fbpx

Teherautók a mezőgazdaság számára

Írta: - 2018 április 10.

A mezőgazdasági nagyüzemek a termőföldön végzett anyagmozgatási feladatok elvégzéséhez egyre gyakrabban alkalmaznak teherautókat és nyergesvontató-félpótkocsi szerelvényeket. Az igények kielégítése céljából a nagy tehergépjármű-üzemek mezőgazdasági célra orientált teherautókat, vontatókat gyártanak, amelyek közül példaképpen néhányat bemutatunk.

A modern szállítástechnika és logisztika a mezőgazdasági tömegáru-szállításban jelentős változásokat eredményez – akár billentős pótkocsikról, letolókocsikról, trágyaszórásról, permetezésről, vagy termény betakarításról van szó. Az önjáró betakarítógépek teljesítményének növekedése és az egyre hosszabb szállítási útvonalak következtében a mezőgazdaságban terjed a teherautó és nyergesvontató-félpótkocsi szerelvények használata. A nagyüzemek átrakásos szállítás helyett a közvetlen mezőgazdasági áruszállítást igyekeznek megvalósítani. Ez például a terményszállítás során úgy valósul meg, hogy a betakarítógépről a termény közvetlenül a nagyteherbírású teherautó, illetve a nyergesvontató billenőszekrényes,vagy letolós félpótkocsijára kerül.

Mercedes-Benz Unimog U 530

A mezőgazdaság számára a nagy német multinacionalista Mercedes-Benz járműgyártó vállalat régóta készít szállítójárműveket.  A legismertebb könnyű univerzális szállító jármű 1951-ben indult világhódító útjára: az Universal Motor Gerät, vagy, ahogy most ismerjük: az Unimog. A közel 70 év alatt számtalan funkcionális újítás bevezetésével az Unimog különböző típusai a mezőgazdaságban is széleskörű alkalmazást nyertek. A szállítási feladatok ellátása mellett több mezőgazdasági munkavégzésre is alkalmazható ez a 4×4 hajtásképletű (négykerekes összkerék-meghajtású) teherautó. Az igen széles típusválasztékból a mezőgazdaságban ma előszeretettel használják az Unimog U 530 jelzésű járművet.


 

Az Unimog U 530 jármű sokoldalú felhasználhatóságát biztosítja többek között a munkaeszközök négy felszerelési lehetősége, az elöl és hátul rendelkezésre álló TLT hajtás, nagy teljesítményű hidraulikarendszer. A jármű OM 936 LA dízelmotorja 6 hengeres soros, 220 kW (300 LE) teljesítményű, kis fogyasztású, BlueTec®SCR technológiával Euro VI környezetvédelmi besorolású. A megengedhető bruttó tengelyterhelések elől 7,5 t, hátul 9,5 t. Az Unimog U 530 külön érdekessége, hogy a négykerekes, összkerékhajtású jármű négykerék-kormányzással is rendelhető.

Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4

A mezőgazdasági szállítási feladatok megoldására egyre inkább nagy teherbírású, félpótkocsikat alkalmaznak, amelyeket nyergesvontató vontat. A Mercedes-Benz járműgyártó vállalat Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 jelzéssel új kéttengelyes összkerékhajtású nyergesvontatót hozott forgalomba.


Agro Muver 4×4 nyerges vontató Pöttinger rakodó siló kocsival. (Forrás: http://www.paul-nutzfahrzeuge.de)

A nyergesvontató dízelmotorja MB OM 471 LA típusjelzésű, 6 hengeres, soros henger-elrendezésű, hengerenként 4 szelepes, két vezérműtengelyes, felülszelepelt, 12,8 literes, common-rail, közvetlen befecskendezésű, intercooler turbófeltöltős, amelynek teljesítménye 375 kW (510 LE) 1800 1/min fordulatszámon. A motor működését fejlett elektronikus motormanagement felügyeli. A motor az Euro VI környezetszennyezési előírást teljesíti a kipufogógáz-visszavezetéssel, az SCR (AdBlue) technológiával, dízeloxidációs katalizátorral és részecskeszűrő alkalmazásával.


Agro Muver 4×4 nyerges vontató Pöttinger rakodó siló kocsival (Forrás: http://www.paul-nutzfahrzeuge.de)

A Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 automatizált sebességváltója Mercedes PowerShift 3 G280-16/17,10,69 típusjelzésű, 16 előre és 4 hátra sebességfokozattal, 17,1÷0,69 áttétellel rendelkezik. A sebességváltóhoz TLT kihajtóegység is rendelhető. A külön olajos hűtésű kiegészítő hátsó TLT hajtás névleges fordulatszáma 1000 1/min és működtethető álló, illetve haladó vontató esetén is. A TLT hajtás akár a motor teljes teljesítményének átvitelére is képes.


MB Arocs panorámás hátsó kilátást biztosító vezérlőfülkével (Forrás: http://www.paul-nutzfahrzeuge.de)

A kormányzott kerekek hidraulikus szervo kormányzásúak. A rövid vontató tengelytávja 4200 mm, bruttó tengelyterhelések 9,0 t első tengely és 10,4 t hátsó tengely, a megengedett legnagyobb haladási sebesség 80 km/h. A nyerges vontató hidraulikus rendszere 210 bar nyomású, és a szivattyú maximális szállítóképessége 240 liter/min. A jármű hátulján 9 hidraulikus csatlakozó van. A külső hidraulikus egységeket a vezetőfülkéből joystick és nyomógombok segítségével működtethetők. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyerges vontató hátul állítható magasságú automatikus kapcsolású csapszeges vonófejjel, valamint Scharmüller K80 gömbcsatlakozóval rendelkezik. A vonórúdterhelése maximálisan 3 tonna és a kapcsolt félpótkocsi bruttó 27 tonnás lehet.

A vontató ISOBUS vezérlőrendszerrel rendelkezik, amelyet Müller Elektronik terminálon keresztül működtethet a vezető. A nyergesvontató Mekra visszapillantó biztonságikamera-rendszere 18 cm-es színes monitoron tájékoztatja a vezetőt. A nyergesvontató automatikus GPS vezérlésű robotkormányozást biztosító rendszerrel is rendelhető.

A Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyerges vontatóból a német Paul Nutzfahrzeuge GmbH cég további kiegészítő átalakításokkal jól használható mezőgazdasági erőgépet kínál a felhasználóknak. A TLT hajtást igénylő vontatott munkagép mellett, a hidraulikarendszer továbbfejlesztésével és a hátul elhelyezett hidraulikus hárompont-függesztő szerkezettel függesztett munkagép (akár eke is) üzemeltethető a nyerges vontatóval.

A jobb kilátás érdekében a vezetőfülkét igény szerint például panorámás hátsó kilátást biztosító üvegezéssel látják el. A mezőgazdasági követelményeknek megfelelően átalakított Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyerges vontatót Agro Muver 4×4 elnevezéssel forgalmazzák.

Mercedes-Benz Arocs 3353 AK 6×6

A Mercedes-Benz a mezőgazdaság számára Arocs 3353 AK 6×6 elnevezéssel háromtengelyes, összkerékhajtású teherautót is készít. A teherautó alvázán csere felépítményként több féle mezőgazdasági nehéz szállító- és munkaeszköz helyezhető el.


Mercedes-Benz Arocs 3353 AK 6×6 mezőgazdasági teherautó. (Forrás: http://www.paul-nutzfahrzeuge.de)

A Mercedes-Benz Arocs 3353 AK 6×6 főbb műszaki paraméteri a következők. A teherautó dízelmotorja MB OM 471 (Euro VI) típusjelzésű, 12,8 liter hengertérfogatú, 6 hengeres soros henger-elrendezésű, turbófeltöltős, 390 kW (530 LE) teljesítményű. A motor kipufogógáz-utókezelő rendszere kipufogógáz-visszavezetéssel, SCR (AdBlue) technológiával, dízeloxidációs katalizátorral és részecskeszűrővel rendelkezik, amellyel a jármű teljesíti az Euro VI környezetvédelmi előírást. A teherautó többek között fejlett elektronikus szabályozó- és ellenőrzőrendszerrel, ISOBUS vezérlőrendszerrel, a hátsó kamera 18 cm-es monitorral segíti a vezető munkáját. A teherautóhoz manuális párhuzamvezérlés és automatikus GPS vezérlésű robotkormányozás is rendelhető. A mezőgazdaság számára a MB további nehéz teherautót is készít Mercedes-Benz Arocs 8×8 típusjelöléssel.

TATRA Phoenix 8×8 Agro-Track teherautó

A Tátra gyár új mezőgazdasági jármű családot készít TATRA Phoenix Agro-Track elnevezéssel, 6×6 nyerges vontatókat, illetve 6×6; 8×6 és 8×8 hajtás kialakítású cserefelépítmény fogadására alkalmas teherautókat. A Tatra gyár legnagyobb teherbírású mezőgazdasági célokra készült teherautója TATRA Phoenix 8x8Agro-Track típusjelzést viseli.


  TATRA Phoenix 8×8 Agro-Track mezőgazdasági teherautó (Forrás: http://www.tatratracks.com)

A legnehezebb terep- és talajviszonyok között is mozgásképes teherautó nemrég jelent meg a világpiacon. A csere-felépítményes jármű különböző kialakítással rendelhető például rövid és hosszú kivitelben, az első két tengelyen vagy az első és hátsó tengelyeken levő kerekek legyenek kormányozottak stb. A teherautó csővázának merevsége olyan mértékű, hogy a felépítmény létraváza nagyon könnyű építésű, ezért a jármű tömege kicsi.

A TATRA Phoenix 8×8 Agro-Track minden kereke független felfüggesztésű és hajtott, tehát egyenetlen terepen, rossz talajviszonyok mellett is képes a teherautó nagy kerékerő kifejtésére. A teherautó valamennyi kerekéhez differenciazár tartozik. A jármű első tengelyei légrugózásúak. A hátsó tengelyeken a világszabadalomnak számító KING-FRAME kombinált spirál-légrugós rendszer található. Ez a rugórendszer biztosítja azt, hogy a hátsó kerekek a terheléstől függetlenül mindig függőlegesen álljanak, így nem jelentkezik a hátsó kerekek terheléstől függő egyenetlen gumiabroncs kopása. A teherautó rendelhető hihetetlenül erős és megbízható, kombinált lap-légrugózással is.

A TATRA Phoenix Agro-Track T158-8P6R44.261 8×8 2. típusjelzésű teherautó főbb műszaki adatai a következők. A dízelmotor PACCAR MX340 típusjelzésű folyadékhűtésű, 6 hengeres, 12,9 literes, turbófeltöltős, 340 kW teljesítményű. Az MX dekompressziós motorfék alapfelszereltség. Az EURO VI környezetvédelmi előírást SCR, EGR és DPF kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti a motor.

A teherautó manuális kapcsolású ZF 16S2530 Ecosplit sebességváltója előre 16, hátra 2 sebességfokozatú. Opcióként rendelhető intarderes, automatikus Astronic sebességváltó is. A PTO hajtások 1000 Nm nyomatékkal terhelhetők. A jármű maximális sebessége 88 km/h értékű. A vezetőfülke 2 üléses, klimatizált és állófűtéssel rendelkezik.

JOSKIN Cargo-Track

A termőföldön kezdeményezett mezőgazdasági szállítási feladatok megoldásához egyre gyakrabban speciális kialakítású szállító eszközöket is készítenek.

A belga Joskin vállalat néhány évvel ezelőtt mutatta be a Cargo-Track járművét, amely egy nagy TATRA Phoenix 8×8 Agro-Track mezőgazdasági teherautó teljesítményű traktor járóképességével és egy nagy kapacitású pótkocsi szállítóképességével rendelkezik.


JOSKIN Cargo-Track 8×8 kialakítású futóművel (Forrás: http://www.joskin.com)

A Cargo-Track négytengelyes jármű, mind a nyolc kereke hajtott (8×8 hajtás képletű), és az első két tengelyen lévő négy kerék kormányzott. Az alváz, a kormányzás, a fékberendezés stb. az IVECO teherautó részegységeire épült. A jármű terhelhetősége nagy, a megengedhető össztömege 32 tonna és 45 m3 térfogatú Joskin „Silo-Cargo Silage Transport” felépítménnyel rendelkezik. A Cargo-Track erőforrása FPT Industrial gyártmányú Cursor 13 típusjelzésű dízelmotor. Ez a turbófeltöltős motor 332kW (450 LE) teljesítményű, 6 hengeres, soros henger elrendezésű, 12,8 liter lökettérfogatú, hengerenként 4 szelepes, 4 ütemű, folyadékhűtésű dízelmotor. A közvetlen befecskendezésű motor hajtóanyag-befecskendező rendszere EUI elektronikus vezérlésű, 2200 bar nyomású cammon rail. A kipufogógáz utókezelése a szabadalmaztatott HI-eSCR rendszerrel csak SCR-AdBlues kialakítású, amellyel a motor teljesíti az Euro VI, illetve a Tier IV, és Stage IV környezetvédelmi előírást. A Cargo-Track sebességváltója 16 fokozatú, amely automata, vagy félautomata üzemmódban működtethető. A gép haladási sebessége jól illeszthető például a mezőgazdasági önjáró silózógépek haladási sebességéhez. A maximális sebesség országúton 80 km/h lehet.


Joskin Cargo-Track terményürítés közben (Forrás: http://www.joskin.com)

A biztonságos közlekedést segíti a kétkörös légfék és az ABS, valamint az EBL (elektronikus menetstabilizáló) rendszer. A tágas és kényelmes vezetőfülkében a középen elhelyezett ülésből közel 360o-os panoráma-kilátása van a vezetőnek. A fülkében, a segédülésen egy fő utazhat. A Cargo-Track „Silo-Cargo Silage Transport” felépítménye elsősorban az önjáró silózógépek által betakarított termények szállítására szolgál. A 45 m3-res Silo-Cargo felépítmény belső méretei: hosszúság 8,9 m, magasság 2,4 m, szélesség 2,1 m. Az önürítős felépítmény alapfelszereltsége hidraulikus fejtámla, hidraulikus hátsó ajtó, hidraulikus mozgópadló, a mozgópadló és a hátsó ajtó integrált vezérlése, valamint a hajtásokat kiszolgáló hidraulikus motorok.

A jövőben a négytengelyes önjáró járműhöz a Joskin Cargo rendszer többi cserefelépítménye, például a trágyaszóróknak, a növényvédő gépek is használhatók lesznek.

Dr. Varga Vilmos

SZIE Gépészmérnöki Kar

Járműtechnika Tanszék

CÍMKÉK Isobus