzel hordjuk le és rakjuk át a terményeket a föld szélén a közútra „optimalizált” járműre, ill. így járunk el kijuttatandó tápanyagokkal fordított irányban.

Melléklet: nagyméretű alacsony nyomású gumiabroncs sebesség, nyomás, teherbírás gyártói táblázata

Cikkünk célja, hogy segítsük az alacsonynyomású gumik használatakor fontos szakmai szempontok terjedését. Ezek a gumik már nem használhatók egy nyomásérték betartásával. Tudni kell, hogy a megengedett (elvárt) terheléshez és használati sebességhez tartozik egy „nyomásérték”. Ezek egy „táblázatban” találhatók, amit a gyártó honlapján érhet el a gumi használója, a gumi típusának, futófelület típusának, és a terhelési indexének (helyesen: terhelési és sebesség indexének) alapján. És mindig a keze ügyében tartja. A Fliegl törekszik arra, hogy a gumik széles választékát kínálja vevőinek egy–egy jármű vásárlásakor, hogy a használat körülményeinek megfelelő legyen a szállítójármű. A legjobb ASW letolókocsikhoz 10 méret közül lehet választani, a legnagyobb 750/45 R 26,5. Ezekkel kis taposás és biztos talajon mozgás elérhető el. Örömmel tapasztaljuk, a gazdálkodók egyre többen választják a jobb megoldásokat.

A cég 2019. szeptember 21-én 15 év után újra Nyílt Napot rendez. Az érdeklődőknek lehetősége nyílik nemcsak az abdai gyár megtekintésére, ahol szemügyre vehető, hogyan lesz a lemezből pótkocsi, hanem a lébényi telephelyen délelőtt és délután is gyakorlati gépbemutatók színesítik a programot. Látható lesz a korábban említett letolókocsi különböző adapterekkel, de átrakókocsi, bálaszállító, billenősök és tartálykocsik széles választéka is.

Részletes információk a www.fliegl.hu/nyiltnap oldalon találhatóak. Minden érdeklődőt sok szeretettel vár a
FLIEGL ABDA Gépgyártó Kft.

Tartalom közti banner a cikk végére
no