fbpx

A kombájn téli pihenője: öt hiba, amit olcsóbb elkerülni

Írta: Szerkesztőség - 2025 december 24.

A tél a mezőgazdasági gépeknél is külön figyelmet igényel. A kombájn leállítása sem egyszerű „beállítás a sarokba”, hanem tudatos felkészítés a következő szezon üzembiztos indulására. A legnagyobb kockázatot ilyenkor a nedvesség, a korrózió és a rágcsálók jelentik.

Hol érzi jól magát a gép?

Mindezek miatt már a tárolóhely megválasztásánál eldőlhet, mennyire drága meglepetések várnak tavasszal – hívja fel a figyelmet hasznos összefoglalójában a GÉPmax. Kerülni kell azokat a helyeket, ahol szemes terményt, vetőmagot vagy takarmányt tárolnak. Ezek vonzzák a kártevőket, amik kábeleket, szigeteléseket és akár vezérlőegységeket is tönkretehetnek. A rágcsálók ráadásul fészkelnek, a vizeletük agresszíven marhatja az anyagokat, gyorsíthatja a korróziót. Ugyanígy nem jó megoldás a zárt műtrágyatároló sem, mert az ammóniagőzök és sók erősen korrozívak, hosszabb távon az elektromos csatlakozókat, reléket és érzékelőket is károsíthatják. Ideális a félig nyitott, huzatos gépszín, ahol a légmozgás csökkenti a párásodást; zárt helyiségben viszont elengedhetetlen a rágcsálók elleni védekezés csapdákkal, riasztókkal, csalétkekkel.

Leállás előtt alapos leápolás

Ha csak a szabad ég alatti tárolás marad, a legérzékenyebb pontokat – magtartály, motortér, fülke teteje – takarni kell, de úgy, hogy a ponyva alatt ne rekedjen meg a pára. Érdemes alátétekkel, szellőzőrudakkal „megemelni” a takarást, és a tél során többször ellenőrizni a fólia épségét. A modern gépek elektronikája miatt kiemelt feladat az energiaforrás leválasztása: az akkumulátort célszerű kiszerelni és fagymentes helyen tárolni, a sarukat zsírral vagy védőspray-vel kezelni, a kábelvégeket pedig lezárni, hogy a nedvesség ne okozzon téli fagyáskor repedést és oxidációt. A leállás előtti alaplépés az alapos tisztítás: ahol lehet, kíméletes levegős tisztítás javasolt, ugyanakkor a járószerkezetnél és alvázon megülő sár miatt sokszor elkerülhetetlen a melegvizes, nagynyomású mosás; a javasolt 60–70 °C-os víz hatékonyan oldja a zsíros szennyeződéseket, a 80–120 bar nyomás pedig már tisztít, de nem bántja a felületeket. A mosás után fontos a szárítás, majd a zsírzás, mert a víz bejuthat csapágyházakba, ezért a zsírral ki kell szorítani, a gépet pedig röviden megjáratni. Külön figyelmet érdemel a magáram útja: a csigákban, elevátorokban, magtartályban maradó por és mag nemcsak rozsdát, hanem rágcsálóinváziót is okozhat, ezért a hozzáférési ajtókat nyitni, a rostákat, előkészítő asztalt kihúzni célszerű, hogy a levegő átjárja a rendszert. A láncokat, csigákat érdemes letisztítani és olajjal védeni, az adaptereket – főleg a kukoricacső-törőt – szintén megtisztítani és lehetőleg bakon, fedett helyen tárolni, hogy a fém ne a nedves talajon álljon. A szíjhajtásokat tehermentesíteni kell (a motor automata feszítésű elemei kivételével), a feszes állapotot pedig jelölni, hogy tavasszal pontosan visszaállítható legyen.

Üzemanya, abroncs, csapágy…

Üzemanyag-oldalon a kondenzvíz okozhat gondot: a régebbi fémtankoknál segít a teletöltés (kevesebb levegő, kevesebb kicsapódás), műanyag tartálynál pedig a vízleválasztó szűrőn érdemes még tél előtt leengedni a párát, hogy ne fagyjon el a rendszer. A motorlégszűrőt ki kell tisztítani, a belsőt sok esetben cserélni is érdemes, mert a poros vagy nedves szűrő teljesítménycsökkenést és túlmelegedést hozhat. A folyadékoknál a fagyálló és az ablakmosó téli változata alap, de a hűtőfolyadék csereperiódusát sem szabad elhanyagolni, mert a korróziógátló hatás idővel elfárad.

A gumiabroncsokat a hónapokig egy ponton álló, 10–16 tonnás géptömeg könnyen deformálja, ezért ha lehet, a kombájnt bakolni érdemes, illetve a tárolás előtt kismértékben növelni a nyomást a téli nyomásesés ellensúlyozására. Hosszabb állásnál a csapágyazások kiszáradhatnak, ezért fedett helyen havonta jó gyakorlat átforgatni a kerekeket, tavasszal pedig az olajszintek ellenőrzése, a szíjak és láncok visszafeszítése, valamint az első indítás utáni rövid alapjárati járatás segíti, hogy a kenőanyag mindenhová eljusson.

A lényeg: a következetes, lépésről lépésre végigvitt téliesítés olcsóbb, mint egy szezon eleji, váratlan meghibásodás – és a gyári kézikönyv típusonkénti előírásait minden esetben érdemes az „aranyszabályok” fölé tenni.

(Forrás. GÉPmax)

▼Hirdetés
▼Hirdetés