fbpx

Élet a dízel után – merre tovább a mezőgazdaságban?

Írta: Agrárágazat-2025/8 lapszám cikke - 2025 augusztus 18.

A dízelmotorok a mezőgazdaságban is – jelenleg még dominánsak. Robusztus felépítésük, alacsony üzemeltetési költségeik és a gyors tankolás lehetősége miatt sokáig nélkülözhetetlenek maradnak. A szakértői előrejelzések szerint 2035-re a nagyobb teljesítményű (>56 kW) gépek háromnegyede még mindig dízellel üzemel majd. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség az alternatívák fejlesztésére.

A dízel még marad – de már nem kizárólagos

A Systems & Components rendezvényen bemutatott hajtástechnikai újdonságok jól mutatják: a fejlesztések már nem a „vagy-vagy”, hanem a „mindkettő” logika mentén haladnak. Az új motorplatformok célja, hogy a meglévő és jövőbeli üzemanyagokkal – például szintetikus e-üzemanyagokkal, hidrogénnel, bioüzemanyagokkal – egyaránt kompatibilisek legyenek.

A dízelmotorok továbbfejlesztése sem áll meg. Az olyan technológiák, mint a lean-burn égés, jelentősen csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást. A Liebherr által kifejlesztett hidraulikus rásegítésű légsűrítő például gyors válaszidőt biztosít a motornak, miközben alacsonyabb fordulatszám mellett is megmarad a dinamika.

A dízelmotor EU Stage V normák szerinti tisztábbá tétele azonban egyre komplexebb kipufogógáz-kezelési megoldásokat igényel. Ezért a gyártók párhuzamosan nyitnak más irányba is – nemcsak új gépek fejlesztésénél, hanem a meglévő flották „zöldítésénél” is.

Bioüzemanyagok: kézzelfogható megoldás

A leggyorsabban alkalmazható alternatívák közé tartozik a HVO (hidrogénezett növényi olaj) és az etanol. Ezek hulladék- és maradványanyagokból készülnek, és akár 90%-kal is csökkenthetik a CO₂-kibocsátást a fosszilis dízelhez képest:

• a HVO100 már használható például a Liebherr LH60M kotrógép esetében,

• a John Deere 9,0 literes motorja kifejezetten megújuló és alkoholalapú üzemanyagokra lett fejlesztve.

Az etanolmotorok főleg nagy teljesítményű, szikragyújtásos rendszerekhez illeszkednek jól, ahol a magas oktánszám előnyt jelent.

motor

A középtávú jövő a hidrogén

A hidrogénmotorokat sok gyártó már konkrét modellek formájában is bemutatta. A Deutz TCG 7.8 H2 motorja vagy a MAN H4576 típusú hathengerese mind azt bizonyítják: lehetséges a meglévő dízelplatformokra építve CO2-semleges, halk és hatékony alternatívát kínálni. Az utóbbinál például az alkatrészek 80%-a megegyezik a dízelváltozatéval, így a gyártási kapacitások és az alkatrészellátás is könnyen átállítható. Ez fontos szempont a mezőgazdasági géppark fenntartható fejlesztésében is.

Kettős üzemanyagú motorok és befecskendezők

A Bosch által fejlesztett AFI-LP (Alternative Fuel Injector, azaz alacsony nyomású befecskendező) injektorok nemcsak hidrogént, hanem metanolt is képesek kezelni – akár közvetlen, akár szívócső befecskendezéssel. Ez maximális üzemanyag-függetlenséget biztosít a jövő motorjai számára.

A jövő gépei várhatóan kettős vagy több üzemanyagú motorokkal működnek majd, ahol például az ammónia az alapüzemanyag, míg a gyújtáshoz dízel vagy hidrogén szolgál pilot-üzemanyagként. Ilyen koncepcióval dolgozik jelenleg a Liebherr is.

A mezőgazdasági gépek világában közel sem a dízel végét látják – de a jövő már nem csak erről szól. A rugalmasság, a különféle alternatív üzemanyagok kezelése és az új hajtásláncok fokozatos integrációja mind elengedhetetlen lesz az ágazat karbonlábnyomának csökkentéséhez. A gazdálkodók számára ez új lehetőségeket és kihívásokat is jelent – a cél azonban közös: hatékonyan, mégis fenntarthatóan működtetni a jövő mezőgazdaságát.

(Forrás és fotók: DLG)
Sándor Ildikó