fbpx

Így készítsük fel permeteződrónjainkat a téli szezonra!

Írta: Agrárágazat-2024/11. lapszám cikke - 2024 november 04.

A permeteződrónok az elmúlt évek során egyre fontosabb szereplővé váltak a mezőgazdasági technológia területén. Ezek az innovatív eszközök lehetővé tették a gazdák számára, hogy pontos és hatékony permetezést biztosítsanak nagy területeken, jelentős munkaerő- és költségmegtakarítás mellett.

A tél beköszöntével azonban a permetezési feladatok, ezáltal a mezőgazdasági drónok használata a következő szezon kezdetéig átmenetileg háttérbe szorul. Ahhoz, hogy a drónok tavasszal, a következő szezon kezdetén újra bevethetőek legyenek, elengedhetetlen, hogy megfelelően felkészítsük őket a téli, használaton kívüli időszakra.

1. Tisztítás, amely majdnem felér egy komplett szervizeléssel

Az egyik legfontosabb teendő a szezon végén a permeteződrónok alapos tisztítása. A mezőgazdasági műveletek elvégzése során a drónok számos szennyeződésnek vannak kitéve, legyen az por, sár vagy a permetezés során használt vegyszerek. Ha ezeket a drónhoz képest idegen anyagokat nem távolítjuk el, azok károsíthatják a drón alkatrészeit, és jelentős problémákat okozhatnak, amelyek a drón meghibásodásához vezethetnek. A drón vázának, forgószárnyainak, érzékelőinek és egyéb külső, a repülés biztonságos munkavégzéséhez elengedhetetlen alkatrészeinek megtisztítása kulcsfontosságú.

drón
Achilles-sarok

A permetezőrendszer különös figyelmet igényel, hiszen a szűrők és fúvókák eltömődhetnek, eldugulhatnak. Érdemes a komplett permetezőrendszert alaposan átmosni, ellenőrizni, hogy nincs-e benne vegyszermaradvány, és meggyőződni arról, hogy a fúvókákon és csöveken keresztül a folyadék szabad áramlása biztosítva legyen. A lerakódott vegyi anyagok idővel kikristályosodhatnak, rosszabb esetben belekötnek a rendszerbe, ezzel akár visszafordíthatatlan károkat is okozva a teljes permetezőrendszerben.

Tisztítás során érdemes a szabadon álló, könnyen hozzáférhető szórórendszer egységeit külön-külön ellenőrizni, hogy nincs-e rajtuk sérülés, repedés, törés vagy az elhasználódásnak egyéb jelei. Az elhasználódott alkatrészek cseréjét vagy a drónok karbantartását a szezon végeztével érdemes elvégezni, hogy a következő évben azok problémamentesen indulhassanak.

2. Az Achilles-sarok: az akkumulátorok

A drónok legérzékenyebb és legkritikusabb alkatrészei közé tartoznak az akkumulátorok. A legtöbb permeteződrón lítiumpolimer- (LiPo) akkumulátorokkal üzemel, amelyek üzemeltetési hőmérséklet-tartománya -5 oC és +45 oC közötti. Az akkumulátorokat érdemes a tárolási optimumon tartani, amely 55–65%-os töltöttségi szintet jelent. Ezen a töltöttségi értéken minimalizálható a kapacitásvesztés kockázata. Egy teljesen feltöltött állapotban eltett akkumulátor még nem jelent problémát, hiszen a korszerű, intelligens akkumulátorok saját töltésvezérlő elektronikával rendelkeznek, amely egy bizonyos idő eltelte után önmerítő folyamatba kezd, ami annyit jelent, hogy a 100%-os töltöttségi állapotról lemeríti magát a korábban említett tárolási optimumra.

Fontos megemlíteni, hogy az intelligens akkumulátorok a téli szezon alatt nem hagyhatók teljesen magukra a következő szezon kezdetéig; az akkumulátorok folyamatos felügyeletet igényelnek, időnként ellenőrizni kell a töltöttségi állapotukat. A nemzetközi piacon jelenlevő akkumulátorgyártók megkönnyítették a felhasználók számára az akkumulátor töltöttségének ellenőrzését azáltal, hogy az akkumulátorra egy állapot/töltöttség jelző LED-világítást szereltek. Egyetlen gombnyomással azonnal látható az akkumulátor hozzátevőleges, százalékban kifejezett töltöttségi értéke. A mélymerült vagy közel teljesen lemerült akkumulátorok tárolása hosszú távon igencsak káros hatással bír, és drasztikusan lerövidíti azok élettartamát. Egy mélymerült akkumulátor „felélesztése” komoly kihívást jelent.

A mélymerülés során (általában 2,5 V feszültséget jelent) nem kívánt kémiai reakciók zajlanak le (pl. elektrolit lebomlása, a réz leoldódik az anódról, SEI-réteg károsodása, lítium-fém lerakódás /lithium plating/, katód szerkezetének bomlása), így végső soron feszültségcsökkenés és/vagy kapacitásvesztés lép fel. Fontos, hogy az akkumulátorokat hűvös, száraz helyen tároljuk, ahol a hőmérséklet stabilan 10 és 25 °C között van. Kerüljük az olyan helyeken való tárolást, ahol nem megfelelő a szellőzés, ahol magas a páratartalom, vagy gyúlékony anyag van a közelben.

3. Téli álom – drónok tárolása szakszerűen

Ahogyan az akkumulátorok, úgy a permeteződrónok is érzékenyek a külső környezeti hatásokra. A hideg, nedves helyek, ahol a drónok ki vannak téve a párás vagy fagypont alatti hőmérsékletnek, gyorsan tönkretehetik a gépek elektronikai rendszereit és mechanikai alkatrészeit.

A drónok tárolására érdemes egy olyan helyiséget választani, ahol a hőmérséklet állandó és mérsékelt. A zárt, fűtött garázsok vagy raktárak ideálisak lehetnek erre a célra, mivel védelmet nyújtanak az időjárás viszontagságaival szemben. A drónokat érdemes speciális hordozóládákban vagy tárolódobozokban tartani, amelyek megvédik a gépeket a portól, szennyeződésektől és az akaratlan, véletlen sérülésektől.

4. Szoftveres karbantartások – nem minden arany, ami fénylik

A téli hónapok közeledte ideális lehetőséget teremt arra, hogy átnézzük és esetleg frissítsük a drónok szoftverét és rendszerét. A drónok, mint bármilyen más technológiai eszköz, folyamatos fejlesztésen mennek keresztül, és szoftveres oldalról a gyártók rendszeresen adnak ki új frissítéseket. Mielőtt azonban beleugranánk a szoftverfrissítések végrehajtásába, ajánlott a gyártók által kiadott, szoftverfrissítéshez tartozó naplók (changelogok) alapos átolvasása. A szoftverfrissítések elvégzése mindig hordoz némi kockázatot magában, ezért érdemes körültekintőnek lenni a kérdésben. A szoftveres oldal mellett érdemes áttekinteni a drón által gyűjtött adatokat, repülési naplókat is. Az adatok lementése a felhőszolgáltatásból és azok lokális, biztonságos helyen történő tárolása lehetővé teszi adataink későbbi elérhetőségét. Mentés során érdemes ezeket az adatokat rendszerezni, ami hosszú távon előnyös lehet, mivel a következő szezonban könnyebben visszakereshetjük a korábbi eredményeket és tapasztalatokat. Ne felejtsük el, hogy speciális műveleti kategóriába tartozó feladatok esetén a repülési napló és logfájlok mentése és tárolása nem opció, hanem egy kötelező feladat.

5. Szezonvégi karbantartás

A permeteződrónok karbantartása nemcsak a tisztítást és a megfelelő tárolást foglalja magában, hanem az alkatrészek biztonsági ellenőrzését is. A drónok szezonvégi átvizsgálása különösen fontos, mivel az intenzív mezőgazdasági munka során számos alkatrész elhasználódhat vagy megsérülhet. Az elhasználódott forgószárnyak, a repedésekkel teli érzékelők és a kopott alkatrészek mind potenciális kockázatot jelenthetnek a következő szezonban, így ezeket érdemes idő előtt kicserélni.

Szezonvégi karbantartás
Szezonvégi karbantartás

6. Tervezés a következő szezonra

A tél kiváló alkalmat nyújt a szezon alatti munkálatok, munkafolyamatok átgondolására is. Az év közben összegyűjtött és szerzett tapasztalatok optimalizálása nagyban elősegíti a következő szezonra történő felkészülést. Az egyes váratlan helyzetekben történt beavatkozások felidézése jelentősen megkönnyíti a jövőben előforduló esetek megfelelő kezelését.

A permeteződrónok téli felkészítése tehát nem csupán egy technikai feladat, hanem a drónok hosszú élettartamának és biztonságos működésének a záloga is. Az alapos tisztítás, az akkumulátorok megfelelő tárolása, az alkatrészek ellenőrzése és cseréje, valamint a szoftveres oldalon történő „karbantartási munkálatok” mind kulcsfontosságú lépések ahhoz, hogy tavasszal a drónok teljes kapacitással álljanak készen a munka megkezdésére. A drónokba fektetett anyagi erőforrások csak akkor térülnek meg, ha azok mindig készek az újabb kihívásokra, és ennek fontos részét képezi a téli karbantartás. A gondos előkészítéssel (végezze azt akár drónos cég vagy mi magunk) biztosíthatjuk, hogy permeteződrónjaink hatékonyan működjenek a következő szezonban, így időt, pénzt és energiát takarítunk meg, miközben növeljük a mezőgazdasági műveletek eredményességét és fenntarthatóságát.

Galambosi Vince
ABZ Drone Kft.