Puma Demo Tour 2012- Case IH bemutató

Az INVEST Gépkereskedelmi Kft. (Nagyigmánd) szabadtéri gépbemutatón ismertette a CASE IH gyártmányú PUMA és a PUMA CVX sorozatú univerzális traktorainak 160 CVX, 215 és 230 CVX modelljeit, illetve azokon megvalósított korszerű műszaki megoldásokat. A bemutatót 2012. május 29-én Kartalon, a SZIE Kartali Tanüzemében, és 2012. május 30-án Balatonszabadiban, a Tengeri Kft. telephelyén, Forrás József gazdálkodónál bonyolították le.

Az INVEST Kft. által forgalmazott CASE IH gyártmányú PUMA sorozat modelljei és azok műszaki tartalma ismert a gyakorlati szakemberek előtt, így az egyébként nagyon színvonalas és részletes ismertetés elsősorban a traktormotorok károsanyag-kibocsátást szabályozó, és a szigorodó előírások teljesítése céljából az NOx csökkentésére az SCR „Szelektív Katalitikus Redukció” vagy más néven „Ad Blue” technológiára a CASE IH rugalmas traktormotorjainak jobb teljesítmény, illetve vonóerőkihasználását segítő mechanikus- és hidrosztatikus hajtáskombinációjú, kétkuplungos, folyamatos fordulatszám- és nyomatékszabályozású sebváltóra, az összes munkaművelet vezérlésére alkalmas kartámaszba épített kezelőszervekre, és a traktorok sorkövető és GPS vezérlésű RTK pontosságú, automata kormányzású rendszerére tért ki.

Az SCR technológiát CASE IH a 100 LE feletti motorteljesítményű traktor univerzális, középnehéz univerzális traktor kategóriában alkalmazza. Az ettől kisebb motorteljesítménynél az EGR „Kipufogógáz Recirkuláció” szisztéma is megfelelően korlátozza a károsanyag-kibocsátást.

A bemutatott PUMA CVX sorozatú traktorokon az SCR technológiánál Ad Blue folyadék tárolására szolgáló tartályból a folyadékot az SCR adagoló, illetve továbbító egység juttatja a traktor kipufogó csővezetékébe épített injektorhoz. Az injektor a csővezetékbe fecskendezi a két folyadékot, melynek összetételét a DIN V 70070 szabvány írja elő. A kipufogógázzal keveredett folyadék a rendszerbe épített nitrogénoxid katalizátorba jut, ahol molekuláris vízgőz és nitrogén keletkezik. Az SCR technológiával a kipufogógáz kiáramlásának – vagyis a motor fojtása kisebb, mint a kipufogógáz visszavezetése – esetén tehát csökkenhet a gázolajfogyasztás. Az Ad Blue folyadék kifogyása esetén a traktormotor tovább üzemelhet ~ 30% teljesítménycsökkenés mellett.

A CASE IH traktorokon alkalmazott motorteljesítmény vezérlésnek (EPM) köszönhető teljesítménytöbblet, illetve ebből adódó vonóerő hatékonyság növelését teszi lehetővé a hidrosztatikus hajtású, kettős kuplungos, fokozatmentes sebességváltó. Ez a megoldás összehangolja a kiválasztott sebességnek megfelelő motorfordulatszámot, a teljesítmény-kihasználást és az üzemanyag-felhasználást.

A bemutatott traktor vezetőjének munkáját a jobboldali kartámaszban elhelyezett többfunkciós vezérlőkar mechanikus, elektronikus kezelőszervek, joystick vezérlőkar a hidraulikához, fedélzeti computer és érintőképernyős monitor segíti, támogatja, mely kijelzi a teljesítményfunkciót, a beállítási lehetőségeket, feldolgozza a videóbemenetek jeleit és tartalmazza az ISOBUS csatlakozású munkagépek vezérlését és irányítását is.

Kihelyezett modulok szemléltették a manuális kézi sorvezetők működtetését, valamint az RTK akár 2 cm pontosságú GPS vezérlésű kormányautomatikát. A GPS vezérlésű kormányautomatika a felvett nyomvonalat követi, a menet közbeni akadályok, kitérők kézi vezérléssel korrigálhatók, és ezt a korrekciót a rendszer megjegyzi. Ezeknél az alkalmazott GPS vezérléseknél a szoftver adattárolója megjegyzi és rögzíti a nyomvonalakat és a kitérőket, ez azt jelenti, hogy a következő munkaműveletekben a GPS vezérlésű, automatakormányzású traktor ugyanezen a nyomvonalon dolgozik a munkagépével.

Az INVEST Kft. a gépkínálatát az Alois Pöttinger Maschinenfabrik GmbH szálastakarmány betakarító gépeivel bővítette, ezen gépek közül mutatott be néhányat: NOVACAT DISC 265 tárcsás, rotációs kaszát és az EUROTOP 461 rendrakót. A CASE IH RB 344 fixkamrás, hengeres bálázó is a zöldtakarmányozási vonalat képviselte.

A gépbemutató végén a szakemberek nagy megelégedésére a kiállított traktorokat ki is lehetett próbálni vezetés közben. A gyakorlati próbán túl – a szakmailag jól megalapozott ismertetőkből – a szakemberek nagyon sok információhoz juthattak, ami segíthet a gépvásárlási döntéseik meghozatalában.

Dr. Kelemen Zsolt

MGI – Gödöllő

technika