fbpx

Füstgázkezelő rendszerek tisztítása

Írta: Agrárágazat.hu - Hirdetés - 2020 december 13.

A KITE Zrt. szakműhely-tevékenységeit bemutató cikksorozatban most a füstgázkezelő rendszerek tisztítási lehetőségei kerülnek bemutatásra. A környezetvédelmi előírások nem csak a dízelmotorok, üzemanyagok, kenőanyagok, üzemanyag-ellátó rendszerelemek fejlesztését határozták meg az elmúlt évtizedben, de az egyre szigorodó követelmények a keletkező égéstermékek, füstgázok kezelését is megkövetelik.

A mai korszerű belsőégésű dízelmotorok a követelmények teljesítéséhez számos kiegészítő műszaki megoldást tartalmaznak, kezdve azzal, hogy több tucatnyi paramétert mérnek folyamatosan. Ezek alapján motorvezérlő számítógép módosítja az égési paramétereket, a befecskendezendő üzemanyag és levegő mennyiségét és minőségét, az égési és a füstgáz-hőmérsékleteket és nyomásokat. Azonban a károsanyag-kibocsátási célok teljesítéséhez a már korábban is alkalmazott kiegészítő rendszerelemek (common rail üzemanyagrendszer, változtatható teljesítményű turbó, EGR (exhaust gas recirculation) szelep, levegő- és füstgázhűtők) mellett a füstgázkezelés terén további műszaki megoldásokat kellett bevezetni annak érdekében, hogy a károsanyag-kibocsátás tovább csökkenjen.

A füstgázkezelő rendszerek tehát a dízelmotorok károsanyag-kibocsátási követelményeinek a teljesítése miatt kerültek kifejlesztésre. A füstgázok szilárd szennyezőanyag tartalmának (korom, hamu) csökkentésére különféle szűrők kerültek kialakításra. Ezek elsősorban a dízeloxidációs katalizátorok (DOC) és a dízel részecskeszűrők (DPF). A DOC az elégetlen üzemanyagok utólagos égését (oxidációját) segíti elő, míg a DPF-et a maradék korom és hamumaradvány felfogására tervezték, amely nem éghető terméke a motorolaj- és az üzemanyag-adalékoknak.

A DPF hosszú üzemidőn át biztosítja a karbantartásmentes működést. Időnként azonban szükségessé válik a DPF speciális szervize, az összegyűlt hamu eltávolítása. A pontos üzemóraérték, mielőtt ez a szerviz szükségessé válik, változhat; függ a motor teljesítménykategóriájától, a használati szinttől és az üzemeltetési körülményektől, a motorolaj hamutartalmától és az üzemanyag minőségétől.

 

Meghibásodott dízel részecskeszűrő
Meghibásodott dízel részecskeszűrő

 

Miért kell a DPF-et tisztítani?

A DPF-szűrők feladata a nem elégethető szilárd szennyeződések kiszűrése a dízelmotorok füstgázaiból és a DPF-ben tartása. Működésük ebből a szempontból hasonlít a légszűrőkéhez és a hulladékgyűjtőkéhez, amik időnként megtelnek, ezért azokat cserélni kell, vagy ki kell üríteni. A DPF cseréje költséges, a kiürítése azonban megfelelő technológia alkalmazásával, időben végrehajtva megoldható, ezért érdemes azt alkalmazni. A DPF tisztítása az új DPF árának töredékéből megoldható.

 

Mikor kell a DPF-et tisztítani?

Ha a gép több alkalommal is aktív regenerálást kér, akkor mielőbb célszerű a megfelelő technológia használatával a DPF tisztítását igénybe venni. A DPF szakműhelyben történő tisztítását átlagos üzemeltetési körülmények mellett 200 000-250 000 km, azaz kb. 4 000-5 000 üzemóra után célszerű elvégeztetni. Azonban ettől eltérő körülmények esetén a tisztítási igény hamarabb is jelentkezhet! Például: nagyobb igénybevétel, túl sok részterhelés vagy újraindítás, alacsonyabb minőségű üzemanyag vagy kenőanyag használata, rossz légellátású, kopottabb motor, vagy üzemanyag-ellátó rendszer miatt kialakuló erőteljesebb koromképződés esetén.

 

Koromlerakódás kiégetése
Koromlerakódás kiégetése

 

Mi történik, ha nem tisztíttatjuk időben a DPF-et?

A dízelmotorok motorvezérlői által indított regenerálások többnyire csak a kormot képesek elégetni, és gáz halmazállapotú égéstermékké alakítani a DPF-ből. Ezek a regenerálások a hamuvá égett égéstermékeket már nem tudják elégetni (oxidálni), azok folyamatosan gyűlnek a DPF-ben, mint egy hulladékgyűjtőben. Ha a hamuval megtelt DPF nem kerül időben szakműhelybe, tisztításra, akkor a felhalmozódott szennyezőanyag a DPF tönkremeneteléhez vezet. A szilárd hamu egy idő után gipsz keménységű réteggé áll össze, ami már nem távolítható el a porózus szerkezetű kerámia szűrőtestből. Szélsőséges esetben a DPF belseje a regenerálások miatt megnövekedett hőmérséklettől összeolvad, és nem tisztítható. Az eltömődött DPF miatt megváltoznak az égési feltételek, így rövid időn belül a motorban is visszafordíthatatlan károsodások lépnek fel.

 

A DPF-tisztítás egyéb hatása

A korszerű, DPF-fel szerelt motorok esetében a motor, vagy az üzemanyag-ellátó rendszer hibái nehezebben vehetők észre közvetlenül, diagnosztikai eszközök használata nélkül. Így a túlzott koromképződés csak a DPF és a DOC kiszerelésekor állapítható meg. Ha ilyenkor nagyobb koromlerakódás látható, célszerű a DOC kitisztítását is elvégeztetni szakműhelyben és a koromképződés valódi okait is megszüntetni a további motorkárosodások elkerülése érdekében.

 

részecskeszűrő

 

A technológia, amit alkalmazunk

Cégünk a legkorszerűbb DPF- és DOC-tisztítóberendezéseket alkalmazza. A berendezések lehetővé teszik a szűrők áteresztőképességének mérését vákuumméréssel, valamint a kerámiacellák mélységének mérését, azaz a felhalmozódott szennyezőanyag elhelyezkedésének behatárolását. A kerámiatest sűrített levegős tisztítása cellánként történik. A technológia lehetővé teszi a szennyezettebb zónák intenzívebb tisztítását is. A szűrők tisztítása addig tart, amíg azokból szennyeződés távozik. A tisztítási idő általában 40-80 perc. A KITE Zrt. által alkalmazott korszerű berendezések nemcsak a hamu eltávolítását teszik lehetővé sűrített levegős tisztítással, hanem a koromlerakódás kiégetését is. Ezt a műveletet 10-12 órás hőntartással, egy 600 °C hőmérsékletű kemencében végzik, elkerülve a kerámiatest túlzott hevítését és megolvadását. Ezzel a technológiával az időben végrehajtott tisztítás után a szűrők áteresztőképessége visszaáll a gyári előírt értékre, a szűrőkapacitásuk pedig eléri a gyári új szűrők kapacitásának a 95%-át.

A KITE Zrt. partnerei, a motorfelújításhoz és az üzemanyag-ellátó rendszerek javításához hasonlóan, a szervizhálózaton keresztül vehetik igénybe a füstgázkezelő rendszerek szakműhely által végzett tisztítását, így biztosítva az esetleges egyéb égési, koromképződési problémák feltárását, a további motorkárosodások elkerülését.

 

Cifra János
szakműhelyvezető