fbpx

Vonóerő-növelés traktor és munkagép új kapcsolatával

Írta: Szerkesztőség - 2019 április 01.


1. kép: Massey Ferguson 7726S traktor függesztett munkagépekkel (forrás: http://assets.agcocorp.com)

A vonóerő növelése

Kerekekre eső súlyerő változtatása

A függesztett munkagéppel és pótsúllyal szerelt traktor esetében is könnyű „hídmérlegen” megmérni a statikus tengelyterheléseket, vagy ipari „lapmérleggel” a kerekenkénti tömegerőket. A haladó traktor tengelyterhelése minden olyan esetben megváltozik, ha erők terhelik az erőgépet (vonóerő, emelőerő, fékező- vagy gyorsítóerő, menetellenállás stb.). Hasonló módon megváltoznak a tengelyterhelések, ha a traktor lejtőn áll vagy halad. A tengelyterhelés változása a stabilitás mellett kihat azadhéziós súlyerő változására, ezen keresztül a kifejthető vonóerő mértékére és a talajállapot sérülésére is. Eddig a traktortengelyek közötti súlyeloszlást kizárólag orrsúly, ill. keréksúly felhelyezésével vagy a munkagép traktort terhelő súlyával lehetett befolyásolni.

Fendt VarioPull

A szokásos vonószerkezete helyett a traktor hasa alá a traktortörzshöz kapcsolódva kerül beépítésre a Fendt VarioPull eszköz. A szerkezet külső vonólap része hidraulikus munkahenger segítségével felemelhető, a munkagéppel való összekapcsolódás céljából (1. ábra). A Fendt 1000 Varió traktorcsaládhoz kialakított vonólap függőlegesen maximálisan 8000 kgmal terhelhető a vonószemnél.


1. ábra: Fendt VarioPull munkagépkapcsolás vázlata (forrás: www.fendt.com)


2. kép: Fendt VarioPull traktor-munkagépkapcsolási megoldás bal- és jobboldali képe (forrás: www.fendt.com)


2. ábra: Fendt VarioPull rendszerrel a vonószem hátra-előre mozgatási vázlata (forrás: www.fendt.com)

A Fendt VarioPull alkalmazása mellett is gondosan kell megválasztani az erőgép pótsúlyozását, mert ez a berendezés csak a négykerékhajtású traktor tengelyterheléseinek finom változtatását hivatott elvégezni.

Változtatható kinyúlású orrpótsúly


3. kép: A pótsúly távolságának folyamatos változtatására szolgáló berendezés (forrás: www.eima.it/en/index.php)

Dr. Varga Vilmos

SZIE Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék