Pulykaágazat: 10-15 százalékkal csökkent az árbevétele

Jelentős visszaesést szenved el a pulykaágazat idén: a termelői árak mérséklődése miatt.

 

pulykák

 

Piacszűkülés, túltartás

A Magyar Pulykaszövetség szerint az ágazat átlagos éves termelési értéke élőállatból 36-40 milliárd forint, feldolgozott termékekből 70-80 milliárd forint idén. A visszaesés okaként Horváth Lajos szövetségi elnök a koronavírus-járvány miatt kialakult válsághelyzetet jelölte meg, ami miatt a hazai és exportpiaci kereslet jelentősen visszaesett. Az elmúlt évekhez hasonlóan a termelt mennyiség élősúlyban 96-98 ezer tonna körül várható idén is, ám a körülmények miatt a termelők folyamatos túltartásra kényszerülnek. Ez tovább rontja az amúgy is gyenge pénzügyi helyzetet.

Feleződhet az ár

Az elnök kifejtette: tavaly a termelt pulykahús-mennyiség 40-50 százaléka exportra került, ami 25-30 milliárdos árbevételt eredményezett. Ám idén minden baromfitermék exportpozíciója romlott a koronavírus és a hazánkat is sújtó madárinfluenza-járvány miatt. Emellett a lengyel pulykatermelés is erős nyomást gyakorol az európai országok piacaira, s tudjuk: ránk is. Ezért a magyar exportpiacon idén jelentős visszaesésre számítanak, az alacsonyabb árak miatt a kivitel értéke akár meg is feleződhet.

 

pulykák

 

Az ágazat is segítő intézkedést vár

Az élő pulyka felvásárlási ára 8 havi folyamatos csökkenés után a tavalyi árakhoz képest mintegy 10-12 százalékkal alacsonyabb, de közben a takarmányárak ugyanilyen mértékben emelkedtek – tette hozzá Horváth Lajos. Az elnök rámutatott arra is, hogy tavaly Magyarországon az egy személyre jutó pulykahús fogyasztás 4 kilót tett ki. Ám idén a HORECA-szektor kiesése, szűkülése miatt a bel- és külhoni pulykahús-felhasználás megszűnt, vagy töredékére csökkent. Ezért a pulykaszövetség a baromfiágazat egészét a HORECA szektorhoz hasonló, speciális segítő intézkedéseket vár a munkahelyek megtartása, a bér- és járulékteher átvállalása, az adócsökkentés terén.

 

A karácsonyi menü még enyhíthet

A szövetség az elmúlt évek tapasztalatai alapján bízik abban is, hogy a karácsonykor szokásos 10 százalékos fogyasztásbővülés még javíthat az ágazat idei pozícióján. Az elnök nem számít a karácsonyi szezonban a fogyasztói árak emelkedésére, de ez a kereskedelmi láncok árképzésén is múlik.

Kapcsolódó hírek