A vágóasztal-szállító kocsik napjainkban már elengedhetetlen tartozékai a gabonabetakarító gépeknek. Ezek alkalmazása nélkül elképzelhetetlen a kombájnnal való biztonságos vonulás közúton. Cikkünkben azokat a szempontokat gyűjtöttük össze, amelyek kiválasztásuk tekintetében mérvadók lehetnek.
A biztonságos szélességen belüli vonulást csak adapterszállító kocsival lehet garantálni (fotó: newholland.com)
A biztonság mindenekelőtt
A kombájnok méretének és betakarítási teljesítményének az elmúlt 3 évtizedben tapasztalt fokozatos emelkedésével egyenes arányban, értelemszerűen, egyre nagyobb a vágószerkezeteik munkaszélessége is. A kombájnnal való biztonságos vonulás érdekében már közel 40-50 éve vágóasztal-szállító kocsikkal oldjuk meg az adapterek szállítását. Adapterrel közlekedve, ha nem tudunk időben lehúzódni, az autósok azonnal nyomják a figyelmeztető hangjelzést, nem veszik figyelembe a körülményeket. Az őszi időszakban évről évre egyre több baleset történik a kukorica- és napraforgó-adapterrel munkahelyzetben vonuló kombájnokkal. Szállítókocsival kevesebb ilyen problémánk lesz, és kényelmesebben vonulhatunk. Bár sokan a körülményes le- és felszerelés, valamint az ezzel töltött kényszerű állásidő miatt nem igazán rajonganak ezért a megoldásért, de vannak olyan munkaszélességek, amikor már elkerülhetetlen az alkalmazásuk. Sok esetben kell kétoldalt fasorral kísért keskeny útszakaszon vonulni, nem egy alkalommal hídon vagy keskeny átkelőn átevickélni. Ilyen helyzetben lehetetlen adapterszállító kocsi nélkül vonulni.
A mai kombájnok 40 km/h maximális sebességét csak stabil, kéttengelyes vágóasztalkocsi alkalmazásával lehetkiaknázni (fotó: johndeere.widencollective.com)
Megváltozott a kombájnpark
Természetesen a rendszerváltás előtt a 3,5–5,7 méter közötti munkaszélességű adapterekkel szerelt betakarítógépek esetén még sűrűn lehetett találkozni a kombájnra szerelt vágóasztallal vonuló, baleseti kockázatot jelentő konvojokkal, mivel akkoriban a vágószerkezetek le- és felszerelése is nehézkesebb volt. Ez alól csak a CLAAS és a Fortschritt betakarítógépek képeztek kivételt. Napjainkban már 4,5–5 méter felett van a széles körben alkalmazott betakarítógépek vágószélessége, ez nagyrészt 6–9 méter, de nem ritkák a 10–13 méteres adapterek sem. Kukorica- és napraforgó-betakarító adapterek terén is a legkisebbek 6 sorosak, de ma már sok 8-10-12 soros vagy még e feletti méretű adaptert is alkalmaznak a kombájnokhoz. Egy stabil, magas vontatási sebességű adapterszállító kocsival a kombájn közúti sebességében rejlő lehetéségek is jobban kiaknázhatók. Viszonylag kevés kombájnmárka érhető el itthon, ám ezek kivétel nélkül biztosítanak gyári vágóasztal-szállító kocsit a betakarítógéphez. Ezek vagy a gyártók saját fejlesztései, vagy pedig az adapterszállító kocsik gyártásra specializálódott gyártók beszállított termékei. Néhány kombájngyártó a szállítókocsin spórol, és nagyon „minimál” kialakítású, egytengelyes – mindössze egy gerendelyből álló – szállítóeszközt kínál kiegészítőként az adapterszállításra.
Univerzális vágóasztal-szállító kocsi a jelenlegi kínálatból – fotó: perard.fr
Nem mindegy, milyen adapterszállító kocsit választunk
Nem mindig érdemes a gyári vágóasztal-szállító kocsit választani, jobb a piacon tájékozódni, és egy erősebb vázú, kéttengelyes, kormányzott modellt keresni, még ha valamivel drágább is, mint a kombájnnal együtt kínált fapados lehetőség. Az erre specializálódott cégek külön is számtalan kivitelű, méretű, felszereltségű vágószerkezet-szállító kocsit kínálnak, így itthon a választék importból és hazai gyártásból is viszonylag nagy. Ezek mellett még széles körben alkalmazzák átalakítva az egykori Fortschritt E-516 kombájn T-936-os típusú vágóasztal-szállító kocsiját. Magából a kombájnból már nagyon kevés üzemel, de a vágóasztal-szállító kocsija kiváló konstrukciós sajátosságokkal rendelkezik, és nagyon könnyen alakítható másik adapterhez. Golyós koszorús forgózsámolya van, széles nyomtávolsága, illetve nagy tengelytávolsága, így stabilitása magas fokú. A vágóasztal-szállító kocsival történő vontatása garantálja a gyors, közlekedésbiztonsági szempontból is ideális vonulást, kevesebb félreállással. Az elmúlt két-három évtized gabonakombájnjainak zöme már gyorskapcsoló rendszerű ferdefelhordóval rendelkezik, ma pedig már számtalan olyan fejlesztés segíti a vágóasztalok gyors le- és felszerelését – mint például a központi csatlakozó, amely a vágóasztal minden hidraulikus tömlőjét és elektromos vezetékét egy egységbe integrálva – egyetlen mozdulattal csatlakoztathatóvá teszi. Ma már akkor sem kell kétségbe esni, ha használtan vásárolt kombájnunknak korábban nem volt vágóasztal-szállító kocsija, hiszen már több hazai és külföldi gyártó kínál univerzális vágóasztal-szállító kocsikat, amelyek az adott asztalhoz beállítható rögzítő- és csatlakoztató-, valamint tartóelemekkel rendelkeznek. Vannak már olyan modellek is, amelyek gerendelye tagolt, vonórúdja különböző hosszúságra beállítható, így – amennyiben kombájntípusváltás történik – az új, más munkaszélességű vágószerkezethez is könnyen igazítható.
A Fortschritt T-936 vágóasztal-szállító kocsikat még mindig sokan olcsó alternatívaként alkalmazzák (fotó: Pataki László)
Az univerzális az egyik legjobb választás
Ha univerzális szállítókocsit választunk, érdemes a kéttengelyes kiviteleket előnyben részesíteni, hiszen minél szélesebb egy vágóasztal, annál hosszabb szállítókocsira van szükség, és egy bizonyos méreten felül már az egytengelyes megoldás nem igazán számít stabilnak. Nagyobb útegyenetlenségek és kátyúk esetén (amiben itthon igazán bővelkedünk) haladás közben a jármű, a lengések miatt – főleg a nagyobb adapterek hosszabb szállítókocsijának hátsó-alsó része –, könnyen nekicsapódik az útburkolathoz, ami mind a szállítókocsiban, mind pedig a vágóasztalban károkat okozhat. A kéttengelyes modellek jól manőverezhetők, fordulékonyak, sokkal stabilabbak, és nem annyira érzékenyek a talajegyenetlenségekre sem.
A kínálat széles
Az itthoni kínálatban már szép számmal elérhetők az univerzális, jól variálható adapterszállító kocsik, amelyekkel a gabonavágó szerkezet mellett más, speciális kombájnadapterek szállítása is megvalósítható a külön-külön állítható csatlakozó-, rögzítő- és támasztópontokkal. A variálható szállítókocsik vonórúdja is bővíthető kialakítású, így az adott betakarítógép hosszához vagy a vontató járműhöz megfelelően (traktor vagy kombájn) állítható be a hosszúsága. Ma már több szállítókocsi-gyártó is nagyon hasznos kiegészítőkkel látja el a termékeit (mint például a hátsó kormányzott tengely vagy a vázba integrált szerszámosláda), hogy csak néhányat említsünk. Természetesen léteznek a hazai gyártásból egyszerűbb, szerényebb felszereltségű kivitelek is, kinek-kinek a pénztárcájához igazítva. Amennyiben nagy munkaszélességű (9–12 méteres) adaptert kell szállítanunk – a betakarítógépből való hátrafelé korlátozott rálátás és a közúti közlekedés szabályaiban előírt hosszúsági korlátok miatt –, célszerűbb és biztonságosabb, ha az adapterkocsin szállított gabonavágó szerkezetet a kombájn helyett egy külön traktorral vontatjuk.
A kéttengelyes kormányzott első tengelyű modellekkel sokkal biztonságosabb és könnyebb a kanyarodás (fotó: perard.fr)
Hevederes adapter saját kerékkel
Természetesen van olyan adapterméret, amelynél már egyszerűen lehetetlen a különkocsis szállítás, hiszen méreténél és konstrukciójánál fogva a le- és felhelyezés a kocsira igen nehézkesen történne.
Kisebb munkaszélességű adapterekhez ideálisak az egytengelyes, egyszerűbb szállítókocsik (fotó: claas.de)
Általában a hevederes, középrehordó rendszerrel szerelt vágóasztaloknál fordul elő leginkább ez, melyeket napjainkban a gyártó külön, hidraulikusan kihajtható szállítókerekekkel és gyorsan, egyszerűen felkapcsolható vonórúddal lát el, és így lehet ezeket a közúton a kombájn után vontatva szállítani.
Mint ahogy összeállításunkból is kitűnik, számos, egyszerűbb vagy bonyolultabb megoldás is elérhető kombájnunk vágószerkezetének biztonságos szállítására, a közúti vonuláshoz, így mindenki az adott beruházási lehetőségeinek, illetve munkakörülményeinek megfelelő módszerrel teheti ezt a feladatot biztonságossá és kényelmessé.
Farkas Imre