fbpx

Gréderek: a földút karbantartás bajnokai

Írta: Farkas Imre - 2020 március 30.

A mezőgazdasági logisztika hatékonyságát jelentősen befolyásolhatja, szélsőséges esetben komolyan ronthatja a mezőgazdasági területeket behálózó földúthálózat állapota. Ez különösen igaz betakarításkor a szántóföldről, a betakarítógéptől történő terményszállítás során, de más munkagéppel történő vonulás esetén is.

Ősszel és tavasszal

A csapadékosabb őszi időjárás alatt sokszor egymás után felázik a földút, de a betakarításnak mennie kell, nem állhat meg a munka: minél hamarabb a magtárba kell kerülnie a napraforgónak, kukoricának. A gazdák egy nagyobb szállítási kapacitású, egyre nagyobb tömegű járműszerelvényekkel szállítják a terményt, és a szántóföldi talajmunkákhoz, a betakarításhoz használt gépek mérete, és ezzel együtt tömege is egyre nagyobb. A szállítást követően, a talajmunkát végző nehéz-univerális traktorok járják végig a dűlőutakat, szintén nem kímélve állapotukat. Természetes hogy ez évről-évre egyre jobban igénybe veszi területeket összekötő földúthálózatot. Szezon után, tavasszal, az újabb idény kezdetét megelőzve, az első feladatnak, mindig a dűlőutak járhatóságának javítása, visszaállítása kell lennie.

 

A féligfüggesztett, vagy vontatott gréder választék hazai gyártásból is elég széles

Régen orosz, ma korszerűbb

Erre a feladatra a traktorvontatású, féligfüggesztett vagy függesztett gréderek, vonólapok különböző konstrukciói a legalkalmasabbak. Ezeknek jóval alacsonyabb a bekerülési, üzemeltetési, és fenntartási költsége is, mint az önjáró berendezéseké.

Négy évtizeddel korábban erre a feladatra a mezőgazdasági nagyüzemek jelentős részénél a D-241-es orosz gyártmányú, vontatott grédereket alkalmazták. Sok lehetősége a kínálatból való válogatásra nem volt a gazdaságoknak, a KGST-n belül ez a típus volt olcsó, nagy darabszámban elérhető. Hatékonyság szempontjából nem volt rossz a munkája, de működtetése külön kezelőt igényelt, akinek nem volt könnyű dolga a géppel, mivel minden mechanikusan lehetett rajta állítani. Kicsit ergonomikusabb megoldás volt a hazai Rába, illetve szovjet T-150 K traktorokhoz gyártott mellső függesztésű, szarvasi gyártású tolólap, melyekből akkoriban szintén nagy darabszámban alkalmaztak az üzemek, földútkarbantartásra.

 

Hidraulikus szögállítású lappal rendelkező modelleket érdemesebb választani

Napjainkban az egykoron munkába állt orosz gréderekből még nagyon sokat használnak annak ellenére, hogy a kínálatban már sokkal korszerűbb konstrukciók állnak rendelkezése. Lássuk, hogy a kiválasztásnál mely felszereltségi szempontokat, kiegészítőket érdemes előtérbe helyezni.

A nyesőél jelentősége

A gréderek, vonólapok egyik legfontosabb eleme, amely a megválasztásuknál is fokozott figyelmet érdemel, a tolólap nyesőéle. Fontos szempont, hogy csak tereprendezési, földút-karbantartási munkákra használjuk a tolólapot, és leginkább a talajjal érintkezik, vagy a telepi úthálózat téli fenntartására is alkalmazzuk. Előbbi esetben érdemesebb az acél éllel szerelt változatot választani. Viszont, ha mindkét feladatnál szükség van a gréderre vagy a vonólapra, akkor szerencsésebb gumikeverékből készült éleket is beszerezni az eszközhöz. Ezek ma már hardox acéllemezes vagy kerámia betétes erősítéssel is rendelhetők. Érdemes olyan modellt előnyben részesíteni, amelyek éle tagolt és rugós megtámasztású. Így az él védve van túlterhelés ellen, és rugó ellenében hátrafelé kitér, így nem teszik ki a tolólap többi szerkezeti részét káros terheléseknek. Az ilyen tagolt élek a tolási szélességtől függően 2-3-4-5 szekcióra vannak felosztva. Jó néhány modellnél már megfordítható vágóél áll rendelkezésre, a kiválasztásnál érdemes erre is figyelmet fordítani.

 

A függesztett vonólapok olcsóbbak, de képességük jóval korlátozottabb

Érdemes figyelmet fordítani a tolólap-kiegészítőkre, mint pl. a levehető oldalhatároló lemezek, felszakító karmok. Utóbbiakkal mintegy 10-20 cm mélységig lazíthatjuk meg az út felső rétegét, így a simítólap kevesebb energiafelhasználással, kopással tud dolgozni. Ezzel a kiegészítéssel megtakarítható az útegyengetés előtti „feltárcsázás”. A fellazítás folyamata kifejezetten ajánlott kötöttebb, nehezebben megmunkálható talajon.

A felszakító karmok hasznos kiegészítői lehetnek egy grédernek

Szélesség és dőlésszög

A gréderlap szélesség kiválasztása szintén elsőrendű szempont, hiszen ezt leginkább a különböző munkaszélességekhez kapcsolódó teljesítményigény is lényegesen befolyásolja. Általában 50-130 LE közötti teljesítményigényű vonólapokat, illetve grédereket kínálnak a gyártók 1,5 és 4 méter munkaszélesség között, de előfordul ettől nagyobb akár 5 méretes lappal szerelt változat is.

Szögbeállítás szempontjából ugyan a hidraulikus munkahengerekkel állítható támadási és dőlési szögű gréderek drágábbak, de egy olcsóbb, mechanikusan, fokozatonként 3-4 szögállásba helyezhető vonólappal nagyon korlátolt lehetőségekkel tudunk dolgozni, és sokkal több munkamenettel érhetjük el ugyan azt az útminőséget, mint a vontatott gréderrel egy menetben. Vannak olyan modellek, amelyek gyalulapja bizonyos fokig rézsűszögben is dönthető. Nemrégiben már olyan hazai gyártású vontatott gréder is bemutatkozott, amely teljesítményleadó tengelyről hajtott, körülbelül 700 f/min fordulatszámú, excenter tengellyel keltett, szakaszos vibráló lappal könnyebben küzd meg a kemény, letaposott talajjal, mint hagyományos, fix rögzítésű társai.

Teljesítményigény szempontjából

…a gyártók tájékoztató adatait jóindulattal kezeljük inkább, hiszen számos munkakörülmény befolyásolhatja ezt az értéket. Kiválasztásnál figyeljünk a hidraulikus kiszolgálási igényre is. A komolyabb, hidraulikus szögállítású és mozgatású változatok általában külön váltószeleppel vannak szerelve, hogy kevesebb hidraulikus csatlakozópár esetén is kiszolgálhatók legyenek, de így is fontos az a minimum hidraulikus nyomásigény, amelyet az erőgépünktől igényel majd a gréder.

Négy méteres lapszélességű, vontatott gréder, hosszú gerendellyel

Függesztés

A gazdák szemszögéből, az ár miatt nagy a kísértés az egyszerűbb konstrukciójú függesztett vonólapok irányába, de spórolás nem biztos, hogy minden esetben kifizetődik. A hárompont függesztésű vonólapoknál sokkal nagyobb igénybevételnek van kitéve a talajellenállás miatt, amely jelentősen ráterhelődik a traktor hárompont függesztésének alsó függesztő karjaira és felső támasztó karjára. A hátsó támkerekes, féligfüggesztett, illetve vontatott, hosszabb gerendelyes változatok drágábbak, de a munka közbeni terhelésük az erőgép igénybevétele szempontjából másként oszlik el. Félifüggesztett konstrukciónál sokkal több terhelés, illetve igénybevétel jut a váz központi gerendelyére és kevesebb a traktor két alsó függesztő karjára. Súlyterhelésben is kevésbé veszik igénybe a gépet, hiszen az önbeálló hátsó támasztó kerekeknek köszönhetően nem a traktor hárompont-függesztésére terhelődik a munkaeszköz teljes súlya. Amennyiben olyan rossz, mély keréknyomokkal tűzdelt földútfelületet kell meggyalulni a gréderrel amellyel szemben a munkagép saját súlyánál fogva a gyalulap inkább kitér, akkor utólagos pótsúlyozással javíthatunk. Erre már több gyártó is kialakított súlyládákat a gép hátsó tengelye felett.

Már a csúszókormányzású, kompakt homlokrakodókhoz is elérhető gréder adapter

Irányítás, felügyelet

A legkorszerűbb modelleknek gerendely-kialakítása már olyan, hogy hidraulikusan oldalra eltolhatók. Így az út mentén felnövekedett padka eltávolítása is megoldható úgy, hogy a traktor biztonságosan az úttesten haladhat közben. A korszerűbb, jobban felszerelt modellek joystickkal kezelhető, elektronikus vezérlésű hidraulika rendszerrel és túlterhelés elleni leszabályozással rendelkeznek.

Aki dolgozott már vontatott gréderrel, tudja, hogy a munkáját folyamatosan felügyelni kell, hiszen az út állapota változó, vannak jobb és erősen megromlott szakaszok, melyek különbözőképpen veszik igénybe az eszközt, így beállításait folyamatosan hozzá kell igazítani a változó munkakörülményekhez. Ezt menet közben többször hátrafordulva felügyelni megterhelő. Ebben segíthet a több grédernél is elérhető ergonómikus kamerarendszer, amelynek segítségével kényelmesen követhető az eszköz üzem közben.

Napjainkban már nem csak a traktorokhoz érhető el gréder, hanem a választék bővülésével már csúszókormányzású, kompakt homlokrakodógépekhez is rendelhető tolórendszerű tereprendező adapter. Konstrukcióban nagyon hasonló, mint a féligfüggesztett, támkerekes gréderek, de itt a haladási irányt megfordították és a csatlakozó egységek a rakodó munkaeszköz csatlakozásával kompatibilisek.

Amint cikkünkből is kitűnik, a földutak karbantartásához felújításához konstrukciós szempontból széles kínálat áll rendelkezésre, akár hazai gyártásból is. Mindenki a pénztárcája, erőgépének mérete, teljesítménye és a karbantartásra váró út állapota alapján döntheti el milyen munkaminőségű és felszereltségű vonólapot, vagy grédert alkalmaz a feladatra.

 

 

CÍMKÉK gréder