Az Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetsége (CLIMMAR) 2011 óta több országra kiterjedő felmérést készít a gépkereskedők körében annak megállapítására, hogy milyen mértékben elégedettek traktorgyártó beszállítóik tevékenységével és szolgáltatásaikkal. A 2016-os felmérés alapján megállapítható, hogy a vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának értéke a korábbi évekhez viszonyítva emelkedett, az egyes márkák tekintetében pedig az ez évi rangsorban némi átrendeződés figyelhető meg.
A 2016. évben a DSI (Dealer Satisfaction Index) meghatározása 8 országra, 1205 kereskedőre (1. ábra), valamint 11 európai vezető mezőgép márkára terjedt ki (1. táblázat).
1. ábra Az egyes országokból érkezett válaszok száma, amely jól tükrözi a felmérésben részt vett gépforgalmazók megoszlását
B | DK | F | D | I | NL | PL | UK | Total | |
Case I.H | 4 | 15 | 26 | 22 | 13 | 17 | 8 | 14 | 119 |
CLAAS | 7 | 10 | 30 | 32 | 6 | 17 | 3 | 13 | 118 |
Deutz | 7 | 16 | 23 | 42 | 10 | 18 | 8 | 17 | 141 |
Fendt | 10 | 5 | 28 | 32 | 11 | 20 | – | 15 | 121 |
John Deere | 6 | 3 | 25 | 28 | 9 | 6 | 4 | 12 | 93 |
Kubota | 2 | 4 | 13 | 38 | 10 | 2 | 2 | – | 71 |
Massey-Ferguson | 5 | 7 | 40 | 23 | 9 | 20 | – | 14 | 118 |
Mc Cormick | 3 | – | 10 | – | 10 | – | 1 | 17 | 41 |
New Holland | 13 | 13 | 37 | 28 | 16 | 20 | 4 | 22 | 153 |
Same | – | 1 | 14 | 15 | 27 | – | 1 | 3 | 61 |
Valtra | 3 | 11 | 26 | 25 | 4 | 9 | 4 | 4 | 86 |
Összesen : | 60 | 85 | 272 | 285 | 125 | 129 | 35 | 131 | 1122 |
Ez évben legtöbb válasz (153 db) a New Holland márkával kapcsolatban, legkevesebb (41 db) a McCormickkal kapcsolatban érkezett. A válaszadók száma determinálja az értékelés eredményességét valamint a felmérés hitelességét, illetve tükrözi a dealerek számát is.
Az értékelés több területre terjedt ki:
- márkaimázs, illetve ismertség,
- márkához kapcsolódó marketing,
- alkatrészek terén kifejtett marketing, azaz márkavédelem az utángyártott alkatrészekkel szemben,
- a garanciával, ill. az értékesítés utáni szerviztevékenységgel kapcsolatos gyártói magatartás,
- informatikai szolgáltatások színvonala,
- reklám és terméktámogatás, azaz a gyártó hozzájárulásának mértéke a forgalmazók reklámköltségeihez,
- a különböző elszámolási konstrukciók, és a szállítások pontossága,
- a gyártó által szervezett tréningprogramok színvonala, azok ár/érték aránya,
- menedzsment, illetve a gyártó stratégiájának realitása és annak kommunikációja,
- gyártói, vevői kapcsolattartás minősége,
- jövedelmezőséghez való hozzájárulás,
- a szállítók szolgálatkészsége a gyenge pontok kijavításában,
- pénzügyi finanszírozásban nyújtott segítség, illetve a bérelt eszközökhöz kapcsolódó támogatás,
- lopásvédelmi megoldások.
A CLIMMAR a válaszok kiértékelését követően a kereskedők összesített elégedettségi indexe alapján rangsorolja az egyes márkákat (2. ábra).
2. ábra A gépkereskedők egyes márkákra vonatkozó elégedettségi indexe (forrás: CLIMMAR)
Az összesített kereskedői elégedettségi mutatóban, immár a tizenegyes listában, a 2016-ban Fendt visszavette vezető helyét, így a Kubota a másodikhelyre szorult vissza. A harmadik helyen nem történt változás az elmúlt évhez viszonyítva: ezt a CLAAS tudhatja magáénak. A Valtra előre lépett a negyedik helyre. Szintén két pozíciót javítva az ötödik helyre jött fel a John Deere, maga mögé szorítva a hatodik Massey Fergusont. Javított pozícióján a Case IH, amely hetedik a rangsorban, s őt követi a két pozíciót vesztett Deutz. A kilencedik és a tizedik helyen helycsere történt, s a McCormick megelőzte a New Hollandot. A sort ez elmúlt évhez hasonlóan a Same zárja.
A 2016-os DSI felmérés alapján megállapítható, hogy jelentős átrendeződés nem történt a gépkereskedők márkaelégedettségi mutatójának rangsorában, csupán egy-két pozíciónyi változás figyelhető meg. Az élmezőnyben a Fendt a Kubotával cserélt helyet. A középmezőnyben a Valtra és a John Deere két pozíciót javított, míg a Deutz és a Massey Ferguson ilyen mértékben esett vissza. Eközben a Case IH is egyet lépett előre a rangsorban. A sereghajtók közül a McCormick a New Hollanddal helyet cserélt.
A vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának összesített értéke az előző évhez viszonyítva 0,3 ponttal emelkedett, így az ez évi átlag 12,6 pont. A kapott pontszámokat illetően, a maximálisan adható 20 pontból a legjobbnak minősítettek 13,1-14,4 pontot tudhatnak magukénak, amely mintegy 65-75%-os minősítést jelent. A sereghajtók pontszámai csupán némileg maradnak 12 pont alatt, azaz meghaladják az 55%-os minősítést. Jól látható, hogy a vezető és a sort záró márka között a különbség 2,4 pont, azaz 12%, a középmezőnyt alkotó márkák közötti különbség pedig csupán 1,5 pont (7,5 %), amely kiélezett versenyre és a szolgáltatás színvonalában lévő, olykor alig érezhető eltérésekre utal.
Ha az adott traktor márkák esetében a minősítő pontszámok elmúlt időszakban történt változását tekintjük, megállapítható, hogy legjelentősebb előrelépést az első helyet birtokló Fendt és a sereghajtó Same tudhatja megáénak. Őket követi a McCormick, a John Deere, a Valtra és a Case IH. A CLAAS mutatója az elmúlt egy évben alig, míg a Massey Fergusoné nem változott. Némileg rontott megítélésén a Kubota, a Deutz és a New Holland is (3. ábra).
3. ábra A traktormárkák kumulált minősítő pontszámának változása 2015 és 2016 között (Forrás: CLIMMAR)
Az egyes országok tekintetében (4. ábra) a márkák eltérő dominanciája figyelhető meg. A Fendt három országban, Dániában, Franciaországban és Olaszországban tudott győzni. Belgiumban a Deutz márka volt a befutó, Hollandiában a New Holland, Nagy Britanniában pedig a Case IH. A közép-európai országok közül adatszolgáltató Németországban és Lengyelországban a Kubota a favorit, az előbbi esetében nem kis meglepetésre. Az országokon belüli második helyet a CLAAS és a Kubota három-három esetben mondhatja megáénak, míg a Deutz és a Massey Ferguson egyszer-egyszer. A harmadik helyet a Valtra három országban vívta ki magának, a Deutz két, a John Deere és a Fendt pedig egy-egy bronzérmes pozícióval büszkélkedhet.
4. ábra 2016-os összehasonlító rangsor az egyes országok tekintetében (forrás: CLIMMAR)
A felmérés és az azt végző Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetségének célja, hogy javuljanak a gyártók és a kereskedők közötti üzleti-partneri kapcsolatok, szorosabbá váljon az ellátási lánc szereplőinek együttműködése, a gépek forgalmazása, valamint az ezzel kapcsolatos, financiális, képzési, informatikai, logisztikai háttér kifinomultabbá váljon, amelyeknek a végfelhasználó vevők is mindenképpen hasznát látják.
Dr. Magó László
SZIE Gépészmérnöki Kar, Gödöllő