fbpx

Szállítóeszközök speciális feladatra

Írta: Agrárágazat-2021/04. lapszám cikke - 2021 május 02.

A mezőgazdasági ágazat fontos részét képezi a logisztika. Az eltérő halmazállapotú, sűrűségű, térfogat/tömeg arányú, sérülékenységű és környezeti terhelésű termények, takarmányok, melléktermékek és tápanyagok más szállítási feltételeket, illetve azokat kielégítő speciális szállítóeszközöket igényelnek. Összeállításunkban néhány különböző mezőgazdasági szállítási feladat technikai eszközeinek konstrukciós sajátosságait gyűjtöttük egycsokorba.

 

Bálaszállítás

Sajnos hosszú időszakon keresztül jelentős piaci rés volt a speciálisan bálaszállításra tervezett pótkocsik választékában, de az elmúlt néhány évben a helyzet sokat változott kedvező irányba, így napjainkban hatalmas kínálatból választhatják ki a gazdák a bálaméretnek megfelelő speciális bálaszállító pótkocsit. A hosszú váz és rakfelület, illetve nagyon alacsony építés, tengelytávolság jellemző ezekre a szállítóeszközökre. Itthon a két-, illetve háromtengelyes kivitelű, forgózsámolyos változatok a legnépszerűbbek. Ezek kisnyomású, talajkímélő abroncsokkal szerelt kerekekkel, parabola-laprugós lengéscsillapítású tengelyekkel készülnek. A bálaszállító pótkocsik felépítménye általában 3–5 mm vastag acéllemezből készül, mellső és hátsó részén állítható szögű támasztó-határoló keret található, amely eltávolítható, vagy a pótkocsi tárolásakor ráhajtható a rakfelületre. A hazai kínálat kb. 30-40%-a hátrafelé 900–1 200 mm hosszúságban kihúzható rakfelület-bővítési lehetőséggel rendelkezik, így amennyiben a teherbírása engedi, alacsonyabb sűrűségű, nagyobb térfogatú bálákból többet lehet velük szállítani, hogy a terhelhetőséget jobban ki tudjuk használni. A plató szélessége általában 2 400-2 500 mm között van, igazodva az EUROPALLET szállításhoz. A kocsik vázszerkezete rendeléstől vagy kiviteltől függően lehet festett vagy horganyzott kivitelű. A speciális bálaszállító pótkocsik többsége már elő van készítve a bálák hevederrel való rögzítéséhez. A szögletes nagybálázás térhódításával egyre több kétoldali, hidraulikusan nyitható rakományrögzítő kerettel szerelt változattal bővül a piac. Ezekkel kézi hevederes rögzítés nélkül, könnyen, biztonságosan rögzíthetők és szállíthatók a szögletes nagybálák. Viszont az oldalsó, hidraulikusan mozgatható rakományrögzítő kerettel szerelt változatoknál értelemszerűen nincs lehetőség a rakfelület bővítésére. Maximális vontatási sebességük általában 25-40 km/h, de vannak magasabb megengedett maximális sebességű verziók.

 

bálaszállító pótkocsi
A hazai piac egyik legnépszerűbb bálaszállító pótkocsija

 

Silószállítás

A speciálisan csak siló- és szilázsszállításra kifejlesztett pótkocsiknál minden szerkezeti elem úgy van kialakítva, hogy a lehető legoptimálisabban kiszolgálja a betakarítással, szállítással és betárolással kapcsolatos agrotechnikai igényeket. Felépítményüket is ehhez fejlesztik, és raktérfogatuk is a mai önjáró silózók betakarítási teljesítményéhez igazodva általában minimum 25-30 m3, de inkább afelett van. Oldalfaluk általában bordázottlemez-borítású, létrarendszerű keretből áll.

A legtöbb modellnél lehetőség van még az oldalfalak magasságának bővítésére is, rászerelhető magasítók segítségével. A homlokfaluk általában előredöntött, több szegmensre osztott, teljesen perforáltlemez- vagy dróthálós borítású, így biztosítva a raktér töltöttségének és ürítésének erőgépből való követését. A homlokfal felső harmada a legtöbb modellnél hidraulikus munkahenger segítségével lecsúsztatható vagy előre lehajt ható.

A közúton való szállításkor a rakomány védelme érdekében opcióban már számos modellt felszerelnek két oldalról felhajtható vagy rolószerűen ráhúzható rakományvédő hálóval. A felépítmények zöménél az ürítési megoldás hátrafelé történő, állítható sebességű, láncos kaparóléces rendszerű, de néhány konstrukció ettől eltérően hevederes lehordórendszert használ. A hátsó fal hidraulikusan felnyitható, az egyenletes kiürítést pedig 2-3 fogazott léces hajtott bontóhenger segíti. Az alvázrendszer robusztus méretű főtartópárból és keresztmerevítőkből áll, a vonórúd pedig csapos bekötéssel kapcsolódik a vázhoz, általában laprugós vagy hidraulikus lengéscsillapítással. A silószállító pótkocsik manapság döntő részben tandem-, illetve tridemtengelyes, parabola laprugós, hidraulikus vagy pneumatikus lengéscsillapítású, kormányzott hátsótengelyű futóművel vannak szerelve. A pótkocsi alacsony nyomású, talajkímélő gumiabroncsokkal szerelt kerekeken gurul.

 

silószállító pótkocsi
A hazai piacon elérhető egyik silószállító pótkocsi

 

Hígtrágyaszállítás

Régebben a hígtrágya szállítását és kijuttatását ugyanazon vontatott tartálykocsival végezték. Az elmúlt időszakban jelentősen szigorodtak a kijuttatás módjának előírásai. Így a kijuttatókerettel, illetve az injektálóberendezéssel szerelt hígtrágya-kijuttató tartálykocsiktól a szállítás folyamatát fokozatosan a speciálisan erre kialakított tartálykocsik veszik át. Egyre terjedőben vannak az önjáró hígtrágya-injektálók, amelyek szintén az ilyen szállítóeszközökkel való kiszolgálást igénylik. Ezek általában 3 tengelyes forgózsámolyos kormányzásúak, vagy nyerges félpótkocsis kivitelben nyergesvontatóval vagy dolly segítségével traktorral vontathatók.

Térfogatuk általában 25–35 m3, de előfordul ennél nagyobb kapacitású is. A tartályuk anyaga lehet horganyzott lemez, de hosszabb élettartama miatt a legelterjedtebb az üvegszálas poliészter tartály. A nagy sebességű, biztonságos, stabil szállítás érdekében a tartályok szekcionáltak, és hullámtörőkkel vannak felosztva. Az injektálóeszköz kézi munkát nem igénylő, gyors feltöltését segíti a legtöbb ilyen hígtrágyaszállító tartálykocsin található gyorstöltőcsonk. A tartálykocsi feltöltéséhez a tartálytérfogathoz igazodó szállítási kapacitású egy vagy több hidrosztatikus vagy TLT-hajtású szivattyú áll rendelkezésre.

 

Hígtrágyaszállító félpótkocsis tartálykocsi nyergesvontatóhoz kapcsolva
Hígtrágyaszállító félpótkocsis tartálykocsi nyergesvontatóhoz kapcsolva

 

Burgonya- és cukorrépa-szállítás

Az utóbbi években több speciálisan burgonya és cukorrépa szállítására kialakított szállítóeszközzel bővült a nemzetközi kínálat. Ezek a felépítményt kivéve szinte minden konstrukciós sajátosságban követik a hagyományos hátrabillenő felépítményű, illetve hevederes lehordó rendszerű pótkocsik alvázkialakítását és futómű-alkalmazását. A termés sérülésének kockázatát próbálják csökkenteni azzal, hogy a keréktengely és a vonórúd-felfüggesztésük légrugóval vagy hidraulikusan lengéscsillapított. Eltérést a hagyományos univerzális rendeltetésű mezőgazdasági pótkocsikhoz képest leginkább a felépítményben, illetve annak ürítési rendszerében mutatnak. A speciálisan burgonya, illetve egyéb gumós termények szállítására fejlesztett pótkocsik raktérkialakítása igazodik a termény minél kisebb sérüléssel járó ürítéséhez. A felépítményük trapéz alakban szűkül a rakfelület felé, melyen végtelenített heveder fut végig, és ez üríti ki a raktérből szalagszerűen a terményt, a hidraulikusan nyitható hátsó falon keresztül. Az ürítés gyorsasága a heveder sebességének változtatásával szabályozható. A heveder szélessége és a hátsó fal alakja úgy van kialakítva, hogy alkalmazkodjon méretben a fogadógaratok szállító szalagrendszere méretéhez.

 

Hevederes ürítési rendszerű burgonyaszállító pótkocsi
Hevederes ürítési rendszerű burgonyaszállító pótkocsi

 

A cukorrépa szállítására speciálisan kialakított pótkocsi felépítményben is csak kis mértékben tér el a hagyományos hátrabillenő felépítményű mezőgazdasági pótkocsiktól. A kocsiszekrény homlokfala a töltés és az ürítés nyomon követhetősége érdekében perforált lemez. A felépítmény hátrabillentésének szöge a megszokottnál jóval meredekebb, ezzel gyorsítva meg a nagy tömegű répagyökér ürítését. A hátsó fal jóval magasabbra nyílik ki, így nem jelent akadályt az ürítésnél a prizmába való sorbillentés esetén sem.

 

Répaszállításra kifejlesztett mezőgazdasági pótkocsi
Répaszállításra kifejlesztett mezőgazdasági pótkocsi

 

Táp- és takarmányszállítás

Erre a speciális feladatra alapvetően évtizedek óta két technika áll rendelkezésre, melyek közül az egyik elterjedt megoldás hazai fejlesztésű és gyártású. Ezek a fluid ürítésű takarmányszállító tartálykocsik. Itthon háromféle méretben 3, 2 × 3 és 16 m3-es tartálykapacitással készülnek, traktorvontatásúak, telepi és közúti szállítására egyaránt alkalmasak, TLT-meghajtású rotációs kompresszorral rendelkeznek.

A táp- és takarmányszállító pótkocsik másik válfaja a csigás ürítésű tartálykocsi, amelynél 200–250 mm átmérőjű, akár 8,5 méteres csigával tölthető át a táp, illetve a takarmány a tárolósilókba. Mint ahogy összeállításunkból is kiderül, a különböző speciális feltételeket igénylő szállítási és logisztikai feladatokhoz egyre jobban igazodik a szállítóeszközök konstrukciós választéka.

 

Az egyik legismertebb hazai táp- és takarmányszállító tartálykocsi
Az egyik legismertebb hazai táp- és takarmányszállító tartálykocsi

 

Farkas Imre