A Kilenclyukú-híd előtt trikoloros ostorral csergető csikós logót immár csak a Hajdú Gabona Zrt. jogosult használni.
A román Accenture Consulting Srl meglátva a lehetőséget, hogy a Hajdú Gabona termékei igen népszerűek Erdélyben, a magyar cég védjegyének számító csikós logó és Hajdú Finom szavak eltulajdonításával épített magának piacot. A Hajdú Gabona vezetősége ott hibázott, hogy logójukat kizárólag Magyarországon védették le. Azt, hogy a szóban forgó csikós grafika már nem a Hajdú Gabonáé, egy bukaresti ügyvédi iroda 2015. márciusában közölte, amikor azzal is előálltak, hogy ez a logó bizony a továbbiakban az ő tulajdonuk, így ezentúl a Zrt. csak rajtuk keresztül forgalmazhat Romániában.
–A román cég a mi logónkat először egy az egyben lemásolta az internetről és levédette Romániában, majd a Szellemi Tulajdon Világszervezeténél is az Unió teljes területén, kivéve Magyarországot, hiszen jól tudták, hogy itthon él a mi védettségünk. Majd mikor a grafikus alkotás egyediségére hivatkoztunk a per folyamán, minimálisan változtattak rajta, de az csupán alapos elemzés után vehető csak észre, egy átlagos vásárlónak fel sem tűnik – nyilatkozta dr. Lakatos Zoltán, a Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Az egyezkedés
A Hajdú Gabona próbált békés úton megállapodni, felkínálva azt a lehetőséget, hogy a román cég által hozott új piacokra rajtuk keresztül értékesítenek, viszont a már meglévő piacukat továbbra is a régi kereskedőpartnereik által szolgálják ki.
–Mi kitartunk a partnereink mellett, ezért sem adhattuk az ismeretlen cégnek a teljes exportot. Jeleztük, ebbe nem megyünk bele, pereskedni fogunk a logónkért Magyarországon és Romániában is. Ennek a veszélye óriási volt, mert ha nem tudjuk visszaszerezni, a vállalatunk belebukhat, de minimum hatalmas presztízsveszteséget szenvedünk, és egy teljesen új márkát kell felépítenünk. Éppen ezért nagyon gyorsan léptünk, megjelentünk egy merőben más küllemű termékcsaláddal is, amit komoly marketinggel és a partnereink segítségével piacra vihettünk a csikós grafikájú mellett. A logónkat ellopó cég módszere ellenben az volt, hogy Romániában boltról boltra járva mutogatták a védjegyünk tulajdonlásáról szóló dokumentumot, és megfenyegették a tulajdonosokat, hogyha nem veszik le a polcról a mi termékeinket, akkor beperlik őket. A forgalom több mint 10 százalékát elvesztettük, ez havi ezer tonnás mennyiséget jelentett 2015. decemberétől 2016. decemberéig – hangsúlyozta dr. Lakatos Zoltán.
Sajnos a román cégnek – a jogellenes akciójában – egy magyar partnere is akadt. Egy másik hazai malom a saját lisztjét, a Hajdú Gabona csikós védjegyét minimálisan átrajzolt papírzacskóban forgalmazta.
Minden jó, ha jó a vége. Azt, hogy immár a védjegy kizárólag a Hajdú Gabona Zrt.-t illeti a cég igazi sikerként értékeli. Illetve szeretnék mindenki figyelmét felhívni, hogy tanuljanak a fenti hibából, hogy minél kevesebb ilyen visszaéléssel szembesüljenek a magyar cégek.
Összeállította: Kalmár Nárcisz