Lesz elég élelmiszer? Várható áremelkedés? Terjed a koronavírus élelmiszerekkel? Ilyen és ehhez hasonló témákat boncolgat Győrffy Balázsnak, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének és Éder Tamásnak, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége elnökének podcast beszélgetése.
Nézze meg Ön is!
A beszélgetés során elhangzott:
- Két hullámban zajlott le az eddig példa nélküli „vásárlási láz”. A koronavírus hazai megjelenését követően először a hosszan eltartható termékekből (liszt, olaj, tészta, cukor, UHT-tej) spájzolt be a lakosság, majd – az iskolák bezárásának hírére – a hús iránt nőtt meg a kereslet. A fogyasztók magatartása bizonyos szempontból természetes emberi reakcióként értékelhető, de sokan irreálisan nagy mennyiségben halmoztak fel élelmiszert.
- A hús esetében tapasztalt fokozott kereslet részben az értékesítési csatornák átrendeződéséből adódott. A közétkeztetés helyett a háztartásoknak lett szüksége húsra, amit a kiskereskedelemből szerezhetnek be. Erre az üzletek – érthető okokból – nem tudtak egyik napról a másikra felkészülni.
- A hazai agráriumnak nem a lakosság ellátása, hanem az exportpiacok megtartása jelenti a kihívást. Amennyiben a kivitelre szánt termékek beszorulnának a magyar piacra, az problémát jelentene az egész agráriumnak. Ezért, és az inputanyag- illetve alapanyag-ellátás miatt is létfontosságú az áruszállítás fenntartása.
- Az egyes terméknél a kereslet növekedéséből adódó áremelkedés hamar lecseng majd, és arra sem kell számítani, hogy a forint-euró árfolyam változása miatt drágulnának az élelmiszerek.
- A tudomány jelenlegi állása szerint a koronavírus nem terjed élelmiszerekkel.
- Az élelmiszeripari vállalatok komoly biztonsági intézkedéseket foganatosítottak, a munkaerőnek biztosítottnak kell lennie, az üzemek működést – szükség esetén – a rendvédelmi, honvédelmi szervek fenntartják.
- Az eddig külföldön dolgozó, most kényszerűségből hazatérő szakembereket felszívhatják a hazai cégek, ma már magasabb fizetést tudnak kínálni nekik, mint néhány évvel ezelőtt.
- Húsvétra rendelkezésre áll majd minden ilyenkor keresett élelmiszer (sonka, tojás).
- Minden válság lehetőség is egyben. A mostani helyzet rávilágított arra, hogy az élelmiszeripar stratégiai ágazat. Ezért fontos, hogy „békeidőben” is magyar termékeket vásároljanak a fogyasztók, támogatva ezzel a hazai élelmiszeripari vállalkozásokat.
- A NAK várja az ágazat szereplőitől az észrevételeket, problémákat, hogy az információkat szintetizálva megfogalmazhassa javaslatait a kormányzat számára.