Gépünk új gumiabronccsal való felszerelése nem olcsó mulatság, de nem is egy hétre vásárolja a géphez a gazda. Így nagyon fontos, hogy egy ekkora beruházást körültekintő, minden körülményt figyelembe vevő mérlegelés előzzön meg. Cikkünkben néhány speciális terület igényeit tekintjük át, amelyet szem előtt kell tartani, amikor új gumiabroncsot vásárolunk a feladatot végző géphez.
Homlokrakodóval végzett vegyes munkára
A kisgazdaságokban vegyes munkát végző, homlokrakodóval dolgozó erőgépekhez nagy terhelhetőségű, többcélú gumiabroncsokra van szükség. A homlokrakodó használatakor a többletteher a traktor első tengelyét halmozottan terheli. Ha ezt a megnövekedett igénybevételt egy nem megfelelően kiválasztott gumira rójuk, akkor az a gumiabroncsok súlyos deformációjához vezet, ami defekteket vagy töréseket okozhat. Hosszú távon pedig idő előtti kopás lép fel az állandó terhelés alatti manőverezéssel. Az ilyen igénybevételre robusztus, „extra load” radiál-gumiabroncsokat kell választani. Az ilyen abroncsokban a váz, az oldalfalak és a futófelület készítéséhez használt gumikeverékek különösen ellenállóak a kopással, horpadással, illetve repedésekkel szemben. Ez a robusztusság növeli a kopásállóságot, meghosszabbítja a gumiabroncs élettartamát. A megerősített XL abroncsokat kifejezetten magasabb nyomásra és terhelésátvitelre tervezték, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy biztosítsák a traktor biztonságát és stabilitását az ilyen munkák során.
Az XL gumiabroncsok vastagabb futófelületet használnak, amelyek kopásállóbb keverékekből készülnek a hosszabb élettartam érdekében. A szántóföldi használatra alkalmas „extra load” gumiabroncsnak csekély csúszással, jó tapadó- és öntisztulási képességgel kell rendelkeznie. A futófelület bordáinak tapadásoptimalizáltnak kell lenniük, jól le kell vezetni a talajt, és mindenekelőtt a vonóerőt vízszintesen kell átadniuk.
Szálastakarmány-betakarításra
Ha erőgépünkkel az év jelentős részében szálastakarmány-betakarítási munkát végzünk, akkor a gumiköpeny kiválasztásánál más szempontokat kell figyelembe venni, mint a vegyes vagy a kifejezetten talajművelésre választott változatnál. A döntően szálastakarmány-betakarításra használt erőgépek esetében a traktor ideális mezőgazdasági gumiabroncsának meg kell védenie a talajt, továbbá nem károsíthatja a gyepet, illetve a szálastakarmányt. Az a gumiabroncs alkalmatlan, amelyik összetömöríti a talajt, mert az első vágás után rossz hatással lesz a következő állomány fejlődésére, hozamára és minőségére.
A levágott szálastakarmány gyors, egyenletes és jó minőségű száradásához hozzátartozik, hogy levágáskor lazán érkezzen a talajra, mert csak így tud jól szellőzni, illetve gyorsan száradni. Viszont a kaszálás vagy a későbbi rendkezelés során elkerülhetetlen, hogy a levágott terményre ráhajtsunk a traktorral, aminek sajnos több hátránya lehet. A nem megfelelő gumiabroncsokkal szerelt erőgéppel a terményre való ráhajtás közben a takarmány a talajhoz nyomódik, és az abroncs összenyomja, belenyomja a talajba a szárakat. Ezeket a megtaposott részeket a rendképzőnek, illetve a bálázó rendfelszedőjének sokkal nehezebb vagy sokszor lehetetlen megemelni, felszedni. Itt nagyon fontos az abroncs minél nagyobb felfekvőfelülete, illetve az, hogy minél alacsonyabb nyomáson is lehessen üzemeltetni a gumiköpenyt. Nyomás szempontjából ideális, ha legfeljebb 0,8–1,1 bar nyomásra csökkentve is hatékonyan, kiváló tapadással üzemeltethető abroncs.
Olyan abroncsokat részesítsünk előnyben, amelyeknek mérsékelt a bordamagasságuk, és a kapaszkodóbordák érintkezési felülete az átlagnál is nagyobb, magyarán minél szélesebbek. A rossz minőségű, nem megfelelő nyomásra felfújt gumiabroncs használatánál a kerékcsúszás gyökerestül kitépheti a növényeket a lejtőkön, és ez növelheti annak kockázatát, hogy a takarmány közé a kerékcsúszás miatt a bordák által felszakított talaj kerül. A talajszennyezés a káros spórák miatt kedvezőtlenül befolyásolja a takarmány eltarthatóságát, a tartósítást, illetve tárolás során a minőség megőrzését. E hibák elkerülése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell a gumiabroncsok nyomását.
Sorműveléshez, művelőúthoz, permetezőhöz
A keskeny gumiabroncsok nemcsak keskenyebbek, hanem más minőségi jellemzőkkel is rendelkeznek, mint hagyományos társaik. Szerkezetükből adódóan alacsony teherbírásúak, így műszakilag bonyolultabb kialakításúak, hogy kompenzálják ezt a korlátot. A keskeny gumiabroncs belsejében lévő kis légtér nagy nyomást igényel a terhelés kompenzálásához, ami túlzott kerékcsúszást eredményez nedves talajon. Ezenkívül a keskeny futófelület csökkenti a stabilitást, és felgyorsítja a kopást – ezért az ilyen típusú abroncsoknak sokat kell bírniuk. Emiatt ajánlatos ezek kínálatából a high-tech gumiabroncsokat választani. Kialakításuk megerősített, amely főleg permetezőknél fontos, mert a folyadékok nagy ciklikus terhelést okoznak. Kellően szilárd szövetvázzal rendelkeznek ahhoz, hogy a terheléstől függően alacsony nyomáson is dolgozhassanak az oldalfalak túlzott hajlása nélkül. A keskeny gumiabroncsok talajérintkezése sokkal kisebb az összes szabványos és széles gumiabroncs-osztályhoz képest.
mennyiben keskeny abroncsaink vannak, amelyek alacsony nyomáson is működnek, akkor azok ideális konfigurációt kínálnak. Ezekkel közvetlenül az őszi vetés után a művelőúttal rendelkező táblán is dolgozhatunk. A tél utáni második látogatás a fagy károk helyreállítására is nagyon jól megoldható alacsony guminyomás mellett. A speciális bordakialakításuk a keskeny szélesség ellenére jó tapadást biztosít. A bordák formájának különösen tapadásbarátnak kell lennie, és kiváló öntisztulást kell biztosítania a csúszás minimalizálása érdekében. Olyan gumiabroncsot válasszunk, amelynél a bordáinak két szöge van: egy szög a jó talajérintkezés érdekében és egy olyan, amely megakadályozza a talaj felhalmozódását a bordák között.
Teleszkópos rakodókhoz
A teleszkópos rakodók abroncsainak az anyamozgatási munkák során sokat kell kibírniuk. Emiatt a rakodót speciális gumiabroncsokkal kell felszerelni, amelyek műszaki jellemzői eltérnek a hagyományos traktorgumikétól. Ha a teleszkópos rakodókon alacsony nyomású, puha oldalú, hagyományos mezőgazdasági gumiabroncsokat használunk, azok a normálnál gyorsabban kopnak, sőt, megrepedhetnek. Ideálisak a speciális, stabil gumiabroncsok, amelyeket intenzív használatra fejlesztettek ki, és alkalmasak agresszív felületű helyeken történő munkavégzésre is, azaz be- és kirakodásra, rövid, de gyakori ciklikus manőverekre nagy terhelés mellett, amelyek különösen megterhelik az első gumikat. Bár a teleszkópos rakodó minden kereke azonos méretű, az első tengely van kitéve a legnagyobb igénybevételnek a rakodó terhelésekor.
Ezzel szemben, ha a rakodó üresen jár, a fő terhelés a hátsó tengelyen van. Amennyiben normál mezőgazdasági abroncsokkal dolgozunk, akkor az első tengelyen lévő köpenyek az előretolódó terhelés miatt gyorsabban kopnak. Ennek mértéke többek között az emelési magasságtól és gyakoriságtól is függ. Ha a felhasználó gyakrabban dolgozik teleszkópos rakodójával a szántóföldön, mint a gazdaságban, akkor a nagy teherbírás mellett jó tapadásra is szüksége van. A túlterhelt első tengely elkerülhetetlenül csúszáshoz vezet, ha a gumiabroncs profilbordái nem támaszkodnak megfelelően a talajra. Annak elkerülése érdekében, hogy a normál gumiabroncsokon a terhelés és a maximális nyomás egyszerre jelentkezzen, a speciális gumiabroncsok jelentik a megoldást.
Az ilyen típusú gumiabroncsok szövetváza és szerkezete sokkal stabilabb, és jól alkalmazkodik a nagy terhelésátvitelhez. Mindenekelőtt lekerekített vállszögű bordákkal rendelkeznek, ami korlátozza a futófelület idő előtti kopását, viszont laza talajon jobb tapadás jellemzi. Ha a rakodógép döntő részben betonozott, kiépített területen, telepen dolgozik, akkor az anyagmozgatási munka sokkal megterhelőbb az abroncsok számára. A helyben fordulás, a folyamatos hátra- és előrehaladás, különösen kemény talajon, komoly próbatétel az abroncsok számára, mivel a gumik folyamatos, intenzív súrlódásnak vannak kitéve. Ha gyakran használjuk a teleszkópos rakodót ilyen körülmények között, akkor olyan abroncsokat kell felszerelni, amelyek képesek ellenállni a gyakori rövid és nagy szögű kormányzásnak. A raktárban és kemény felületen végzett manőverezés rossz hatással van a gumiabroncsok élettartamára. Emiatt olyan abroncsot kell választani, amelynek burkolata, gumija és szerkezete jobban elviseli az agresszív manővereket.
Az ilyen típusú gumiabroncsok optimális oldalstabilitást biztosítanak, a nagyon vastag oldalfalaknak és az extra széles futófelületi ívnek köszönhetően. Ez nagy reakciókészséget és pontosságot eredményez még nehéz manőverek során is. Nagyon fontos, hogy megerősített oldalakkal, nagyon ellenálló, 6-7 rétegű, nagyon vastag stabilizáló futófelülettel rendelkező abroncsmodellt válasszunk.
Farkas Imre