Cipó, buci – ha így nevezik a kenyeret a pékségben, akkor jobb különösen körültekintőnek lenni: tényleg azt és annyiért kapja-e az ember, amiért fizetni fog a kasszánál. Erre int mind több ellenőrzőszervezet.
A vásárlók egyik tipikus megtévesztése az egyszerű, hétköznapi (vagy az attól csak minimálisan eltérő) termékek átnevezése valamilyen hangzatos vagy drágább termékre. Míg régen legfeljebb két-háromféle fehér- és barnakenyeret lehetett kapni a pékségekben, addig ma a látványos pultok mögött több tucatnyi formájú, alapanyagú és kivitelű sütemény közül válogathatunk.
Ezzel élnek vissza egyes pékségek, amikor például kenyér helyett buciként forgalmazzák termékeiket. A Nébih, illetve a szakkamara (NAK) és az agrárminisztérium (FM) közös közleménye szerint ezzel pedig nem csak versenyelőnybe kerülnek, hanem sok esetben a fogyasztókat is megtévesztik. A tájékoztatás külön nevesíti is az úgynevezett albán pékségeket – is –, amelyek igyekeznek kibújni az idén nyáron életbe léptetett új beltartalmi és minőségi előírások alól.
A Nébih, a NAK és az FM szerint a minőségi péktermékeket készítő magyar sütőipari cégek érdekében a fogyasztói tudatosság emelésére, valamint a Magyar Élelmiszerkönyv további fejlesztésére van szükség.
Kohout Zoltán