Távfelügyelettel végzett munkamenetek
A John Deere K+F fejlesztésre szánt összege adja a teljes mezőgazdasági ágazat innovációjának 50%-át. A szakkiállításon természetesen bemutatkoztak a legújabb erő- és munkagépek is, mégis az évről évre fejlődő automatizálás – ami az üzemeltetést, üzemszervezést szolgálja – jelenti a legizgalmasabb változásokat a mezőgazdaságban.
A John Deere távfelügyeleti rendszerét egy interaktív AMS stand segítségével „testközelből” ismerhettük meg mi is. Kipróbálhattuk a GreenStar monitorokat, szimulátor segítségével végrehajthattuk egy teljes műveletet, és megismerhettük a JD Office dokumentációs szoftvert és felhasználásának szinte korlátlan lehetőségét.
Miket tartalmaz az AMS?
A navigációval akár kezelő nélkül is pontosan tud a traktor dolgozni, a +/- 2 cm pontosságú RTK korrekciós jellel a kívánt nyomvonalon végzi el az aktuális munkaműveletet. Az automata kormányzási rendszer (AutoTrac) használatával az átfedések és kihagyások csökkenthetőek, sőt megszüntethetőek. Az automata szakaszvezérlés (Section Control) a táblaszélen túl kijuttatott műtrágya, vetőmag és vegyszer költségeinket fogja megtakarítani, miután a ki- ill. átnyúló szakaszokat lezárja.
Az Isobus munkagép felismerő táblánkénti külön beállítást nem igényel, a 3-pont felfüggesztésű vagy vontatott munkagépünk irányítása is RTK alapon működik, a gép súlyából vagy munkájából adódó elmozdulásokat korrigálva a traktort és a munkagépet ugyanazon a nyomvonalon tartva. Az erő- és munkagép közötti kommunikáció elengedhetetlen pl. a sávos művelésnél, ahol a funkciók összehangolása nélkül még a legjobb traktorosunk is min. 30% veszteséggel tudna dolgozni. Betakarításkor a kombájn veszi át az irányítást a traktor ill. a kezelője felett, így a kiszolgáló gép működése kizárólag az ürítéshez igazodik. A bálázás menete is leegyszerűsödik, hiszen a kezelőnek csak a vezetésre kell koncentrálnia, a megállítást, bálakamra nyitást, kidobást, zárást egyaránt a TIA automatizálás végzi. Az Isobus rendszer osztott képernyő funkcióval is rendelkezik, így a kezelő az összes munkamenetet egyszerre is láthatja.
A távfelügyelet (JD Link) folyamatos rálátás biztosít a munkafolyamatokra, segítségével akár egy okostelefon segítségével is nyomon követhető az üzemeltetés, pl. a kezelő mennyit tudta/akarta használni a prémiumszolgáltatásokat, időtartamra visszakövethető a fogyasztás, a fordulatszám, a gépkihasználtság is.
A JD Office rendszer pedig a kijelzőn látott és a gép által rögzített adatokat tárolja valamint olvassa, azok alapján hozam- és nedvességtérképeket, domborzati térképeket, gazdálkodási naplót, üzemanyag-fogyasztást tud elemezni. Az általa készített kijuttatási térképekkel pedig már nemcsak homogén, hanem differenciált kijuttatást is tudunk végezni.
A munkagépeink kamerákkal is felszerelhetőek, amelyek segítségével magunk is tudjuk pl. a magtartály ürítést vagy tolatást koordinálni.
A John Deere 2014-es újdonságai is bemutatkoztak, a legújabb traktorok, permetezők, önjáró szecskázók várták a látogatókat. De természetesen a KITE által forgalmazott további munkagépek is bemutatkoztak. Ehhez azonban egy régi fogalmat kellett új köntösben megismernünk: mi és mekkora a XXI. század gazdálkodásának vezértraktora.
Új vezérgépünk lesz?
Ha az a célunk, hogy kevesebb traktort alkalmazva, a munkákat összehangolva, többfunkciós gépekkel időt, üzemanyagköltséget és taposást is csökkentve gyakorlatilag technológiát váltsunk, azt is be kell látnunk, hogy gazdaságunk méreteinek függvényében nagyobb, legtöbbször legalább 300 LE-s erőgépre van szükségünk. Hiszen a legnagyobb értéke az időben elvégzett munkának van. Ez viszont egy újragondolt traktor-munkagép kapcsolatot követel, és természetes velejárója a több hidraulika és elektronika is.
A „bejárás” során végigvettük a technológiai lépéseket a talajelőkészítéstől a betakarításig, mindenhol szem előtt tartva a vezérgépünk kiválasztását és a kihasználtságát. A teljesértékű talajművelésre koncentrálva pl. egy eketalp réteget felszakító 7 késes középmélylazító előtt is 300 LE-s traktor állt, de a 12 soros sávos talajművelőt is csak törzscsuklós géppel dolgoztathatjuk érdemben, ahhoz, hogy a gép súlyát, irányát, a magával szállított inputanyagok tömegét is elbírja.
És akkor még nem esett szó a legkorszerűbb vetőgépekről. Mit kell tudnia egy vetőgépnek?
Magával képes vinni a vetőmagot, a műtrágyát, a talajfertőtlenítőt, készítenie kell magágyat, sőt már növényvédelmi feladatokat is el kell látnia, és mindehhez lehetőleg egy munkanapra elegendő inputanyagot kell tudnia szállítania és adagolnia. Sávtisztító kombinációk és tarajos vágótárcsák előzik meg a vetőtárcsát, csak utána jön a vetőelem. Többek között ezeknek a funkcióknak hála szezonban a napi kapacitása egy ilyen vetőgépnek 100 ha, amihez természetesen a jól kiválasztott, megfelelő felszereltséggel és vonóerővel rendelkező vezérgép szükséges.
Sorközművelés összehangolva
Legkésőbb a vetéskor ki kell jelölnünk a nyomvonalat és a táblahatárokat egyrészt azért, hogy a technológia további elemei nehogy inkább kárt okozzanak, mint hasznot. A további munkafolyamatokban a traktorunk felismeri már a táblát, a szegélyeket, sőt a saját antennával rendelkező munkagépet is, saját maga kalkulálva pl. egy táblavégi fordulást is.
A kiállított gépek között – a teljesség igénye nélkül – a következőeket láthattuk:
• John Deere erőgépek
• Rabe ekék, Gaspardo lazítók, Orthman sorközművelők
• Orthman sávos talajművelő
• Rabe kultivátor
• John Deere vontatott és önjáró permetezők
• John Deere sűrűsoros és szemenkénti vetőgépek
• John Deere ládás és rotoros kombájnok
• John Deere önjáró szecskázó
• Kuhn kaszák, rendkezelők
• John Deere bálázók
• JCB teleszkópos rakodók
• Joskin pót,-és tartálykocsik
• Perard átrakó kocsi
• Joskin bálaszállító kocsi
Most debütált újdonságok:
• John Deere 5M traktorok: 94 l/perc kapacitású hidraulika rendszerével, PowerTech PWX motorjával ideális a legmegerőltetőbb mezőgazdasági műveletek esetében is. Felszerelhető H sorozatú homlokrakodókkal is.
John Deere 7R traktorok: az optimalizált üzemszervezésért és flotta menedzsmentért JD Link-kel szerelt, RTK jel pontossággal való üzemeltetésre alkalmas traktornak rugózott mellső hídja, kabinrugózása és külön ülésrugózása van, így a szántóföldön és a közúton is kényelmes munkát garantál.
• John Deere 6MC, 6RC traktorok: Csak Dízel technológián alapuló, üzemanyagtakarékos és erős PowerTech PWX motorral szerelt. TLS rugózott hídja, prémium hidraulika rendszere, üzemanyag-takarékos AutoQuad Plus Ecoshift sebességváltója van, és további 10 LE eléréséhez teljesítményszabályzóval felszerelhető. A legnépszerűbb nehéz-univerzális traktorok még ma is a John Deere 8R széria gépei.
• Az M700 és M700i szériás John Deere vontatott permetező minden típusú automata keretszakasz vezérléssel ellátható, isobus technológiával és integrált John Deere intelligens megoldásokkal van felszerelve. Permetlétartály kapacitása 2.400, 3.200 és 4.000 liter, szórófejei 18, 24 vagy 27 méteres szórókeretre vannak szerelve.
Nem beszéltem még kb. 40 gépről, gépkapcsolatról, így többek között a betakarítást kiszolgáló gépekről, a műtrágyakijuttatásról vagy a logisztikai fázisok erő és munkagépeiről. Ha Olvasónkban maradtak vagy merültek fel kérdések, keressék bizalommal a KITE Zrt. kollégáit, illetve a www.kite.hu weboldalt!