fbpx

A gumiabroncs lelke a légnyomás – Nem előnyös, ha peckesen áll ki egy traktor

Írta: Szerkesztőség - 2011 december 19.

A mezőgazdaságban általában erős igénybevételnek vannak kitéve a gumiabroncsok. Helyes használattal és jól választott termékkel csökkenteni lehet az idő előtti elhasználásukat, azon túl, hogy a fokozott vonóerő mellett az elvégzendő munka kevesebb időt vesz igénybe, csökken az üzemanyag-fogyasztás, az abroncs kevésbé tömöríti a földet, ami különösen értékes tulajdonság nehéz gépeknél.

Európában először a november közepén megrendezett hannoveri Agritechnica vásáron mutatták be a világ legnagyobb mezőgazdasági radiál abroncsát, a 2,32 méter átmérőjű, 510 kilogramm súlyú, Firestone DT23 – at.

 

Az USA-ban gyártott abroncs a több mint 500 lóerős vontatókhoz készült, 9,5 tonna a terhelési kapacitása 50 km/h sebességig 1,6 bár nyomáson.

További jellemzője, hogy egy átlagos radiálköpenyhez képest nagyobb érintkezési felülettel alakították ki, amely nagyobb terhelhetőséget tesz lehetővé.

A nagyobb érintkezési felület sok előnnyel jár a gazdák számára: a fokozott vonóerő mellett az elvégzendő munka kevesebb időt vesz igénybe, csökken az üzemanyag-fogyasztás, az abroncs kevésbé tömöríti a földet, ami különösen értékes tulajdonság nehéz gépeknél.

„A talaj összetömörítése komoly gondot jelent a gazdáknak.

Ha összetömörödik a föld, elveszíti levegő- és víztároló képességét, ami létfontosságú a magok csírázásához és a termés növekedéséhez.

Az abroncs érintkezési felületének felületi nyomása nagyban függ az abroncsnyomástól” – mondta Kis Ferenc, a Bridgestone Magyarország Kft. mezőgazdasági és munkagép üzletágának értékesítője.

„ A Bridgestone Csoporthoz tartozó Firestone által végzett tesztek azt mutatják, ha az abroncsnyomást 1,6 bárról 0,6 bárra csökkentjük, az érintkezési felület mérete több mint 40 százalékkal növekszik.

Sok gazda mégis túl sok levegőt pumpál az abroncsba, hogy peckesen álljon a traktor, ám ily módon az abroncs élettartamát akaratlanul megrövidíti és fokozza a föld összetömörítését”

.A Firestone erős pozíciót vívott ki spanyolországi üzemével a mezőgazdasági abroncsok piacán Európában, a traktor gyártók és az abroncsalkatrész-piac vezető beszállítója, ellenben a Bridgestone márka egyelőre csak a japán kistraktorok 20-22 colos méretű abroncsaival kerül az európai országokba, közte hazánkba is.

Magyarországon még fiatal a Bridgestone mezőgazdasági gumiabroncs története, 2009-ben kezdték meg az értékesítést.

 

Egy abroncstól elvárható

Kis Ferenc szerint a magyar gazdák valahol a középmezőnyben szerepelnek egy képzeletbeli helyes abroncshasználati listán, hiszen fegyelmezetlenebbek vagyunk egy átlagos német, észak-európai vagy francia gazdálkodónál, de megelőzzük például a délieket.

Gumihasználatban mindenki általában kevesebbet foglalkozik az abroncs állapotával, itthon azonban még kevesebbet.

Tradicionálisan azt hisszük, egy beállított légnyomás mindenre alkalmas. Ez nincs így.

Ugyanakkor megjegyezte, egy gyártó számára a multifunkcionális abroncs hozza a legnagyobb forgalmat, amelyen kisebb módosításokkal, lényegében egy változatlan, száz éve bevált mintázatot alkalmaznak.

Ennek megfelelően a legtöbb gyártó kínálatában olyan gumit találni, amely használható kötöttebb talajon, sarason és nagyobb sebességű transportban egyaránt.

Ennél többet egy mezőgazdasági abroncstól ne várjunk el.

S még egy: a gyártók általában hidegen beállított nyomásértéket adnak meg, hogy az abroncs az üzemi hőmérsékleten megfelelően működjön.

 

Cser Tamás, az IKR Zrt. alkatrész gazdálkodási osztályvezetője így foglalta össze
a traktor gumiabronccsal szemben támasztott elvárásokat:

  • nagy vonóerő a talajok alapműveléséhez (pl.: szántás, talajlazítás),
  • megfelelő vonóerő és alacsony talajnyomás a vetési munkákhoz és a másodlagos talajműveléshez (pl.: szántás elmunkálás, magágy-előkészítés),
  • nagy teherbíró-képesség és megfelelő vonóerő a betakarítási munkákhoz,
  • jó tapadás, irányíthatóság és alacsony vibráció a közúti vontatáshoz.

Ezen belül a traktorok hajtott kerekeire szerelt gumiabroncsokkal szemben támasztott követelmények tovább részletezhetők, illetve megjegyezte: az alkalmazott abroncstípus kiválasztásánál elsőrendű fontosságú a minőség és a gazdaságosság.

A mezőgazdaságban olyan gumiabroncsokat kell alkalmazni, amelyek képesek a függőleges irányú statikus és dinamikus terhelések hordozására, a haladásirányú meghajtó és fékező nyomatékok átadására, a megfelelő vonóerő kifejtésre, az iránytartást biztosító oldalirányú támasztóerők felvételére, valamint a traktor mozgása során fellépő lengések csillapítására.

Fontos, hogy a gumiabroncs minél nagyobb felületen érintkezzen talajjal, mert ez a szántóföldi munkáknál a talajtömörödést csökkenti, kis gördülési ellenállás mellett.

Ez utóbbi üzemanyag megtakarítást, és nem utolsósorban csendes üzemet eredményez, ha közúton halad a traktor.

 

A mezőgazdaságban a gumiabroncsok általában erős igénybevétellel üzemelnek – szögezte le Cser Tamás.

Ennek megfelelően a gyárak használatra igazítottan alakítják ki a különféle abroncstípusokat, új keverékek, profilok, karkasztípusok stb. szerepelnek a termékfejlesztéseikben”.

Erre példa a főként New Holland gépekhez ajánlott, és nemrég bevezetett Trelleborg TM2000 sorozat, ami speciális keveréket tartalmaz a szántóföldi drasztikus fizikai behatások elkerülése érdekében.

De említésre méltó az extrém alacsony nyomáson használható Michelin termék (CerexBib) is, amelyet szintén egy adott munkafolyamatra és körülményekre fejlesztettek ki.

Erdészeti területen végzett munkákhoz kifejezetten egy gyötrő igénybevételre kialakított, úgynevezett „Forest”, vagyis erdészeti abroncsokat kínálnak az abroncsgyártók.

Az erdei körülmények között egy hagyományos, talajművelésre alkalmas gumiabroncs nem megfelelő.

Aki ezt nem veszi figyelembe, az lényegesen rövidebb élettartammal számolhat, a spórolás könnyen megbosszulhatja magát.

 

Alacsony nyomás mellett

Benkő Péter, a Michelin mezőgazdasági abroncs termékvonal regionális kereskedelmi igazgatója így összegezte a Michelin Csoport meghatározó termékfejlesztési irányát: Egy gumiabronccsal szemben igény, hogy maximalizálja a mezőgazdasági berendezések üzemidejét.

Egyre inkább kénytelenek a gazdálkodók bármilyen időjárási viszonyok mellett dolgozni, még nehéz terepen is.

Ennek következtében erősebb abroncsokra van szükségük, amelyek nagyobb vonóerőt biztosítanak, illetve maximalizálják a terméshozamot.

A Michelin olyan abroncsokat kínál, amelyek alacsonyabb nyomáson használhatók, kevésbé tömörítik a talajt, javítva a termőföld termőképességét.

E három tulajdonság egyidejű meglétével az abroncsok növelik a jövedelmezőséget, csökkentik a működési költségeket és az üzemanyag-felhasználást, s mindezt hosszabb élettartam mellett.

Benkő Péter rámutatott, hogy egy abroncs jellemzően befolyásolja a gazdálkodó költségeit, ezt szem előtt tartva a Michelin hosszú élettartamú abroncsainak például alacsony a teljes beszerzési és fenntartási, karbantartási költsége.

Mivel az abroncsok hatással vannak a mezőgazdasági gépek üzemanyag-fogyasztására, jelentős előny a megnövelt vonóerő és alacsonyabb gördülési ellenállás puha talajon.

Ezek az előnyök, melyek segítik a gépek üzemeltetésének optimalizálását, elsősorban annak köszönhetőek, hogy az abroncsok alacsonyabb nyomáson használhatóak, mint a hagyományos technológiával készültek.

S végül, az abroncsok hatással vannak a gazdaság termelékenységére, hiszen egy megművelt földterületnek nagyjából a harmadát tömörítik a mezőgazdasági gépek.

A talajra gyakorolt nyomás csökkentése érdekében a Michelin kifejlesztette az egyedülálló Michelin Ultraflex Technológiákat.

 

A gazda dönt

„Az agráriumban használatos gumiabroncsok iránti keresletet alapvetően befolyásolja a használatban lévő gépek gyártmány összetétele – jellemezte az értékesítés lehetőségeit Cser Tamás.

– Traktorok esetében az MTZ márka vezet toronymagasan.

Így nem meglepő, hogy az orosz, illetve a FÁK államok (pl. Ukrajna, Belorusszia) – gyáraiból kikerülő gumiabroncsok az eladásokban jelentős arányt képviselnek.

Az újabb, egyben korszerűbb, ugyanakkor drágább gépekre (New Holland, Case, John Deere stb.) már legtöbb esetben a gyári, az elsőszerelt márkát preferálják a vásárlók.

Természetesen a gazdák döntésére hatnak a gumiárak drasztikus emelkedései (olajár, deviza árfolyamváltozások, stb.), és előfordulhat, hogy egy olcsóbb, kevésbé „minőségi” abroncsra esik a választás.

Nekünk, forgalmazóknak kötelességünk a szakmai információk átadása a vásárlóknak.

Minden esetben arra törekszünk, hogy az adott keresletre a legjobb ár-érték arányú megoldást kínáljuk, mind a felhasználási területre optimális abroncstípus, mind pedig a géptípushoz leginkább alkalmas termék ajánlásával.

Fontos, hogy a gazdálkodó tudja, az adott körülmények között mivel jár legjobban, és ez nagyon sok esetben nem az árban legolcsóbb megoldást jelenti, hanem a célnak leginkább megfelelő, és hosszú távon is megbízhatóbb abroncs kiválasztását.

Ez nyújt végül igazi megtakarítást a felhasználónak, akár élettartamban, akár üzemanyag fogyasztás, talajkímélés, stb. tekintetében.

Ahol például rendszeresen jelentős távot kell megtenni a géppel szilárd burkolatú úton, inkább javasolunk magasabb utazási komfortot biztosító radiál abroncsot az olcsóbb diagonál helyett.

Mi adjuk a tippet, a szakmai információt, de a végén természetesen a vásárló dönt, egyéni szempontjai mérlegelésével”.

A gazdák tájékoztatását emelte ki Kis Ferenc is, amikor arról beszélt, hogy a Bridgestone és a Firestone egy katalógusban összegzi a lehetőségeket, közte az elmúlt négy évben teljesen felfrissült traktorgumikat.

 

Nyomás és terhelhetőségi táblázattal segítik a gazdaságos üzemi nyomás kiválasztását, illetve útmutatót adnak arra, hogy miként lehet az élethosszt növelni.

Technikai adatokkal is szolgálnak, közte egy váltóméret táblázatot az inc-ről a metrikus méretre.

Benkő Péter a Michelin kínálatát úgy jellemezte, hogy a növénytermesztés teljes műveletsorára ajánlanak megoldást a gazdák számára, minden nagyobb művelethez (talaj előkészítés, vetés, permetezés, aratás, terményrakodás) a leginkább megfelelő terméket, ezzel növelve a hatékonyságot.

„A Michelin, Kleber és a Taurus márkák közül egy helyesen megválasztott tehervivő felület mellett a traktor akár 10 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt – emelte ki a szakértő.

– Aki nagy területen gazdálkodik, annak javasoljuk, hogy a 200 lóerőig lévő kisebb gépekre például XeoBib gumit szereljenek a felszíni talajműveléshez.

A 200 lőerő feletti nagy teljesítményű traktorokhoz ajánlott az AxioBib abroncs, s a permetezőgépekhez pedig az új fejlesztésű SprayBib.

Az AxioBib abroncsot többek között az különbözteti meg a többitől, hogy ugyanazon nyomás mellet gazdaságosan, hosszabb élettartammal üzemeltethető a szántóföldön és az országúton egyaránt, stabilitást ad a haladó járműnek, jobban tartja az utat, komfortosabb a vezetése.

A Michelin márka a költséghatékonyságra helyezi a hangsúlyt – fogalmazott Benkő Péter.

– A márkák és termékek közötti árkülönbség akár egy év alatt megtérülhet a 10 százalékkal kevesebb üzemanyagigény miatt.

Ha valaki 5000 hektáron gazdálkodik, az éves üzemanyagigénye mintegy 300 ezer liter gázolaj.

Ha ebből egy helyes gumihasználattal megtakarít 30 ezer litert, az így elért megtakarítás akár tetemes lehet.”

 

Szélsőséges körülmények

Az elmúlt évek szélsőséges időjárása felhívta a figyelmet a környezeti adottságokhoz igazított gumiabroncs választás fontosságára.

A gazdálkodóknak kijutott a forró és száraz időből ugyanúgy, mint a folyamatos csapadékból.

A megszólaltatott szakértők mindegyike rámutatott, hogy egy alacsony nyomás mellett üzemeltetett gumiabroncs esetén akár 25-30 százalékkal megnő a tapadó felület, az abroncs megnyúlt felfekvési területén több borda találkozik a talajjal, így növekszik a kapaszkodó képesség, s az abroncs például nedves talajon is használható.

A fejlesztés másik iránya, amikor szélesítik a gördülő felületet.

Ennek azonban gátat szab a közutak szélessége.

Bevált megoldás a hátsó tengelyre szerelt ikerabroncs, ha valaki nagy súllyal, gyorsan, ám kicsi talajnyomással akar dolgozni.

Kis Ferenc meglátása szerint a gazdák kevésbé számolnak az extrém időjárás okozta nagyobb igénybevétellel.

Nem így a legtöbb gyártó, akiknek a fejlesztéseknél figyelembe kell venniük a használat közbeni tapasztalatokat.

Ha nagyon csapadékos az időjárás, kitolódnak a munkálatok, a talajműveléshez előnyös a magas mintázat, esetleg a dupla szerelés.

Száraz időjárás esetén a talaj keménysége, szárazsága gyötri meg az abroncsokat, gyorsabban kopnak, a korábban kissé sérült gumik hamarabb tönkremennek.

Ilyen megfontolásból javasolta, ha hamarosan időszerű a csere, ezt jelezze a gazdálkodó a kereskedőnek, esetleg többnek, kérjen ajánlatot, hogy ne kelljen leállnia az aratás közepén gumibeszerzés miatt.

 

Tanácsadás és helyes használat

„Minden termék esetében előfordulnak gyártási hibák, ez alól a gumiabroncs sem kivétel, szerencsére ilyesmivel elenyésző számban találkozunk – mondta Cser Tamás.

– Sajnos gyakori a helytelen használatból eredő gond.

Ilyen például a terhelési index hibás megválasztása, aminek a vége túlterhelés, és természetesen az abroncs idő előtti tönkremenetele.

Máskor nem a forgásiránnyal szerelték fel, vagy egész egyszerűen egy mechanikai sérülés a probléma.

Nem meglepő tehát, hogy a szakmai felvilágosító munka, az információs támogatás kiemelt hangsúlyt kap az IKR esetében.

Munkatársaink felkeresik partnereinket, vásárlóinkat, és tájékoztató anyagokkal, gyári adatokkal, prospektusokkal, adott esetben a gyártó szakemberével karöltve adunk tanácsot a gazdálkodóknak a helyes abroncshasználatra.”

„A Michelin kínálatában a mezőgazdasági munkákra ajánlott abroncsok 0,4 bártól 2 bár abroncsnyomásig használhatók, rakodógépeknél 3-4 bár nyomás jellemző – jelezte Benkő Péter.

– A gazdák méltatlanul keveset foglalkoznak az abroncsok szakszerű használatával, sokszor helytelenül állítják be a légnyomást.

Ennek megelőzése érdekében a Michelin munkatársai rendszeres műszaki képzést tartanak, ajánlásokat fogalmaznak meg az abroncskereskedőknek, akiket gondjaikkal első körben a gazdák felkeresnek.

Máskor ajánlásokat fogalmaznak meg a felhasználók számára.

Egy 250 lóerő feletti traktor esetében a négy gumi értéke elérheti a 2-3 millió forintot, előrelátással sokat tehetnek a gazdálkodók hatékonyabb működésért.”

Kis Ferenc is úgy fogalmazott, hogy a gumiabroncsok lelke a légnyomás.

Ha pár tizeddel eltérünk az ideálisnak tekinthető 0,6-1 bár nyomásértéktől, ez a berogyási hajlam miatt akár 10 százalékkal ronthatja az abroncs élettartamát.

 

A guminyomás helyes beállítása, illetve ellenőrzése még az utolsó pillanatban az út szélén is megoldható.

Helyes, ha odafigyel egy gazda az abroncsok indulás előtti ellenőrzésére.

Kopott, sérült gumival nem lehet jól dolgozni, a megváltozott tapadás miatt a munkavégzés feleslegesen több üzemanyagot igényel.

Kis Ferenc azonban megjegyezte, sajnos nem jellemző az üzemeltetők körében, hogy egy traktor esetében más nyomást választanak egy hosszabb közúti fuvarhoz, s mást, ha kiérnek vele a szántóföldre.

Pedig a keréknyomás értékén érdemes változtatni, különösen hosszabb közúti közlekedésben.

Gyakori hiba, hogy a kiegyenlítő súlyokat sem mozgatják a gépeken.

A súlyokat folyamatosan hordják, nem számolnak avval, hogy aszfalton haladva a körmök, bordák tövében megjelennek a gyűrődések, később a repedések a túlsúly miatt.

Cser Tamás pedig ezt tanácsolta: „Fontos minden esetben, hogy az adott géphez és munkafolyamathoz a gyárak által ajánlott abroncsokat használjuk, és messzemenően tartsuk be a gyári előírásokat (nyomásértékek, szerelési útmutató, stb.).

Megfelelő méretválasztással elkerülhető, hogy feleslegesen megterheljük a futóművet, illetve a hajtást.

Ha valamivel nem vagyunk tisztában, ha bizonytalanok vagyunk, kérdezzünk meg egy szakembert, mert a tévedés később sokba kerülhet.

Benkő Péter fontosnak tartotta megemlíteni, hogy a KRESZ szerint azonos tengelyre ugyanolyan szerkezetű gumit lehet szerelni.

Ezt a követelményt azonban az élet már messze meghaladta. Egy tengelyre ugyanolyan szerkezetű, méretű és márkájú abroncs kerüljön.

A márkaazonosság biztosítja az egyforma mintázatot, biztonságot ad, hogy mindkét oldal egyformán dolgozik, főként, ha mindig párban cserélik az abroncsokat.