2010. szeptember 18-án (szombaton) került megrendezésre a 22. Országos szántóverseny döntője a Magyar Szántóverseny Szövetség szervezésében, Kisfaludon.
A rossz időjárás miatt majdnem meghiúsuló verseny számos meglepetéssel szolgált.
A magyar szántóversenyek eddigi történetében még nem volt példa ilyen mostoha körülményekre, melyek ennyire befolyásolták volna az országos megmérettetés kimenetelét.
A versenybírók a földek állapota és a szűnni nem akaró esőzés végett fontolóra vették a döntő verseny elnapolását. Arra vártak, hogy a felbukkanó nap kissé felszárassza az átázott földet.
A tapasztalt és világversenyeken is szereplő versenyzők szerint eső végett egy világversenyt sem napoltak el, volt olyan amikor szakadó esőben is versenyezni kellett. Így a részvevők unszolására és az elálló eső után „versenybírói starttal” végre nekiláthattak a versengésnek. A dél közeledtével végül is elstartolt a mezőny: a hatalmas járművek eleinte ide-oda csúszkáltak, mire értékelhető nyitóbarázdát húztak a felázott földbe s úgy tűnt, a versenyen induló lovas ekés csapatok lesznek csak képesek teljesíteni a feladatot. Délben még eredetileg úgy tervezték, hogy csak a nyitóbarázdát készítik el – mondta Soós Sándor főszervező, de ahogy száradt fel a föld, úgy jött meg a kedv is – délután négyre a traktorosok, fogatosok befejezték a versenyt, s visszavonultak gépeiket rendbe rakni. Meg kell jegyeznem volt mit letakarítani a gépekről.
Ki több kis kevesebb sikerrel tudta teljesíteni az amúgy általában a gazdálkodók körében minden évben rutinfeladatnak számító őszi szántást.
A többéves versenyzés meghozta a gyümölcsét: Zetor traktorával ismét Farkas Gábor lett a kategóriája győztese és kimagasló pontszámával az országos szántóverseny abszolút bajnoka.
A régóta Zetor színekben versenyző győztest otthonában kerestük fel mesélje el élményét a versennyel kapcsolatban:
Az idei év minden téren bizonyította különlegességét látván a tavaszi munkákat és a nyári betakarítást is. Az ember nem is gondolná, hogy milyen mostoha körülmények alakultak ki a földeken az őszi munkálatokra. A döntő előtt egy térségi versenyen – mely Kaposváron lett megrendezve – vettem részt ugyancsak a rég bevált 7340-es Zetorral és Kverneland ekével. Az a verseny össze se hasonlítható a mostanival igaz 1 héttel később került megrendezésre a kiíráshoz képest. Akkor mondhatom verőfényes napsütés volt, bár a talaj ott is vizes volt az előtte esett sok eső miatt. A területi versenyen is sikeresen a dobogó legmagasabb fokára állhattam.
A döntő verseny mindig sokkal nagyobb idegeskedéssel jár, mint bármelyik másik megmérettetés. Az előtte lévő napokon gyakorlásra is volt idő igaz ezt is szakadó esőben végeztük. Bevallom őszintén én se gondoltam volna, hogy a Zetor traktor fogja megnyerni nekem a versenyt. Szerencsére megfelelő gumimérettel érkeztem a versenyre és így a széles gumiabroncs (16,9-34), a kiváló súlyelosztás és az állandó összkerékhajtásnak köszönhetően jobban haladtam mint a többi résztvevő. Végtére is nem maradtak a szántáson taposási nyomok, melyet a versenybírók azonnal lepontoztak volna és még azt a kis görbeséget a barázdában is sikerült egyenesbe hozni a végére. Meg kell jegyeznem a befejező barázda igen fontos a pontozásban és ez is remekül sikerült a körülményekhez képest.
A verseny közben azért akadt egy kis probléma is mivel az immáron 12 éves Zetoron egy gumitömítés elengedte a hidraulika rendszer nyomását. Szerencse a szerencsétlenségben hogy egy filléres – értékű – gumigyűrűvel elhárítottam a hibát még a normaidőn belül – 1 óra – és folytatni tudtam a versenyt. Végezetül szeretném megköszönni a Jászkiséri Agroszöv zRt-nek a támogatását!
A több mint 60 éves gyártási tapasztalatoknak és az ilyen és ehhez hasonló géppróbáknak köszönhetően az új Zetor traktorok még nagyobb tapadással és nagyobb tömeggel rendelkeznek. A kimagasló nyomatéktartalék (35%) az ilyen esetekre könnyebb munkavégzést eredményez. Az állandó összkerékhajtás mely 1:1,1 áttétellel mindig a maximális kihasználhatóságot biztosítja. Gumiabroncsok széles skálájából minden feladatra kiválaszthatjuk a legmegfelelőbbet. Az elérhető árakon beszerezhető gyári pótalkatrészek pedig minden esetben a gazda pénztárcáját kímélik ilyen viszontagságos gazdasági év mellett.
A bajnoknak és családjának jó egészséget és további ambiciózusságot kívánunk! Reméljük, ezt az eredményességet bebizonyíthatja a következő világversenyen is!
Az egész napos sárdagasztás után végül a következő eredmény született.
forrás: Magyar Szántó Szövetség
I. kategória: 2-3 ekefejes ágyeke | ||||
Hely. | Versenyző | Eke | Traktor | Pont |
I. | Szőke Zoltán | KV ME-2 | Case IH JX 95 | 84 |
II. kategória: 4-5 ekefejes ágyeke | ||||
Hely. | Versenyző | Eke | Traktor | Pont |
I. | Tórizs János | Kühne | Fendt 716 | 40 |
III. kategória: 2-3 ekefejes váltvaforgató eke | ||||
Hely. | Versenyző | Eke | Traktor | Pont |
I. | Farkas Gábor | Kverneland ES80 | Zetor 7340 | 113 |
IV. kategória: 4-5 ekefejes váltvaforgató eke | ||||
Hely. | Versenyző | Eke | Traktor | Pont |
I. | Kránicz Attila | Vogel Noot | John Deere 6920 | 23 |
IV. kategória: lófogatos eke | ||||
Hely. | Versenyző | Eke | Fogat | Pont |
I. | Csorba Ferenc | K-1 | Baba – Csillag | 18 |
IV. kategória: veterán | ||||
Hely. | Versenyző | Eke | Traktor | Pont |
I. | ifj. Ördög János |