Karanténok korában
Világjárványok – jelen esetben a Covid19 – idején minden gazdaság azzal küszködik, hogy nehezen vagy egyáltalán nem tudja értékesíteni áruját külföldön (vagy a szállodai, éttermi, kávézói hálózatban külföldieknek). Ezért most különösen fontos az, amit a Magyar Termék Kft. és például a Nemzeti Agrárkamara is kitartóan kampányol: amikor csak lehetséges, fordítsuk a pénzünket magyar előállító javára. Piacra jutási segítséget szervezett az Agrárminisztérium is annak érdekében, hogy bővüljenek a nehéz helyzetbe került magyar termelők értékesítési lehetőségei.
3-4 napra elég a hazai
Ehhez képest megrázó erejű megfogalmazással élt a Mezőhegyesi Ménesbirtok kormánybiztosa, aki a napokban azt mondta: akkora élelmiszer-behozatalunk van, hogy ha teljesen lezártuk volna a határokat, 3-4 napra lett volna csak elegendő saját élelmiszerünk. Lázár János szerint ugyanakkor hazánk mezőgazdasága 20 millió embert is el tudna látni. Ennek érdekében új uniós keretrendszerre lenne szükség a mezőgazdaságban, amelyben a vidékfejlesztési támogatások finanszírozásának nemzeti részének arányát meg kellene növelni.
Nemzeti érdek
A hazai mezőgazdaság és ipar erősítését szolgálta egyébként a Magyar Termék-program népszerű Vedd a hazait! Védd a hazait! mozgalma, amely áprilistól külön küzdött azért, hogy a vásárlók figyelmét az import helyett a hazai fogyasztási cikkek és szolgáltatások felé tereljék. A Magyar Termék 2006-os megalapítása óta 160 ezer cég csatlakozott, a Vedd-Védd a hazait! mozgalomhoz pedig további 160 cég 4000 terméke és 50 márkája társult.
Ha nyilván nem is mindent, de talán a legtöbb igazán fontos élelmiszert bizonyára megvásárolhatjuk hazai előállítótól-kereskedőtől. Fontos tehát tudnunk, hogy a hazai árura költött forintok a nemzetgazdaságot erősítik.
Forrás: Horizont Média, MTI