Zunhammer Ultra-Light hígtrágyaszállító tartálykocsi
(Pályázó: ZUNHAMMER GmbH, Németország)
A Zunhammer cég által kifejlesztett – ULT-18 típusjelű -, teljesen új koncepciójú, ultra-könnyű hígtrágyaszállító tartálykocsi kéttengelyes, forgózsámolyos kivitelű. A 18 tonna saját össztömegű, alváz nélküli tartálykocsi 600 cm hosszú, 15000 literes önhordó tartálya üvegszállal erősített (GRP) műanyagból készül, amely minden külön bevonat nélkül ellenáll a trágyalé maró hatásának, így nem kell a fémtartályoknál óhatatlanul előforduló káros korróziótól tartani, a tartályfelületen külön korrózióálló bevonatot képezni. A traktorvontatású hígtrágyaszállító tartály-kocsi saját (3500 kg) össztömege ~40%-kal kisebb, mint a hasonló űrtartalmú, jó minőségű acéllemezből készült tartálykocsiké, viszont a hasznos terhelhetősége ~19%-kal nagyobb. Az alapfelszerelésként pneumatikus rugózású, 425/65 R22,5 méretű gumiabroncsokkal ellátott, súly-optimalizált ULT-18 tartálykocsi vontatására, üzemeltetésére – engedélyeztetésétől függően, közúton 25-40 vagy 60 km/h utazási sebességgel – már a kisebb tömegű és teljesítményű erőgépek is alkalmasak, így a hígtrágya-szállítási lánc fajlagos szállítási teljesítménye jelentősen megnövelhető.
BoomSight, az „előretekintő” szórókeret
(Pályázó: HORSCH Maschinen GmbH, Németország)
A traktorfülke tetejére szerelt lézerszkenner a terepet 15 méterre előre és mindkét oldalon 20-20 méterre -azaz a teljes munkaszélességben – figyeli. A mért adatokból egy táblamodellt alkot, amely a tábla adottságait – beleértve a hiányos állományt, a művelő utakat, a domborzatot vagy a tereptárgyakat – leképezi. Ezeknek az információknak az alapján – a szabályozás elkerülhetetlen késleltetési idejének figyelembevételével, még időben – képes vezérelni a szórókeretet, például hiányos állományhoz érkezve csökkenti a szórókeret megfelelő szakaszánál kijuttatott permetlé mennyiségét. A táblán levő akadályokat a rendszer felismeri, rangsorolja, és eldönti, hogy automatikusan felemelje-e a szórókeretet, vagy fékezni is kell.
AmaSpot intelligens szenzoros fúvókarendszer
(Pályázók: AMAZONEN-WERKE és agrotop GmbH, Németország, valamint ROMETRON B.V., Hollandia)
A permetezőgépeket is gyártó Amazoné, a légbeszívásos fúvókákat világelsőként kifejlesztő Agrotop és a holland Rometron szenzortechnikai cég közös fejlesztése a növényvédőszer-felhasználás csökkentéséhez járul hozzá. A fúvókák infravörös szenzorai a zöld növényeket a talajtól megbízhatóan megkülönböztetik, és a gyomirtó szereket célzottan, nagyon pontosan csak a növényre juttatják ki. Az 50 Hz impulzus-szélesség modulációval elért gyors kapcsolási sebességnek köszönhetően a kijuttatott szer mennyisége 100 és 30% között fokozatok nélkül változtatható, egyes fúvókák átmenetileg akár ki is kapcsolhatók, így összességében 20-80% közötti szermegtakarítás érhető el. A csekély elsodródású fúvókákkal négyzetcentiméter pontosságú kijuttatás biztosítható éjjel-nappal, akár 20 km/h munkasebesség mellett is.
Fliegl Tracker beacon-alapú jármű-azonosítás
(Pályázó: FLIEGL Agrartechnik GmbH, Németország)
Az egyszerű jeladókkal ellátott gépek felismerésével működő „Fliegl Tracker” nagy előrelépés az élelmiszer-biztonság fokozásának irányában. A„beacon”egy kisméretű, kedvező költségű bluetooth-jeladó, amelynek folyamatosan sugárzott azonosító jeleit a közelben levő antennákkal fogni lehet. A rendszer működése a gabona-betakarítás példáján szemléltethető talán a legérzékletesebben. Az aratócséplőgépre és a szállítójárművekre szerelt járműkövető rendszer a géplánc valamennyi elemét egyértelműen azonosítja. A „kulcsszereplő” a Fliegl FWS mérlegrendszerével ellátott átrakó (kiközelítő) kocsi, amely az antennáról a digitális adathordozójára beérkezett jelek alapján tudja, hogy melyik kombájntól vett át terményt, és azt az anyagot hova töltötte át. A „Fliegl Tracker” minden más logisztikai művelet lekövetésére, bármilyen gyártmányú járművön, univerzálisan használható.
ICA-WIRELESS intelligens öntözés ellenőrző és szabályzó rendszer
(Pályázók: PESSL INSTRUMENTS GmbH és BAUER GmbH Röhren- und Pumpenwerk, Ausztria, valamint LAND-DATA Eurosoft GmbH & Co. KG, Németország)
A szántóföldi öntözőrendszerek vezérléséhez ismerni kell a talaj pillanatnyi öntözöttségi állapotát, amihez gyakori, rendszeres helyszíni ellenőrzés szükséges. A díjazott ICA-WIRELESS alkalmazással okostelefonról vagy táblagépről mérhetők és vezérelhetők a legkülönfélébb gyártmányú esőztető vagy csepegtető rendszerű öntözőberendezések. A talajnedvesség és a csapadék valós idejű meghatározásával, a növényzet és a talaj adottságait, valamint az időjárási előrejelzést figyelembe véve napi öntözési előrejelzés készül. Az ajánlások közvetlenül a táblatérképre kerülnek, így ezek azonnal engedélyezhetők vagy akár automatikusan végre is hajthatók. A valós idejű ellenőrzésnek köszönhetően még az öntözőrendszer hibái is azonnal felismerhetőek és elháríthatóak.
Talajművelő gép beállítását automatikusan ellenőrző és szabályozó Väderstad-rendszer
(Pályázó: VÄDERSTAD GmbH, Németország)
A Väderstad által a talajművelő munkagépek automatikus beállítására kidolgozott új rendszerrel lehetőség nyílik a talajállapothoz igazodó gépbeállítások helyességének valós időben történő, folyamatos ellenőrzésére és szabályozására. Ehhez többféle szenzor jeleit kell egyidejűleg egy központi számítógépegységben feldolgozni és automatikus után-állításra felhasználni. Például a Crossboard simítólapkák esetében az egyes szerszámokat magukban foglaló mezőknek a talajszinthez képest párhuzamos helyzetét szögelfordulás-érzékelőkkel mérik. A simító lapkák terhelését nyomásszenzorok mérik, így az mindig azonos mennyiségű talajt tol maga előtt, jól optimalizálható egyengető hatással és csökkenő gázolaj-felhasználással.
Every-Air optimális légelosztás biztosítása tartályládás burgonyatárolás esetében
(Pályázó: MOOIJ AGRO B.V., Hollandia)
A Mooij Agro a túlnyomással szellőztetett, tartályládás („fakonténeres”) burgonyatárolás légtechnikai fejlesztésével alakította ki az Every-Air légelosztó rendszerét. Ez az innováció – gyakorlati légtechnikai vizsgálatokkal alátámasztott – speciálisan kialakított légterelő, ezáltal légzsákot képező (műanyag) ponyvákat takar, amelyeket a tároló kialakításának megfelelő hosszúságban és magasságban elhelyezett (burgonyával megtöltött) tartályládák között lévő légcsatornák egyes helyeire kell behelyezni, majd rögzíteni. A légelosztás ilyen módon történő javításával, az egyes tartályládákban lévő burgonyagumók között az eddigi – 0,5-1,3 m/s értékű – ~40%-os légsebesség különbségek ~13%-ra (átlagosan ~0,8 m/s értékre) lecsökkenthetők. A levegő elosztásának és sebességének ilyen arányú megváltoztatása a burgonyagumók gyorsabb leszárítását (patásítását) és hatékonyabb lehűtését eredményezi. A burgonyatárolás során csökkennek a gumó párolgási+légzési (evaporációs és respirációs) veszteségek, a tárolás végén jobb minőségű burgonya használható fel, és mindez a tárolt gumók szellőztetéséhez felhasznált villamos energia jelentős csökkentésével érhető el.
Dr. Fűzy József