A traktorral vontatott mezőgazdasági pótkocsik, valamint az egyéb vontatott munkagépek tömege megnövekedett. A nagy tömegű járműszerelvények biztonságos közlekedésének egyik legfontosabb technikai eszköze a járművek fékberendezése. A fékrendszerek folyamatos fejlesztése mellett új fékadapterek alkalmazásával tovább növelhető a traktor-pótkocsi együttes közlekedésbiztonsága.
Az elmúlt években az Európai Unió a járműkereskedelem, a környezetvédelem és a közlekedésbiztonság javítása érdekében több új jogszabályt dolgozott ki. A mezőgazdasági és erdészeti járművekre vonatkozó előírások közül a fékberendezésekkel az (EU) 2015/68 foglalkozik, ma ezt lehet alaprendeletnek tekinteni. Ez a rendelet tartalmazza járműkategóriánként, járműszerelvényenként a fékberendezések, az üzemi fékek, a biztonsági és a rögzítőfékek alkalmazásával, a szerelvények és fékrendszerek követelményeivel, valamint ezek vizsgálatával, elfogadásával, jóváhagyásával kapcsolatos előírásokat. Az európai uniós rendeletek előírásait a nemzeti hatóságok részeiben vagy teljes egészében beillesztették saját jogrendjükbe. A hazai előírások elsősorban a többszörösen módosított 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM-, valamint a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM-rendeletben találhatók meg. Az (EU) 2015/68 felhatalmazáson alapuló rendelet kimondja „A járműgyártók nem szerelhetnek fel egyvezetékes típusú hidraulikus csatlakozásokat új T- és C-kategóriájú járműtípusokra 2019. december 31. után, illetve ilyen kategóriájú új járművekre 2020. december 31. után”. Ennek értelmében egy régebbi típusú egyvezetékes hidraulikus fékberendezéssel rendelkező traktorral nem vontatható egy új kétvezetékes csatlakozású pótkocsi. Ezen a gondon segít a SAFIM H1L-H2L CUNA ADAPTOR, amely a 2020 végén Modenában, online megrendezett előzetes EDP (EIMA Digital Preview) kiállításon, a műszaki innovációs vetélkedőn aranymedál díjat kapott.
1. kép. SAFIM H1L-H2L CUNA ADAPTOR szerelvényei
SAFIM H1L-H2L CUNA ADAPTOR
A fékszerelvények gyártásával foglalkozó Safim Srl olasz vállalat kutatás-fejlesztési csapata tervezte a H1L-H2L CUNA ADAPTOR elnevezésű eszközt. Ez lehetővé teszi az egyvezetékes hidraulikus fékberendezéssel rendelkező traktorok számára az újgenerációs kétvezetékes hidraulikus fékberendezéssel rendelkező pótkocsik vontatását. A H1L-H2L adapter egy szabadalmaztatott szelepből, hozzá csővezetékkel csatlakoztatott hidroakkumulátorból és egy csővezetékből áll (1. kép). A traktorra felszerelt hidroakkumulátor után a szelep egyik oldalát a CUNA NC 344-05 egysoros hidraulikus fékrendszerhez kell csatlakoztatni, a másik oldalához a két ISO 5616: 1983 és ISO16028: 2006 csatlakozón keresztül az új EU-előírásoknak megfelelő kétvezetékes hidraulikus fékrendszerrel rendelkező pótkocsi csővezetékei illeszthetők (2. kép). Az adapter csatlakoztatása után a fékpedált a löket végéig be kell nyomni annak érdekében, hogy a pótkocsi kiegészítő vezetéke a megfelelő üzemi nyomásra kerüljön, és a hidroakkumulátor teljesen feltöltődjön. A CUNA (Járműegyesítési Technikai Bizottság) korábbi rendszeréhez való csatlakoztatás némi nehézséget jelent, de a H1L-H2L adapter lehetővé teszi az EU 2015/68 szabály szerint homologizált pótkocsi fékberendezésének összekapcsolását. Az adapter alkalmazása fékezés során biztosítani tudja az egyvezetékes régebbi traktor és a modern kétvezetékes hidraulikus fékberendezéssel ellátott pótkocsi helyes és biztonságos működését. Az (EU) 2015/68 rendelet többek között azt is kimondja, hogy az R2, R3, R4 vagy S2 kategóriájú jármű vontatására engedélyezett traktornak az üzemi fékrendszerének működtetésekor a vontatott járművön is fokozatos fékhatást kell kifejtenie, és ha a traktor biztonsági fékrendszerét működtetik, a vontatott járműnél is jelentkeznie kell fékhatásnak. A nagy teljesítményű motorral, valamint fokozatmentes sebességváltóval rendelkező traktor esetében, ha ez nagy tömegű járművet vontat, és a járműszerelvény lassítását fékberendezés működtetése nélkül végzi a traktoros, a járművek haladása könnyen instabillá válhat. Ezen a problémán segít a New Holland ITBS fékadapter.
2. kép. H1L-H2L fékadapter traktorra szerelve
New Holland ITBS fékadapter
A New Holland egy szabadalmaztatott „New Holland ITBS” fékadaptert vezetett be a T7 AutoCommand™ és T6 AutoCommand™ traktorjaiba. Ez a fékadapter új opcióként a New Holland traktoroknál már elérhető fékjellemzők listáját hivatott kiegészíteni korszerű pneumatikus fékrendszerrel rendelkező pótkocsi vonatásakor. Az egyedülálló intelligens fékrendszer az Agritechnica 2018 kiállításon ezüstérem kitüntetést kapott (3. kép). A New Holland ITBS egység elősegíti a járműszerelvény lassulását abban az esetben is, ha a traktoros a folyamatos sebességváltóval rendelkező traktor sebességét fékpedál használata nélkül mérsékli. Az ITBS intelligens fékadapter használata igen előnyös, mert a járműszerelvény haladási stabilitása megnövekszik tagjainak egymáshoz igazítható lassulásával. Ha a járműszerelvény meredek lejtőn vagy alacsony súrlódású felületeken, például jeges úton, nedves gyepen vagy felázott agyagos talajon közlekedik, és nagy sebességről üzemi fék működtetése nélkül lassul, akkor haladása instabil lesz, a pótkocsi megtolja a traktort, a traktor túlkormányozottá válik, esetleg a járműszerelvény lecsúszik az útról, vagy a traktor keresztbe fordul, esetleg a járműszerelvény „bebicskázik”.
3. kép. New Holland ITBS fékezésű járműszerelvény
Az ITBS intelligens fékrendszer érzékeli a traktor sebességének csökkenését, és a sebességváltón belüli nyomatékérzékelő segítségével kiszámítja a lassítási erőt, amelynek függvényében az elektronikusan vezérelt pótkocsi fékszelep automatikusan bekapcsolja a pótkocsi fékjeit, hogy csökkentse a pótkocsi sebességét a traktorral megegyező (esetleg kismértékben kisebb) sebességre. Ez az automatizált fékezés megakadályozza a traktor a pótkocsi által történő tolását, és jelentősen javítja a járműszerelvény haladásának stabilitását. A járműszerelvény fékerőinek változását a traktoros a vezetőfülke-monitoron nyomon követheti (4. kép). A pótkocsi pneumatikus fékberendezésén nincs szükség módosításra.
Az ITBS intelligens fékadapter alkalmazása esetén a pótkocsifékrendszer által a traktor és a pótkocsi között harmonizált fékerő azt is jelenti, hogy a járműszerelvény fékútja gyakorlatilag megegyezik az egyedül közlekedő gyengén fékezett traktoréval. Ez az új opció a New Holland traktoroknál már olcsón elérhető, de utólag is beépíthető a T6 AutoCommand™ és T7 AutoCommand™ típusokba.
A mezőgazdasági járművek és gépek fékberendezései különböző felépítésűek, kialakításúak lehetnek, ezért vásárláskor érdemes körültekintően megválasztani az összekapcsolásra szánt gépeket. A járműszerelvények létrehozása esetén a gépek fékberendezéseinek összekapcsolásánál és beállításánál a kezelési útmutatóban leírtakat be kell tartani. A tényleges napi munka megkezdése előtt a járműszerelvénnyel minden esetben fékpróbát kell végezni, és ennek sikeressége után szabad a munkavégzést megkezdeni. A járműszerelvény fékberendezésének hibája esetén a javítást szakműhelyben, szakemberrel kell elvégeztetni.
4. kép. A terminálon megjelenik a pótkocsi fékezése is
Dr. Varga Vilmos
ny. egyetemi docens