Lassan másfél éve tart az adok-kapok a két gazdasági centrum között, aminek többek között a mezőgépek kereskedelme issza a levét. Pedig annak köze sincs a konfliktushoz.
Illegális támogatások
Pofozkodásnál nehéz eldönteni, ki mivel kezdte, de tény, hogy bő egy éve az USA csaknem 7 milliárd dollárnyi európai exporttermékre vetett ki vámot. Azután intézkedett így, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) úgy ítélte meg: az európai Airbus repülőgép-óriáscég jogellenes támogatásokban részesült. Erre válaszul nemrég az EU vezetett be mintegy 4 milliárd dollárnyi vámot USA-termékek köreire (köztük homlokrakodókra). Ebben szintén a WTO állásfoglalása volt iránymutató, ami szerint az amerikai Boeing repülőgép-társaság kapott illegális állami támogatásokat.
A mezőgéppiac is szívja
Csakhogy a kakaskodásnak olyan ágazatok is kárvallottjai, amik nem is kapcsolódnak a repülőgépiparhoz. Így például a mezőgazdasági gépek kétirányú kereskedelme is komoly akadályoztatást szenved el. Éppen akkor, amikor a világjárvány is korlátozza a forgalmazók lehetőségeit. A Berendezésgyártók Szövetsége (AEM) ezért most azt szorgalmazza, hogy az Európai Unió és az Egyesült Államok mielőbb tárgyalásos úton rendezzék a mávtarifa-vitát. Az AEM emlékeztet: az eszközgyártó ipar csaknem 3 millió munkahelyet tart fent az USA-ban.
Forrás: khm.com/Kiley Simpson