fbpx

Az európai traktorforgalmazók márkaelégedettsége 2016-ban

Írta: - 2017 február 03.

Az Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetsége (CLIMMAR) 2011 óta több országra kiterjedő felmérést készít a gépkereskedők körében annak megállapítására, hogy milyen mértékben elégedettek traktorgyártó beszállítóik tevékenységével és szolgáltatásaikkal. A 2016-os felmérés alapján megállapítható, hogy a vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának értéke a korábbi évekhez viszonyítva emelkedett, az egyes márkák tekintetében pedig az ez évi rangsorban némi átrendeződés figyelhető meg.

A 2016. évben a DSI (Dealer Satisfaction Index) meghatározása 8 országra, 1205 kereskedőre (1. ábra), valamint 11 európai vezető mezőgép márkára terjedt ki (1. táblázat).

1. ábra Az egyes országokból érkezett válaszok száma, amely jól tükrözi a felmérésben részt vett gépforgalmazók megoszlását

B DK F D I NL PL UK Total
Case I.H 4 15 26 22 13 17 8 14 119
CLAAS 7 10 30 32 6 17 3 13 118
Deutz 7 16 23 42 10 18 8 17 141
Fendt 10 5 28 32 11 20 15 121
John Deere 6 3 25 28 9 6 4 12 93
Kubota 2 4 13 38 10 2 2 71
Massey-Ferguson 5 7 40 23 9 20 14 118
Mc Cormick 3 10 10 1 17 41
New Holland 13 13 37 28 16 20 4 22 153
Same 1 14 15 27 1 3 61
Valtra 3 11 26 25 4 9 4 4 86
Összesen : 60 85 272 285 125 129 35 131 1122
1. táblázat A vizsgált (domináns) márkákra érkezett szavazatok országonként (forrás: CLIMMAR)

Ez évben legtöbb válasz (153 db) a New Holland márkával kapcsolatban, legkevesebb (41 db) a McCormickkal kapcsolatban érkezett. A válaszadók száma determinálja az értékelés eredményességét valamint a felmérés hitelességét, illetve tükrözi a dealerek számát is.

Az értékelés több területre terjedt ki:

  1. márkaimázs, illetve ismertség,
  2. márkához kapcsolódó marketing,
  3. alkatrészek terén kifejtett marketing, azaz márkavédelem az utángyártott alkatrészekkel szemben,
  4. a garanciával, ill. az értékesítés utáni szerviztevékenységgel kapcsolatos gyártói magatartás,
  5. informatikai szolgáltatások színvonala,
  6. reklám és terméktámogatás, azaz a gyártó hozzájárulásának mértéke a forgalmazók reklámköltségeihez,
  7. a különböző elszámolási konstrukciók, és a szállítások pontossága,
  8. a gyártó által szervezett tréningprogramok színvonala, azok ár/érték aránya,
  9. menedzsment, illetve a gyártó stratégiájának realitása és annak kommunikációja,
  10. gyártói, vevői kapcsolattartás minősége,
  11. jövedelmezőséghez való hozzájárulás,
  12. a szállítók szolgálatkészsége a gyenge pontok kijavításában,
  13. pénzügyi finanszírozásban nyújtott segítség, illetve a bérelt eszközökhöz kapcsolódó támogatás,
  14. lopásvédelmi megoldások.

A CLIMMAR a válaszok kiértékelését követően a kereskedők összesített elégedettségi indexe alapján rangsorolja az egyes márkákat (2. ábra).

2. ábra A gépkereskedők egyes márkákra vonatkozó elégedettségi indexe (forrás: CLIMMAR)

Az összesített kereskedői elégedettségi mutatóban, immár a tizenegyes listában, a 2016-ban Fendt visszavette vezető helyét, így a Kubota a másodikhelyre szorult vissza. A harmadik helyen nem történt változás az elmúlt évhez viszonyítva: ezt a CLAAS tudhatja magáénak. A Valtra előre lépett a negyedik helyre. Szintén két pozíciót javítva az ötödik helyre jött fel a John Deere, maga mögé szorítva a hatodik Massey Fergusont. Javított pozícióján a Case IH, amely hetedik a rangsorban, s őt követi a két pozíciót vesztett Deutz. A kilencedik és a tizedik helyen helycsere történt, s a McCormick megelőzte a New Hollandot. A sort ez elmúlt évhez hasonlóan a Same zárja.

A 2016-os DSI felmérés alapján megállapítható, hogy jelentős átrendeződés nem történt a gépkereskedők márkaelégedettségi mutatójának rangsorában, csupán egy-két pozíciónyi változás figyelhető meg. Az élmezőnyben a Fendt a Kubotával cserélt helyet. A középmezőnyben a Valtra és a John Deere két pozíciót javított, míg a Deutz és a Massey Ferguson ilyen mértékben esett vissza. Eközben a Case IH is egyet lépett előre a rangsorban. A sereghajtók közül a McCormick a New Hollanddal helyet cserélt.

A vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának összesített értéke az előző évhez viszonyítva 0,3 ponttal emelkedett, így az ez évi átlag 12,6 pont. A kapott pontszámokat illetően, a maximálisan adható 20 pontból a legjobbnak minősítettek 13,1-14,4 pontot tudhatnak magukénak, amely mintegy 65-75%-os minősítést jelent. A sereghajtók pontszámai csupán némileg maradnak 12 pont alatt, azaz meghaladják az 55%-os minősítést. Jól látható, hogy a vezető és a sort záró márka között a különbség 2,4 pont, azaz 12%, a középmezőnyt alkotó márkák közötti különbség pedig csupán 1,5 pont (7,5 %), amely kiélezett versenyre és a szolgáltatás színvonalában lévő, olykor alig érezhető eltérésekre utal.

Ha az adott traktor márkák esetében a minősítő pontszámok elmúlt időszakban történt változását tekintjük, megállapítható, hogy legjelentősebb előrelépést az első helyet birtokló Fendt és a sereghajtó Same tudhatja megáénak. Őket követi a McCormick, a John Deere, a Valtra és a Case IH. A CLAAS mutatója az elmúlt egy évben alig, míg a Massey Fergusoné nem változott. Némileg rontott megítélésén a Kubota, a Deutz és a New Holland is (3. ábra).

3. ábra A traktormárkák kumulált minősítő pontszámának változása 2015 és 2016 között (Forrás: CLIMMAR)

Az egyes országok tekintetében (4. ábra) a márkák eltérő dominanciája figyelhető meg. A Fendt három országban, Dániában, Franciaországban és Olaszországban tudott győzni. Belgiumban a Deutz márka volt a befutó, Hollandiában a New Holland, Nagy Britanniában pedig a Case IH. A közép-európai országok közül adatszolgáltató Németországban és Lengyelországban a Kubota a favorit, az előbbi esetében nem kis meglepetésre. Az országokon belüli második helyet a CLAAS és a Kubota három-három esetben mondhatja megáénak, míg a Deutz és a Massey Ferguson egyszer-egyszer. A harmadik helyet a Valtra három országban vívta ki magának, a Deutz két, a John Deere és a Fendt pedig egy-egy bronzérmes pozícióval büszkélkedhet.

4. ábra 2016-os összehasonlító rangsor az egyes országok tekintetében (forrás: CLIMMAR)

A felmérés és az azt végző Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetségének célja, hogy javuljanak a gyártók és a kereskedők közötti üzleti-partneri kapcsolatok, szorosabbá váljon az ellátási lánc szereplőinek együttműködése, a gépek forgalmazása, valamint az ezzel kapcsolatos, financiális, képzési, informatikai, logisztikai háttér kifinomultabbá váljon, amelyeknek a végfelhasználó vevők is mindenképpen hasznát látják.

Dr. Magó László
SZIE Gépészmérnöki Kar, Gödöllő