A „2018. év traktora” címek nyertesei
Az „Év Traktora” (Tractor of the Year®) egy nemzetközi díj, amelyet évenként ítélnek oda arra érdemes legjobb típusoknak. A díj létrehozását 21 évvel ezelőtt az olasz Trattori mezőgazdasági magazin kezdeményezte. A díjra olyan európai traktorokkal lehet pályázni, amelyek részben, vagy teljesen új fejlesztésűek, egy évnél nem régebbi kiemelkedő konstrukciós elemeket tartalmaznak.
Az elmúlt tizenegy évben hagyománnyá vált, hogy az „Év Traktora” díjak nyerteseit páros évben az EIMA és páratlan évben az Agritechnika nemzetközi mezőgazdasági kiállításon hirdetik ki.
A díj hírnevét jelzi, hogy a Tractor of the Year® mellett rendszerint további három (Best of Specialized Tractor, Best Uttility, Best Design Tractor) kategóriában is díjazzák a legjobbakat. A díjátadó ünnepségre idén Hannoverben az „Agritechnika 2017″ kiállítás nyitó napján november 12.-én került sor.
A Trelleborg mezőgazdasági gumiabroncsok gyártásáról ismert nagyvállalat közreműködésével bonyolítják le a nagyszabású vetélkedést. Az idei megméretésre 23 db nevezés érkezett, amelyből a 24 fős zsűri a TOTY előírásainak megfelelően választotta ki a részletes megméretésben résztvevő típusokat a finalis-ták közé. A zsűri tagok egyénileg minden finalista traktort megvizsgáltak. A traktorokat egyenként általában két napon keresztül, mezőgazdasági munkavégzés során is teszteltek és a zsűri tagjai a gyártás menetét is megnézhették. Az egységes szempontok alapján számos paramétert értékelve, végül az adott pontszámokat összesítetve hozta meg a szakmailag megalapozott döntését a zsűri.
A nemzetközi zsűri tagjait 23 európai ország mezőgazdaság gépesítésével foglalkozó szaklapjai delegálják. Az értékelő munkában magyar részről Dr. Hajdú József, a Mezőgazdasági Technika tudományos, műszaki szaklap munkatársa vett részt.
„Tractor of the Year 2018″
(2018. év traktora) cím nyertese a Valtra Versu T254 Smart Touch
1. kép A „Tractor of the Year 2018″ cím tulajdonosa a Valtra Versu T254 Smart Touch traktor (Forrás: http://www.tractoroftheyear.org )
A „Tractor of the Year” kategóriában szabadon indulhatott minden olyan szántóföldi traktor, amely szeptemberben gyártásban volt. Az öt jelöltből ebben a kategóriában a legtöbb pontszámot a Valtra Versu T254 Smart Touch típusjelzésű traktor kapta (1. kép).
A Valtra Versu T254 Smart Touch traktorral a finn gyártó első alkalommal nyerte el a „Tractor of the Year 2018″ fődíjat. A zsűri indokolásában hangsúlyozta, hogy a Valtra új szintet állított fel az élményszerű traktorvezetéssel. Ez a traktor általánosságban magas szintű kényelmet, nagy teljesítményt és sokoldalú hatékonyságot kínál.
A gépen alapfelszereltségként megtalálható „Smart Touch” elnevezésű kartámasz a 9″-os (32 cm-es) érintőképernyővel, az intelligens sok funkciós vezérlőkarral és az újdonságnak számító hidraulika joystickkel valósítja meg a traktor újszerű vezérlő rendszerének müködtetését (2. kép). A vezetőülésből, a traktoros számára könnyen elérhető szinte minden traktoregység (motor, sebességváltó, hidraulikák, telematikai elemek stb.) szabályozása, vezérlése, illetve beállítása. Az ISOBUS rendszer, valamint az opcionális Auto-Guide automatikus kormányzás és a biztonsági kamera használata is be van integrálva a terminálba. Valójában ez egy újfajta módszer a traktor-terminálok kezelésére.
2. kép A Valtra Versu T254 Smart Touch traktor Smart Touch elnevezésű kartámasza (Forrás: http://www.valtra.com/smarttouch.aspx)
A traktorban 5. generációs Agco Power 74 AWF típusjelzésű 6 hengeres, 24 szelepes, wastegate szabályozású turbófeltöltős, intercooleres, 7,4 liter lökettérfogatú elektronikusan vezérelt, közvetlen befecskendezésű, maximálisan 2000 bar nyomású Bosch Common Rail rendszerű dízelmotor található. A motor névleges teljesítménye 173 kW (235 LE) 1900 1/min fordulatszámon és Sigma Power teljesítménynövelővel 199 kW (271 LE) a maximális teljesítmény, a maximális nyomatéka 1000 Nm.
A motor kipufogógáz utókezelő rendszerében, EGR (kipufogógáz visszavezetés), DOC (dizeloxidációs) és SCR/AdBlue (szelektív-katalikus-redukciós) katalizátorok találhatók. A traktor gazdaságos üzemű motorja Tier 4 final/Stage IV levegőtisztasági előírásokat teljesíti.
Az összkerék hajtású traktor mellső kormányzott tengelye rugózott kivitelű és Quick Steer változtatható sebességű kormányzással is felszerelhető. A Valtra T 254 traktor háromféle (Active, Versu és Direct) felszereltséggel készül. A Versu változatban egy új fejlesztésű automatikus vezérlésű 30 előre, 30 hátra fokozatot tartalmazó robotizált powershift sebességváltó található, amellyel 0,4 és 60 km/h haladási sebesség érhető el. A traktor TLT-je 540 és 1000 f/min fordulatszámú, illetve négyféle Eco fokozattal és sebességarányos kombinációkkal rendelkezik.
A terhelés érzékelős hidraulikus rendszert alapkivitelben 115 l/min szállítási teljesítményű szivattyú szolgálja ki, amely opcióban 200 l/min teljesítményűre cserélhető. A külső elektrohidraulikusan vezérelt, hidraulikus csatlakozók száma 2 és 5 db között választható meg. A homlokrakodó elektro-hidraulikus működtetéséhez szükséges vezérlések is a hidraulikus rendszer részét képezik. A függesztő szerkezetek terhelhetősége hátul 9500 kg, elől 5100 kg.
Az öt oszlopos csupa üveg klimatizált vezetőfülkében pneumatikus rugózású, kényelmes, ergonómi-kus, 180 fokban elforgatható vezetőülés található. A felhasználók igényeinek maximális kielégítésére ez a modell is testre szabható, felszerelhető például a Valtra TwinTrac hátrameneti kormányrendszerével, vagy a SkyView panoráma fülkével.
„Best Design Tractor of the Year 2018″ (2018. év legszebb traktora) cím nyertese is a Versu T254 Valtra Smart Touch
Ritka és egyben igen nagy megtiszteltetés, ha egy traktor típus két díjat is elnyer, most pedig ez történt. A legszebb traktort a finalist résztvevők közül választotta ki a zsűri és ezt a díjat is a finn Versu T254 Valtra Smart Touch traktornak ítélték oda. A dizájn megítélésénél nem csak a külcsín, hanem a szerkezeti egységek forma és tartalom egysége is megítélésre került.
„Best of Specialized Tractor of the Year 2018″ (2018. év különleges traktora) cím nyertese a Fendt 211 Vario V
3. kép „Best of Specialized Tractor of the Year 2018″ cím nyertese a Fendt 211 Vario V traktor (Forrás: http://www.tractoroftheyear.org )
Az év különleges traktora kategóriában azok a speciális traktorok vetélkedhettek, amelyek szőlőültetvényekben, gyümölcsösökben, lejtős területeken vagy hegyvidékeken végzendő munkákhoz készültek. Az öt finalist jelöltből a zsűri legmagasabb pontszámot a Fendt 211 Vario V traktornak adta (3. kép).
A Fendt 211 Vario V keskeny építésű, szőlőművelő traktor, fajlagosan nagy teljesítményű motorjával, a fokozatmentes (Vario) sebességváltójával, a fordulékonyságával, könnyű kezelhetőségével, a jól kialakított vezetőfülkéjével, sokoldalú munkagép kapcsolási lehetőségeivel érdemelte ki a zsűri elismerést.
A traktor dízelmotorja AGCO Power 33 AWI típusjelzésű. Az üzemanyag-takarékos motor 3 hengeres, 12 szelepes, wastegate-szabályozású turbófeltöltős, intercooleres, töltőlevegő-visszahűtésű, 3,3 liter lökettérfogatú, Common Rail befecskendezésű, elektronikusan vezérelt. A motor névleges teljesítménye 81 kW (110 LE), 2100 1/min fordulatszámon, maximális teljesítménye pedig 85 kW (115 LE), a maximális nyomaték 458 Nm, 1600 1/min fordulatszám mellett. A hűtött kipufogógáz visszavezetéssel (EGR) és a dízeloxidációs katalizátor (DOC) alkalmazásával Tier 4i/Stage III B környezetvédelmi előírást teljesíti a motor.
A traktorban alkalmazott ML 70 típusjelzésű Vario fokozat nélküli sebességváltó egyedülálló megoldás ebben a kategóriában. A motor és a hajtómű munkáját Vario TSM (Tractor Management System) hangolja össze, az optimális teljesítmény-átvitel, illetve a hajtóanyag-fogyasztás minimalizálása érdekében. A traktor haladási sebessége előre 0,02-40 km/h, hátra menetben 0,02-25 km/h között állítható be. A hátsó TLT 540/540 Eco/1000 1/min fordulatszámokon üzemeltethető, az opciós mellső TLT fordulatszáma 540 vagy 1000 1/min lehet.
A kompakt felépítésű összkerékhajtású traktor mellső tengelye rúgózott, a Rection kormányzás segítségével pedig igen fordulékony. A traktor teljes szélessége standard gumikkal 1217 mm és tömege fülkével 2780 kg, fülke nélkül 2580 kg.
A Fendt 211 Vario V traktor flexibilis hidraulikarendszere kétkörös, a tandem hidraulikaszivattyúja 42+33 liter/min (opcionálisan 33+71 liter/min) szállítóképességű. A két külső hidraulikaszelep mellé opcionálisan több is rendelhető. A hátsó függesztőszerkezet max. emelőképessége 2775 kg, az opcióban rendelhető integrált első emelőszerkezeté 2390 kg.
A vezetőfülke a méreteihez képest kényelmes és ergonomikus (4. kép). A fűthető vezetőfülkében az ülés légrugózású, a vezetés kényelmét a VarioActive kormányzás, a Vario joystick (fordulatszám memóriával és tempomattal), valamint multifunkciós vezérlőpult szolgálja. A vezetőfülkéhez klímaberendezés és aktív szénbetétes szűrőberendezés opciósan érhető el.
4. kép Fendt 211 Vario V traktor vezetőfülkéje (Forrás: http://www.lectura-specs.com )
A Fendt 211 Vario V traktornak a Precision Markes által felszerelt „X-pert”, modellváltozata ültetvényekben vezetőnélküli robotüzemben autonóm, vagy távirányítású traktorként is üzemeltethető, amelyet egy 3D Gyroskop érzékelő, GNSS RTK navigáció, CanBus belső vezérlés és kerékszenzoros elektrohidraulikus kormányzás tesz lehetővé.
„Best Utility Tractor of the Year 2018″ (2018. év mindenes traktora) cím nyertese a McCormick X6.440 VT-Drive
5. kép „Best Utility Tractor of the Year 2018″ cím nyertese a McCormick X6.440 VT-Drive traktor (Forrás: http://www.mccormik.it)
A „Best Uttility” kategóriában először 2015-ben díjaztak traktort (2015-ben a Massey Ferguson 5713Sl, és 2016-ban_New Holland T5.120 típusok nyertek).
A mindenes, a legsokoldalúbb kategóriában azokat az univerzális traktorokat lehet nevezni, amelyek motorja 70 LE-nél nagyobb teljesítményű, illetve maximum 4 hengeres kivitelűek, a maximális üzemi tömegük 8900 kg és már szeptemberben gyártásban vannak. A kategória öt finalista traktora közül ebben az évben a „Best Utility Tractor of the Year 2018″ megtisztelő címet a McCormick X6.440 VT-Drive típusjelzésű traktor nyerte el (5. kép).
A traktor a motor dinamikus tulajdonságával, a terhelési viszonyokhoz jól alkalmazkodó CVT sebességváltóval, a gyors és egyszerű kezelhetőséggel, a sokoldalúságával, a komfortos vezetőfülkéjével, a modern kemény formavilágával érdemelte ki a címet.
A traktor motorja FPT Industrial NEF4 gyártmányú, 4 hengeres, 16 szelepes, 4,5 liter lökettérfogatú, turbófeltöltős wastegate és VGT szabályozású, in-tercooleres, közvetlen Common Rail (1.600 bar) befecskendezésű, elektronikusan vezérelt dízelmotor. A motor maximális teljesítménye 103 kW (140 LE) 2200 1/min fordulatszámnál és a maximális nyo-matéka 577 Nm 1400 1/min fordulatszám mellett. A forgattyús hajtómű dinamikus erőinek kompenzációját két kiegyenlítő tengely alkalmazásával valósítják meg, ezért ez a motor nyugodt járású, üzeme rezgésmentes.
A motor a Hi-eSRC 2 kipufogógáz-utókezelőrendszer-rel (DOC és SCR/AdBlue) teljesíti a Tier 4 Final/Stage V előírásokat úgy, hogy nem használ külső kipufogógáz-visszavezetést (EGR) és részecskeszűrőt (DPF). Az EGR elhagyása a motor teljesítményének növekedését és a fajlagos hajtóanyag-fogyasztás mérséklését eredményezi.
A traktor VT-Drive rendszerű sebességváltója, gázpedállal vagy joystickkel vezérelve automatikusan, folyamatosan változtatja a haladási sebességet, amelynek értéke előremenetben 0÷50 km/h, hátramenetben pedig 0÷21 km/h lehet. A TLT hajtás 540/540E illetve opciósként 540/540E/1000/1000E fordulatszámú.
Az összkerékhajtású traktor tömege 5200 kg és opciósan hidraulikus rugózású első tengellyel is rendelhető. A hidraulikus szervo kormányzású első kerekek elfordítási szöge 55 fok is lehet.
A traktor zártkörű hidraulikus rendszerét változtatható szállító képességű (max.110 liter/min) szivattyú szolgálja ki maximum 200 bar nyomáson. A hátsó hidraulikus emelőszerkezet 5400 kg-mal, az opcionális mellső pedig 2500 kg-mal terhelhető, a külső hidraulikus csatlakozók száma 3 és 5 között választható meg.
6. kép McCormick X6.440 VT-Drive traktor vezetőfülkéje (Forrás: http://www.mccormik.it)
A traktor rugózott vezetőfülkéje komfortos „De Luxe” kivitelű klimatizált és tetőablakos. A vezető kényelmét légrugózású vezetőülés és jobbkarfás multifunkciós kezelőpult biztosítja (6. kép). A McCormick X 6.440 fedélzeti elektronikája ISOBUS és GNSS (GPS+GLO-NASS) rendszerekkel és PSM automatakormányzással is rendelhető.
Dr. Varga Vilmos
SZIE Gépészmérnöki Kar Járműtechnika Tanszék